Tour van Spaen

Afgelopen week deed ik mee aan de virtuele Tour van Spaen. Het is een jogging waaraan ik nog niet deelgenomen had. De locatie was Grote Spouwen, een deelgemeente van de stad Bilzen.

Je kon deelnemen aan 2 afstanden: een 5 km en een 10 km. Het was eerst de bedoeling dat er gelopen werd op zondag 9 augustus, telkens op 3 verschillende tijdstippen, met een maximum van 100 deelnemers per tijdstip. Maar ik denk door het stijgend aantal Corona-besmettingen, hadden ze op het laatste besloten dat je de 2 afstanden kon lopen tussen zondagochtend 2 augustus tot zondagavond 9 augustus.

Ook vanuit de club gingen enkelen deelnemen. Ik had eerst besloten de 5 km te lopen op dinsdagavond en de 10 km te lopen op zondagochtend naargelang het weer. Het werd al snel duidelijk dat vanaf woensdag er een hittegolf over het land zou gaan. Daarom besloot ik de 10 km te lopen op dinsdagnamiddag en eventueel dan de 5 km op zondagochtend. 

De 10 km (dinsdag 4 augustus 14 u., zonnig, 20 graden)

Het was ongeveer een 20 minuten tot Grote Spouwen en parkeerde mijn wagen op de parking van het ontmoetingscentrum Blondeswinning waar de start en finishlijn lag. Op straat stonden de 2 afstanden in kleur aangeduid, roze was de 10 km en groen was de 5 km.

Ik deed eerst een opwarming van zo'n 1,6 km op de eerste km van het parcours. Dan nog wat loopoefeningen en enkele sprintjes. Er waren op dat moment geen andere lopers of loopsters te bespeuren. Ik ga het dus op mijn eentje moeten doen, en dat loopt toch altijd iets moeizamer. Ik had ook nu weer een PacePro strategie ingesteld op mijn Garmin Forerunner 245. Bij de Hoeselt Run had ik de 10 km ingesteld op 3:59 / km. Nu ging ik voor 3:58 / km, want op het eerste gezicht leek het parcours niet zo zwaar als in Hoeselt. Ik kan nu al zeggen dat ik me daar toch wat in vergist heb.

Ik vertrok dus met hoge ambities en wou proberen in de buurt te komen van mijn pr, rond de 4:00 / km. De eerste 5 km kon ik redelijk goed op schema blijven, maar vanaf de 6e km begonnen mijn benen het moeilijker en moeilijker te krijgen. Het parcours ging nu ook iets meer dan ik dacht op en af. Tijdens de laatste km was het vat helemaal af en stond ik zelfs een paar keer geparkeerd, vooral op het steil knikje van 200 m. Ik kan afklokken in 42:32 over de 10,21 km of een gemiddeld tempo van 4:10 / km. Op dat moment was ik toch wat teleurgesteld, maar nu achteraf bekeken valt het nog mee als ik zie wat anderen lopen op dat parcours. Toch moet ik normaal gezien beter kunnen. Maar goed, de ene dag is de andere niet. De Oostenrijkse bergen hebben mijn benen toch geen goed gedaan.

Als uitlopen liep ik nog het parcours van de 5 km, zodat ik toch al zeker was van een plekje in het gecombineerd klassement (5 km en 10 km samen), en moest ik op zondagochtend toch geen zin hebben in een snelle 5 km.

De 5 km (zondag 9 augustus, 7u30, bewolkt, 22 graden)

Om niet in de warmte te lopen, was ik zondagochtend om 6u opgestaan. Om 7u arriveerde ik aan de parking van de Blondeswinning. Ik deed terug een stukje van het parcours als opwarming. Daarna terug wat loopoefeningen en een paar sprintjes. Er waren ondertussen enkele lopers en loopsters aanwezig, die net hun loopje erop zitten hadden of die ook gingen beginnen. 

Ik zette me klaar aan de start en vertrok voor mijn 5 km. Door de iets mindere prestatie van dinsdag, had ik nu mijn klok ingesteld via de PacePro strategie op 4:00 / km. 20 minuten was het doel. Dat moest normaal gezien wel lukken, maar ik moest wel zien dat ik genoeg voorsprong had op die 4:00 / km, om de zware laatste km door te komen.

Ik kon mijn tempo heel goed houden met volgende kilometertijden: 3:46, 3:50, 3:56 en 3:52. Ik had dus 36 seconden voorsprong en moest de laatste km afleggen in 4:36 om binnen de 20 minuten te blijven. Die laatste km lukte aardig. Het steile knikje van 200 m kon ik vlot naar boven lopen en dan was het nog alles er uit persen de laatste 200 m. Ik kan afklokken in 19:35 over de 5,02 km of een gemiddeld tempo van 3:54 / km. Daar was ik heel tevreden mee. De laatste km heb ik afgelegd in 4:07. Ik had nu duidelijk een veel beter gevoel als dinsdag bij de 10 km. Ook de trainer had het al gezegd tijdens de training op donderdag dat hij vermoedde dat ik op dit moment beter ben op de 5 km, dan op de 10, en gelijk heeft hij gekregen.


Finish 5 km
Foto : Tour van Spaen

Ik kan met gemengde gevoelens terug kijken op deze 2 prestaties, een mindere 10 km op dinsdag en een goede 5 km op zondag. Zo was het in Hoeselt eigenlijk ook, een minder gevoel bij de eerste prestatie en een goed gevoel bij de 2e prestatie. Misschien ligt het aan de voorbereiding op de eerste prestatie, waarbij er telkens niet voldoende rust genomen is, terwijl dat bij de 2e prestatie wel telkens het geval was. Dat is iets om mee te nemen naar de volgende keer.