Overzicht augustus - oktober 2021

Het seizoen 2020 - 2021 zit er op. Hieronder nog een overzicht sinds augustus.

zon. 8 augustus : Tour van Spaen Grote-Spouwen 5 km

Na de wat tegenvallende 10 km wedstrijden, deed ik nog eens mee aan een 5 km. Dat was al geleden van de virtuele Kerkenloop in oktober vorig jaar. Toen wist ik een tempo van 3:52 / km te halen. Vorig jaar deed ik ook mee aan deze wedstrijd, toen nog in virtuele vorm, en wist toen een tempo van 3:54 / km te halen. Die snelheid zat er zeker niet in, maar ik wou toch rond de 21 minuten halen. Het parcours was ongewijzigd. De start en aankomst lag aan de Blondeswinning en in de laatste km de fameuze klim van de Biestertstraat.

Enkele clubgenoten deden ook mee aan deze 5 km: Els, Bert, Marleen, Ben en Gauthier. Om 14u klonk het startshot en weg waren we. Ik wist direct een goed tempo te ontwikkelen. De eerste 2 km net boven de 4:00 / km gemiddeld. Dan kwam de eerste helling in de Frans-Ceulemansstraat. Die verteerde ik redelijk goed. Vanaf dan was het proberen tempo te houden maar ook nog wat overhouden voor de klim in de laatste km. Na de afdaling van de Op De Steeg en bij het opdraaien van Op De Meer kwam dan de klim. Tijdens de klim voelde ik de verzuring in de bovenbenen maar kon toch redelijk goed het tempo houden. De km's met de 2 klimmetjes waren respectievelijk in 4:13 en 4:23, de andere 3 waren rond de 4:00 / km. Ik kan uiteindelijk afklokken in 20:57 over de 5,09 km of een gemiddeld tempo van 4:07 / km. Daar kan ik enkel tevreden mee zijn.

Clubgenoot Gauthier wist beslag te leggen op een 2e plaats algemeen en Els werd 3e bij de vrouwen. Ik wist beslag te leggen op een 17e plaats algemeen.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/5758568537/overview

Na de wedstrijd
Foto : Tour Van Spaen

zat. 28 augustus: PK Aflossing 1500m Tessenderlo

Eindelijk kon ik nog eens deelnemen aan een atletiekwedstrijd. Pas enkele dagen voor deze wedstrijd wist ik dat ik mocht deelnemen. Ons team bestond uit Luc Nassen, Kevin Beusen, Peter Breuls en ikzelf. Ruim voor de aanvang van onze serie arriveerde ik aan het Sportpark De Voordijcker in Tessenderlo. Ik keek nog even naar de andere series. Onze serie was voorzien om 18u30. Omstreeks 17u45 warmde ik me op samen met de anderen van het team. Om iets voor 18u30 zetten we ons klaar op de piste. Ik was de 3e loper. Kevin liep als 1e, Peter was 2e en ik nam de stok over van hem. Ik gaf de stok dan door aan Luc. Het was al (op voorhand) duidelijk dat het team van ATLA te sterk was. Zij wisten af te klokken in 19:01. Wij klokten af in 19:51 en het team van Looise in 20:47. Een mooie zilveren medaille dus voor ons team. We liepen nog samen uit en daarna was het tijd voor de medailleceremonie.


Podium PK Aflossing 1500 m
Foto: Jens Raskin

Me in volle actie
Foto: ADD Tongeren

ma. 30 augustus: Brouwerijloop Alken 10 km

2 dagen na het PK, deed ik mee aan de Brouwerijloop in Alken. Ik had gekozen voor de 10 km. Deze wedstrijd was ook de eerste van het nieuwe Helpshop loopcriterium. Dit jaar bestond dat uit 3 wedstrijden: Alken, Boekt en Kortessem. Ik heb altijd graag die criteriums gelopen, daarom wou ik ook dit jaar weer van de partij zijn. Maar nu achteraf gezien had ik beter gekozen voor de 5 km, gezien de mindere prestaties op de 10 km, en de betere prestatie op de 5 km. Dan was het ook nog eens 2 dagen na het PK, dus ik startte met veel onzekerheden.

Er waren voorinschrijvingen voor deze wedstrijd, maar je moest wel nog cash betalen bij de aanmelding. Dan blijkt het nog dat er geen voorziening was om met kaart te betalen en ik geen cash bij had, dus ik kon nog naar het centrum gaan om geld te gaan afhalen. Gelukkig was ik goed op tijd daar. Na de chaotische inschrijving kwam ik oude bekende Joeri Francart tegen. Ik zei tegen hem dat ik hoopte om rond de 42 min. te lopen. Daar hoopte hij ook ongeveer op. Hij zit nog in opbouw na wat blessures. Bij de opwarming voelde ik echter dat het moeizaam liep. Het PK liet zich nog wat voelen. Vooral de kuiten geraakten maar niet los. Een probleem waar ik al een tijdje mee sukkel.

De wedstrijd werd om 19u30 in gang geschoten. De eerste 2 km kon ik nog een redelijk goed tempo ontwikkelen, maar de kuiten werden terug stijver. En dat werd erger en erger. Ik had een paar keer gedacht uit de wedstrijd te stappen, maar na zo'n 6 km, verdween de pijn in de kuiten en kon ik zelfs terug vlot lopen. Km 8, 9 en 10 wist ik zelfs terug rond de 4:30 / km te lopen. Ik kon uiteindelijk afklokken in 45:22 (44:56 volgens de uitslag?). Weer een 10 km die tegenvalt. Waar het aan ligt weet ik niet precies. Ik denk gewoon wat pech met de vorm op de dag, want de andere afstanden gaan wel goed, en ook op training gaat het redelijk goed.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/5878473192/overview

zon. 3 oktober: PK 800 m AC Lanaken

In de maand september besloot ik geen wedstrijden te lopen. Ik had me ingeschreven voor een paar, maar ik heb ze allemaal kunnen annuleren. Mezelf terug mentaal opladen was nodig. De focus lag nu op de 15 km van Dwars Door Hasselt. Daar wou ik echt met een goed gevoel over de finish lopen. Tijdens de maand september, werd er ook meer op uithouding getraind dan op snelheid. In het weekend werden enkele langere duurlopen afgewerkt.

Maar eerst wou ik nog eens deelnemen aan een atletiekwedstrijd: een 800m. Een afstand die ik nog niet gelopen had op een wedstrijd. Op training hebben we wel eens een 800m wedstrijdsimulatie gedaan, toen wist ik een tijd van 2:24 op te tekenen. Ik wou proberen dit te evenaren al wist ik dat dit heel moeilijk ging zijn. Aangezien de trainingen nu meer op uithouding lagen en minder op snelheid, was ik eigenlijk niet goed voorbereid om 2:24 te halen. Maar we gingen zien waar het schip strand.

Na wat vertraging zetten we ons klaar op de piste. Clubgenoot Bert deed ook mee met deze 800 m. Het startschot klonk en weg waren we. Na de eerste ronde kwam ik precies op schema door in 1:12. Nu was het zaak dit tempo te houden en proberen nog te versnellen om eronder te duiken. Maar halfweg deze ronde was de verzuring in mijn bovenbenen niet te houden. Ik kreeg het gevoel dat ik iedere stap zou kunnen vallen. Het was echt wel op de tanden bijten. Bij het overschrijden van de finish kon ik mezelf nog maar net rechthouden. Mijn tijd: 2:31. Sneller zat er helaas niet in. Misschien die eerste ronde iets te snel gestart, maar dat had misschien maar 1 of 2 seconden uitgemaakt vermoed ik. Ik was ook niet echt getraind voor deze afstand.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6057895869/overview

Na 1 ronde met clubgenoot Bert in mijn zog
Foto: ADD

Finish
Foto: Jens Raskin

zon. 10 oktober: Dwars Door Hasselt 15 km

En dan was het zover. Dwars Door Hasselt, met grotendeels terug het oude parcours, langs Kuringen, het dorp waar ik mijn jeugd voor een stuk heb doorgebracht. Altijd wel nostalgisch. Als ik keek naar mijn tijden op training, en rekening houdend met de 10 km wedstrijden, dan wou ik proberen een gemiddeld tempo van 4:30 / km te lopen. Ik wist (gelukkig) een laag startnummer te verkrijgen zodat ik redelijk vooraan kon plaatsnemen aan de start. Vorig jaar had je enkel een 5 en 10 km, en toen wist ik een pr te lopen op de 10 km. Het jaar daarvoor zat ik met een rugblessure en wist ik met veel moeite de 15 km uit te lopen. Aan de start zag ik dat er een pacer met een vlag waarop 4:30 / km stond. Dat zou mijn compagnon worden. Zeker in het begin is het nuttig zo iemand te kunnen volgen zodat ik zeker niet te snel zou starten. Van thuis tot aan de start lopen, gebruikte ik als opwarming.

Na een kleine vertraging klonk het startschot om iets na 10u. Er werd redelijk snel gestart door de pacer, maar ik vermoed dat hij een beetje uit het gewoel wou zijn. Aan het Hendrik Van Veldeke standbeeld draaiden we richting Carrefour. Het gevoel was heel goed, en die 4:30 / km bleek het goede tempo te zijn. We waren schat ik zo met een groepje van een 10-tal die zich focusten op de pacer van 4:30 / km. Na 4 km liepen we de Van Groesbeekstraat in Kuringen op. Die loopt wat stijgend maar ik verteerde die goed. Vervolgens liepen we langs de Diepstraat en de Larestraat. En vervolgens doorheen de Meidoornlaan en de Rode Rokstraat, langs de wijk waar ik gewoond heb, en dan zo richting de boer. De straat richting de boer is de straat waar ik in mijn jeugd mijn eerste loopjes deed. Op dit pad is het lopen voor mij allemaal echt begonnen. We lopen dan richting kanaal, maar we lopen niet langsheen het kanaal door de werken aan de brug over het kanaal (die momenteel afgebroken is). We lopen dan over de nieuwe fietsbrug een beetje verder. Ondanks dit een stuk stijgend is, blijft het gevoel zeer goed, en kan de pacer goed volgen. Bij de water bevoorrading geeft hij de lopers de tijd om even wat te drinken, want we lopen steeds net iets boven de 4:30 / km. Dus is er tijd om wat te drinken. Dan lopen we een stuk langs het kanaal. Ik zie dat er 11 km gepasseerd is. Dat verrast mij wel een beetje want had niet gedacht dat we al zover waren. Dat is wel een heel goed teken en geeft me vertrouwen dat die 4:30 / km zeker haalbaar gaat zijn. We lopen dan terug over de brug aan de Kempische Steenweg, maar ook hier verteer ik de helling goed. Ons groepje is wel volledig uit elkaar gevallen. Er blijven nog zo'n 3-tal lopers over. De Demerstraat loop ook nog iets omhoog, maar ik kan mijn tempo nog steeds goed houden. De laatste km is het echt genieten want ik weet zeker dat de 4:30 / km gaat lukken. De pacer probeert nog achter gebleven lopers te motiveren om die 4:30 / km te halen. Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:05:58 of 4:28 / km. Daar ben ik natuurlijk zeer tevreden mee. Ik bedank nog de pacer en loop dan nog uit tot thuis.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6091140641/overview

Terug thuis na het uitlopen

zon. 17 oktober: Kerkenloop Kortessem 5 km

De laatste van het seizoen dan, de Kerkenloop in Kortessem, en ook een organisatie van onze atletiekclub ADD Kortessem - Hoeselt. Daar moest ik natuurlijk van de partij zijn. Na de goede prestatie bij Dwars Door Hasselt, koos ik nu voor de korte afstand. Het plan was terug voor die 21 min. te gaan. Omstreeks 12u15 arriveerde ik met de fiets aan het cultureel centrum van Kortessem om mijn borstnummer af te halen. Dan naar de piste om me wat op te warmen. Om iets voor 13u was het dan tijd om je klaar te zetten aan de start, deze keer op de piste.

Ik had me redelijk achteraan gezet in het pak. Daardoor zag ik dat clubgenoten Els en Bert, die meer vooraan stonden, wat afstand genomen hadden. Eens op de weg na zo'n 500m moest ik wat afstand goed maken. Eens bij hun aangesloten, besloot ik wat bij hun te blijven. Maar na zo'n 1,5 km, zag ik Aude op zo'n 20 m verder lopen, en besloot ik tot bij haar te lopen. Ik vond dat zij het tempo liep dat ik wou proberen te volgen. Na 2,5 km (we lopen dan op een verharde landweg), draaien we het fietspad op langs de Brandstraat. In die bocht lag er een stuk half opgedroogde modder. Ik liep er al in een boogje omheen, omdat ik al beducht was dat het glad zou zijn. Maar ik was nog maar net de bocht uit en ik vloog tegen de grond. Ik voelde dat mijn been geschaafd was, maar ik stond direct terug op. Toch moest ik even de pijn wat verbijten en het duurde toch enkele 10-tallen meters vooraleer ik terug het tempo vond. In km 4 kregen we een klein stukje bergop. Km 5 verloopt voor een stuk bergaf. Maar Aude kon ik niet meer bijbenen. Toch kon ik afklokken in een hele mooie 21:05 over de 5,18 km of 4:04 / km. Daar ben ik uiteraard weer zeer tevreden mee. Zonder val had er misschien nog iets meer ingezeten.

Ik ben voor alle zekerheid mijn schaafwonde gaan laten verzorgen bij de EHBO post. Al bij al viel de schade nog mee.

Na wat uitgelopen te hebben, ben ik met de fiets naar mijn aangewezen plaats gereden waar ik seingever moest zijn voor de 13 km wedstrijd. Ik stond ongeveer op het 8 km punt. Het was daar zo rustig, want er is geen enkele auto doorgekomen tijdens de wedstrijd.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6126603369/overview

Aansluiting bij Aude
Foto: Jo Defrère

Vlak voor de finish
Foto : Benny Cox

Vlak voor de finish
Foto: ADD

De schade na de val