Translate

woensdag 1 februari 2017

Louis Persoons Memorial

Afgelopen weekend deed ik mee aan de 6 km van de Louis Persoons Memorial in Genk.

Maar eerst wat er allemaal vooraf gegaan is.

Sinds begin oktober was ik genoodzaakt met het lopen te stoppen door problemen aan beide patellapezen. Na de nodige doktersbezoeken en scans bleek dat ik aan de rechter patellapees een scheurtje had en de linker was behoorlijk verzwakt. Ik had met andere woorden patellapees tendinitis. Maar de orthopeed kon wel zien aan de hand van de scans dat een operatie niet nodig was. De oplossing zou zijn in eerste instantie veel rust, daarna een kiné-behandeling. Hij zag ook dat mijn voetbogen ingezakt waren en zei dat ik ondersteunende zolen nodig heb. Met voorschrift voor kinesist en zooltjes vertrok ik eerst naar Demolder om me zooltjes te laten aanmeten. Daarna nam ik contact op met kinesist Filip Defraine, thuis een straat verder.

Aangezien de rechterpees het ergste aan toe is, werd de behandeling vooral daarop gericht. Eerst werd er met behulp van fricties de pees soepel gemaakt om de bloeddoorstroming te bevorderen. Na 2 sessies werd er elektrische stimulatie gedaan om de kapotte cellen nog beter te laten herstellen. De laatste fase was het versterken van de bovenbenen via heuveltraining op de hometrainer en loopband. Na zo'n 2 maanden mocht ik dan langzaam beginnen joggen. Begin december liep ik 3,75 km aan 6 min / km. Langzaam maar zeker kon ik verder en verder lopen. Alleen tijdens de laatste km lieten de patellapezen zich wat voelen, maar na het lopen verdween dat en ook tijdens de nacht (ik ben ene die zijn benen gebogen houd tijdens de slaap) had ik geen last. Naast het lopen (3 x per week) doe ik ook krachttraining in de fitness. Vooral het bovenlichaam krijgt daarbij de nodige aandacht, maar ook doe ik dan heuveltraining op de hometrainer en stabilisatieoefeningen. Een zeer goede stabilisatie/kracht-oefening vind ik de volgende : ga op 1 been staan, doe een sprong voorwaarts, dan een sprong achterwaarts, dan een sprong naar binnen en dan nog een sprong terug naar buiten, en dit dan 10 maal. Doe dan hetzelfde op het andere been. Ik kan je zeggen, dat ik na iedere 10 keer, even op adem moet komen. Sinds 1 januari ben ik begonnen met het volgen van een schema van Garmin connect. Ik heb het beginnersschema 10 km genomen, dat uit 3 sessies per week bestaat (meestal een interval, tempoloop en een duurloop). Daarnaast ga ik 2 x per week naar de fitness.

Wat betreft de gezondheid gaat het momenteel eigenlijk heel goed. Sinds begin november ben ik begonnen met een dieet via een diëtist. Zij analyseerde mijn eetgedrag en vertelde me wat ik wel en niet mag eten. Ik volg niet een specifiek dieet, maar eet vooral gezonder : vet en suiker arm(er), kleinere porties en 's avonds mezelf niet meer laten gaan, geen koeken en dergelijke meer. 's Avonds meestal een vers soepje met een beetje toast. Zo ben ik op 3 maanden tijd 6 kilo afgevallen. Gezonder leven heeft er ook toe geleid dat ik me beter ben beginnen voelen en veel beter slaap.

En dan nu de wedstrijd. Het vertrek van de 6 km was om 14u. Ik was thuis een beetje laat vertrokken en arriveerde ter plaatse om 13u30. Ik parkeerde mijn wagen op de parking vlakbij de grote baan. Het was dan nog zo'n 1 km tot waar de inschrijvingen waren. Dat was ideaal om me op te warmen. Ik had ook afgesproken met Youri Van Eecke, een nieuw TSR teamlid. Hij ging ook meedoen aan de 6 km. Ik schreef me in en samen met hem gingen we in de buurt van de start staan. Bekenden die ik spotte waren Marc Buekers en zijn kameraad, en Chris Wouters. Zij deden mee met de 12 km die samen met de 6 km startte. Met Youri praatte we over onze ambities voor de wedstrijd. Hij had er geen idee van. Hij zou blij zijn met een tempo van rond de 5:45 / km. Ik had er ook geen idee van, maar ik gokte op een tempo rond de 4:30 / km. Het belangrijkste was voor mij met een goed gevoel over de finish te lopen.

Precies om 14 u klonk het startshot. Ik had me redelijk achteraan gezet, zodat ik zeker niet te snel zou vertrekken. De eerste paar honderd meter moest ik wat slalommen, maar eens we de finish passeerden en dus het rondje van 6 km aanvatte had ik voldoende ruimte om het juiste tempo te zoeken. Vorig jaar liep ik hier de halve marathon, dus ik ken het rondje redelijk goed. Vlak na het ronde punt, krijg je een stukje helling van een paar honderd meter. Dat is het zwaarste stuk van het rondje. Halfweg het rondje heb je nog een iets langer stuk vals plat. Zo 1 rondje valt al bij al nog mee qua zwaarte, maar de halve marathon moet dit rondje 3 keer doen en dan wordt het wel zwaarder. Tijdens de eerste kilometers besloot ik niet op mijn klok te kijken om mijn tempo in het oog te houden. Zien dat ik niet over mijn toeren ga was het belangrijkste. Iets over halfweg kwamen we op het stuk waarbij we naast de naders liepen en op het einde een bocht van 180 graden moesten maken. Zo telde ik de lopers met de 600-nummers. Ik telde er 3, dus ik dacht dat ik in 4e stelling liep, maar die voor me was te ver vooruit en eerlijk gezegd kon ik niet sneller. In de laatste 2 kilometers liepen we voorbij het observatorium en dan terug voorbij het ronde punt. Dan moesten we nog een lusje doen van ongeveer 1 km. Ik kon mooi mijn tempo onderhouden. Ik kan uiteindelijk afklokken in 27:27 over 6,17 km (4:27 / km). Daarmee was ik zeer tevreden. Aan de finish wisten ze me te zeggen dat ik 5e of 6e was. Ik nam iets drinken en besloot te wachten op Youri. Hij wist de 6 km af te leggen in zo'n 34 min, ruim binnen zijn vooropgesteld doel. Chris Wouters wist beslag te leggen op de 1e plaats bij de 12 km en ik deed nog een praatje met hem.

Ik besloot dan terug naar huis te keren om nog het WK veldrijden te zien, en zag hoe Wout Van Aert zijn titel kon verlengen na pech van Mathieu van der Poel.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1548238120
Uitslag 6 km : http://www.sqmtime.be/sites/sqmtime.be/files/activiteiten/uitslagen/Uitslag LPM 2017 6KM.pdf

Ik werd dus 6e op 36 deelnemers

Nog op de foto met Chris Wouters

maandag 26 september 2016

Allerlei

Sinds de Champignonloop in Val-Meer heb ik nog deelgenomen aan 3 wedstrijden : op 28 augustus deed ik mee aan de 5 km van de Zilveren Helmen run in Halen, op 4 september deed ik mee aan de 9 km van de Memorial Rik Clerckx aan het Schulensmeer in Lummen en op 11 september deed ik mee aan de 10 km van de Terrasjogging in Bilzen.

Zilveren Helmen run Halen :
- Afstand : 4,93 km
- Tijd : 21:56
- Gemiddeld tempo : 4:27 / km (13,49 km/u)
- Plaats : 22e op 101 deelnemers m + v (7e M35)

Garmin connect link : https://connect.garmin.com/modern/activity/1324676400

Memorial Rik Clerckx Lummen :
- Afstand : 9,03 km
- Tijd : 43:06
- Gemiddeld tempo : 4:46 / km (12,57 km/u)
- Plaats : 34e op 81 deelnemers m (12e M35)

Garmin connect link : https://connect.garmin.com/modern/activity/1337366408

Terrasjogging Bilzen :
- Afstand : 10,14 km
- Tijd : 46:31
- Gemiddeld tempo : 4:35 / km (13,08 km/u)
- Plaats : 51e op 131 deelnemer m + v (10e M35)

Garmin connect link : https://connect.garmin.com/modern/activity/1354290852

Vlak voor de aankomst
Proud to be a Team Streetrace Running runner !
Mijn conclusie van deze resultaten is de volgende : er is nog heel veel werk om terug op mijn oude niveau (4:05 - 4:10 / km) te geraken. Ik zal dus meer kwantiteit en kwaliteit moeten leggen in mijn trainingen. Maar al een tijdje sukkel ik met mijn patellapezen. Tijdens en na de trainingen doen deze fel pijn en als ik harder wil trainen dan moet eerst dit probleem opgelost worden. Ik ben vorige week naar een orthopeed geweest en die zag dat mijn voetbogen ingezakt zijn. Daardoor heb ik een verkeerde loophouding en daardoor geraken mijn patellapezen gekwetst. Ik heb daardoor ook wat last van mijn rug. Ik heb vroeger zooltjes gehad, maar de laatste 2 jaar had ik die vervangen door sorbothane zooltjes. Met traillopen had ik daar beduidend minder last van maar nu loop ik meer op verhard en zijn die zooltjes blijkbaar toch nodig. Om zeker te zijn ga ik op 5 oktober een NMR laten doen, maar de orthopeed was bijna zeker dat zooltjes dit probleem gaat oplossen. Voorlopig ga ik het houden met korte loopjes binnen de pijn grens. Fitness en eens gaan zwemmen gaat zeker ook terug wat meer op het programma komen. Ik hoop vanaf november terug te kunnen beginnen met zooltjes dan en hopelijk kan ik dan terug op volle kracht trainen om op dat oude niveau te geraken.

dinsdag 23 augustus 2016

Champignonloop Val-Meer / Team Streetrace Running (TSR)

Afgelopen zaterdag deed ik mee aan de Champignonloop in Val-Meer. Je had keuze uit 2 afstanden, 5,5 km en 10 km. Aangezien dit mijn eerste echte wedstrijd is in meer dan 5 maanden koos ik voor de korte afstand.

Tussendoor deed ik ook nog mee op 26 juni aan de 1e jogging des Terrils in Sint-Niklaas. Deze wedstrijd deed ik meer als training en wou eens 'testen' hoe het nog zat met de conditie. Het parcours verliep 50 % op onverhard over de terrils van Sint-Niklaas en 50 % op verhard.  De terrils waren pittig en het gevoel was niet optimaal. Ik wist een 12e plaats te behalen op 54 deelnemers. Mijn tijd was 40:18 over 7,7 km (5:11 / km).
Strava gegevens :



Jogging des Terrils Sint-Niklaas
Jogging des Terrils Sint-Niklaas
Jogging des Terrils Sint-Niklaas
De aandachtige lezer weet dat ik een tijdje gesukkeld heb met mijn gezondheid. De oorzaak van het probleem was in eerste instantie moeilijk te bepalen. Ik had zo'n vermoeden dat het lag aan een verminderde werking van mijn schildklier. Maar mijn bloedwaarden lagen nog binnen de referentiewaarden. Na wat opzoekwerk besloot ik een afspraak te maken met een endocrinoloog en mijn problemen aan hem voor te leggen. Als snel kwamen we tot het besluit om om te schakelen naar een ander schildkliermedicijn. Het kan dan al gauw een paar weken (tot zelfs 2 maanden) duren vooraleer je lichamelijk daar iets van gaat merken. En inderdaad, langzaamaan begon ik toch een verbetering te merken, zoals een betere koude tolerantie, meer energie, beter herstel na inspanning, iets betere slaap, ... Alhoewel het terug de goede richting begint uit te gaan, merk ik dat ik toch nog niet mijn normaal trainingsvolume (50-60 km / week) aankan. Ik denk dat ik momenteel zit aan 30 tot 40 km / week. Ik heb wel al terug enkele intervaltrainingen goed kunnen afwerken.

De wedstrijd in Val-Meer zelf dan. Samen met mijn broer David trok ik naar Val-Meer. Hij zou me gaan hazen want hij ging de volgende dag meedoen aan de Coal Mine Trail. De wedstrijd begon om 15u en omstreeks 14u30 kon ik mijn wagen parkeren in een nabij gelegen straat. We schreven ons in en liepen ons warm. Aan de start nog een praatje gedaan met Peter Breuls, die ook een tijdje uitgelegen heeft.

Sinds kort ben ik lid geworden van Team Streetrace Running (TSR) dat door Jo Haenen opgericht werd. Dit zal voor de nodige motivatie zorgen de komende maanden om me terug op niveau te brengen. Aan de start deden we een praatje met Fonz Kerremans, die ook lid is. We hadden het over wat ons doel was voor deze wedstrijd. Ik had eerlijk gezegd geen idee wat ik moest verwachten. Als ik 4:30 / km haal, zou ik meer dan tevreden zijn. Daar zou hij ook tevreden mee zijn vertelde hij want het parcours is pittig met een stevige klimmetje.

Om 15u klonk het startschot en weg waren we. Ik zette me eerst nog in het zog van Fonz, maar het gevoel was goed en had het idee dat ik wat sneller kon. Ik versnelde wat en na een goede kilometer zag ik dat ik rond de 4:00 / km aan het lopen was ! Het gevoel was nog goed op dat moment, dus ik probeerde dit tempo te houden. Na nog een kilometer begon het echter toch moeizamer te gaan. De 2e km liep ik in 4:15. In de 3e km zat het klimmetje en daar werden mijn benen afgesneden. Ik moest zelfs even wandelen en zo haalde Fonz me in. Ik moest even op adem komen, David maande me aan om terug tempo te zoeken. Het klimmetje deed ik verder op karakter en in de afdaling kon ik een beetje recuperen. De 3e km liep ik in 4:42. Tijdens de 4e km was het zoeken naar een stabiel tempo. Maar dat lukte niet echt. Ik moest toch weer heel even wandelen om op adem te komen. Opnieuw David die me aanmaande. In de 5e km zat er ook nog een klimmetje en ook daar moest ik even wandelen om op adem te komen. Dat duurde maar enkele seconden. In de laatste 200 m kon ik er nog een sprintje uitpersen en kan afklokken in 23:57 over 5,44 km (4:24 / km). Fonz kon afklokken in 23:18. Mijn eerste 2 kilometers waren veel te snel en daardoor kon ik geen gelijkmatig tempo lopen. Volgende keer iets rustiger starten en dan zit er nog een betere tijd is. Het voornaamste is dat we opnieuw terug vertrokken zijn. Volgende week doe ik waarschijnlijk mee met de Zilveren helmen run in Halen, maar ben er nog niet uit als het de 5 of 10 km gaat worden met het voorspelde warme weer.

Strava gegevens :



Champignonloop Val-Meer
In mijn zog op dat moment Fonz Kerremans