Berichten

Berichten uit juli, 2011 weergeven

Week 29 : op de goede weg

Afbeelding
Deze week wou ik zeker eens een 10 km loop doen, en dat ik gelukt, zelfs 2 keer ! Vrijdag 11 km en vandaag zelfs 12,4 km. Het enige minpuntje is dat ik terug een beetje last begin te krijgen aan de knieƫn vlak onder de knieschijf. Ik vraag me echt af hoe dit komt, toch andere schoenen gaan halen of is er iets met mijn looptechniek ? Ik heb op Pro Run een artikel gelezen over lopen op blote voeten en de vele voordelen daarvan. Op blote voeten lopen lijkt me niets voor mij, maar ik wil wel eens proberen met schoenen die lopen op blote voeten benaderen, de zogenoemde minimalistische schoenen. Hierop overschakelen dient men wel geleidelijk aan te doen, dus weer helemaal van nul beginnen en pijnloos zal het niet zijn omdat je lichaam zich moet aanpassen. Dit is misschien iets voor in de toekomst, voorlopig ga ik het nog houden met de gewone loopschoen.

maandag : rustige duurloop in de straten hier thuis, goed gevoel
dinsdag : RUST
woensdag : RUST, op vakantie in Brugge
donderdag : RUST, op vak…

Week 28 : verder opbouwen

Deze week wou ik me terug volledig concentreren op het lopen. Ik had me voorgenomen om zeker 30 km te lopen, daar zou ik al meer dan tevreden mee zijn. Kwestie van me niet te forceren en mijn lichaam terug laten wennen aan het lopen. Hieronder een overzicht van de week en zoals je kan zien heb ik net geen 40 km gehaald. Volgende week hoop ik deze trend verder te zetten en het doel is dan om zeker 1 x een loopje te doen van 10 km. De knie(en) en enkel houden het heel goed.maandag : RUST
dinsdag : rustige duurloop, heel rustig gelopen
woensdag : rustige duurloop, ik voelde me goed en in de laatste km eens 500 m doorgetrokken
donderdag : rustige duurloop, goed gevoel
vrijdag : RUST
zaterdag : rustige duurloop, dit was de mindere dag van de week, voelde me op een gegeven ogenblik wat benauwd tijdens het lopen en daarom het maar kort gehouden
zondag :rustige duurloop, het ging beduidend beter als gisteren, mooi 9 km gehaalddag wat afstand tijd gem max ma RUST----di RDL 5:46 / km 7,540:43:26144156wo RDL + 5…

Week 27 : terug op de goede weg ?

De titel geeft het al aan, eindelijk eens goed nieuws. Maandag nog gaan zwemmen (buitenbad Kapermolen), dinsdag naar de fitness getrokken en dan woensdag naar dr. Debruyne.
Hij luisterde naar mijn verhaal over mijn zooltjes, schoenen en mijn blessures aan mijn enkel en knie(en). Hij inspecteerde mijn benen, liet me dan op een kastje staan met een spiegel in, eerst zonder zooltjes en dan met zooltjes. Zijn conclusie was kort en duidelijk  : De zooltjes die ik heb van orthopeed Faes zijn goed geschikt voor mij. Ze zorgen niet alleen voor het tegengaan van het naar binnen kantelen van mijn voeten (anti-pronatie), maar zorgen ook voor een evenwicht in mijn bekken. Hij raadde me af om schoenen via internet aan te schaffen. Zelfs een zelfde merk en model kunnen lichte afwijkingen hebben wat tot blessures kan leiden. Hij raadde me aan telkens wanneer ik nieuwe schoenen ga halen, steeds naar een loopspeciaalzaak te gaan en de schoenen te testen op een loopband. Zo kan er steeds opnieuw gekeke…

Week 26 : Over een andere boeg

De pijn aan de enkel en de knie blijven me parten spelen. Daarom dat ik besloten heb even te stoppen met lopen, naar een dokter te gaan en dan zien we wel verder. Er zit helaas niets anders op. Ik heb volgende week woensdag een afspraak met Dr. Debruyne. Ik hoop dat hij me kan helpen en dat ik dan vlug terug ga kunnen opbouwen.
Voorlopig zal ik me daarom bezig houden met alternatieve trainingen. Ik denk dan daar vooral aan zwemmen en fitnessen. Deze week 2 keer gaan zwemmen en 2 keer naar de fitness getrokken. Ik hoop zo mijn conditie wat te kunnen onderhouden.
maandag : zwemmen, 50 baantjes in 40 min
dinsdag : 1u fitness waarvan 20 min. crosstrainer, wat buikspieroefeningen, 20 min. hometrainer en dan nog wat buikspieroefeningen
woensdag : RUST
donderdag : zwemmen, 70 baantje in 50 min.
vrijdag : RUST
zaterdag : 1u20 in de fitness, 25 minuten hometrainer, buikspieroefeningen, 15 min. schaatstrainer, 20 min. crosstrainer, en dan nog wat buikspieroefeningen
zondag :RUST

dag wat afstand tijd gem max m…