Hoeselt Run - The Classic Tessenderlo - Nieuwe piste in Hoeselt

Tijd voor nog eens een update want het is ondertussen al een tijdje geleden.

Ik ga eerst beginnen over mijn zooltjes. Ik heb nog een paar keer de zooltjes laten aanpassen maar ik kreeg telkens pijn aan mijn knieën. Ik ben dan terug gegaan naar Demolder en ze hebben dan nieuwe aangemeten en gemaakt. Maar ook bij deze nieuwe geen verbetering. Ik ben nog 1 keer terug gegaan om ze te laten aanpassen, maar zonder noemenswaardig resultaat. Terwijl ik bij mijn oude zooltjes geen last heb. Ik heb dan maar besloten het zo te laten en verder mijn oude zooltjes te gebruiken. 120 euro min 60 euro teruggave van ziekenkas dus de lucht in. Het wordt tijd dat ik eens ergens anders ga kijken, bijvoorbeeld bij Spronken of Runners Lab ? Zolang ik geen last krijg van mijn oude zooltjes, wacht ik nog tot volgend jaar in het voorjaar om andere te laten aanmeten. Voorlopig gaat het nog bij de oude.

Mijn kuitblessure herstelde na een goede week, maar de knie duurde toch 2 weken vooraleer die terug hersteld was. Langzaam maar zeker kon ik terug intensiever trainen. De interval trainingen op piste gingen terug beter en beter, maar de rustige langere duurlopen verliepen hoofdzakelijk moeizaam. Waar dat aan ligt is wel iets wat ik me afvraag, zou het liggen aan de mindere slaapkwaliteit van de laatste tijd, of toch gewoon wat gebrek aan motivatie ?

Hoeselt Run - Nieuwe piste

Op 27 juni deed ik mee aan de Hoeselt Run. Eindelijk terug een echte wedstrijd. Er werd gestart in 5 waves van 100 deelnemers per wave. Ik was ingedeeld in de eerste wave die om 13u startte. Omstreeks 12u arriveerde ik ter plaatse en ging mijn borstnummer afhalen. Ik wachtte dan nog even om me op te warmen want het was nog wat te vroeg. Omstreeks 12u30 begon ik me op te warmen op de spik splinter nieuwe piste. Vanaf augustus zullen de donderdag trainingen plaats vinden op deze piste. Er is voorlopig nog geen duidelijkheid over de toekomst van de piste in Kortessem. In het ergste geval, kan er zo uitgeweken worden naar Hoeselt, moest de onduidelijkheid blijven over het lot van de piste in Kortessem. De nieuwe piste in Hoeselt loopt zeer zacht en ze is 'slechts' 300m en er zit een helling in de eerste bocht en een daling in de tweede bocht. De trainer zei dat dit ideaal is om op kracht te trainen. Na 5 rondjes deed ik nog wat loopoefeningen en enkele spurtjes. Ik zag dat het al 12u55 was, dus moest ik me even reppen naar de start. Het startschot klonk en weg waren we. De 1e km ging redelijk goed in 4:07. De 2e km moest ik al gas terug nemen, deze in 4:23. Maar vanaf dan ging het verder bergafwaarts. Na 5 km kwam ik door in 23:22 of 4:40 / km. Ik had vooral last van de warmte. Het zweet liep van me af, waar ik normaal gezien geen last van heb. De overige 5 km waren een cavalerie tocht. Km 6 deed ik zelfs in 5:15 (trainingstempo) en km 9 (met de fameuze steile beklimming) deed ik in 6:07. Vorig jaar deed ik die nog in 4:17. Ik kon uiteindelijk afklokken in 48:55 over precies 10 km (4:52 / km). Ik kon dus echt wel spreken van een complete offday.


Opening piste Hoeselt : https://fb.watch/6OTn9jLdk-/

Hoeselt Run 2021

The Classic Tessenderlo

De week na de Hoeselt Run, deed ik mee aan The Classic in Tessenderlo. Ik heb in het verleden al eens deze wedstrijd gelopen en ik herinnerde me dat het een snel parcours is. Natuurlijk wist ik niet dat ze voor deze editie het parcours gewijzigd hadden...

Er werd gewerkt met tijdsloten en ik had gekozen om mijn wedstrijd om 10u20 te lopen. Het half uur ervoor warmde ik me op en om iets na 10 zette ik me klaar aan de start. Het doel was met een beter gevoel de finish te halen dan bij de Hoeselt Run. Stiekem hoopte ik om de 45 minuten te halen...

Het gevoel was duidelijk beter in die eerste kilometers. Na 5 kilometer kwam ik door in juist 22 minuten. prima op schema om die 45 minuten te halen. Maar in kilometer 6 kregen we een eerste stuk onverhard onder de voeten, met stukken door modder. Het tempo moest daardoor helemaal naar beneden. Die 6e kilometer daardoor in 5:14. Ook in kilometer 7 en 8 zaten lange stukken onverhard door het bos met modder. Wie in godsnaam heeft dit parcours uitgetekend vroeg ik me af. Na 8 km liep ik aan 4:41/ km. Km 9 en km 10 wist ik nog in respectievelijk in 4:23 en 4:24 te lopen en kon daardoor nog wat goed maken. Ik kan afklokken in 46:04 over 9,93 km of 4:38 / km. Zonder onverhard hadden de 45 minuten er zeker ingezeten. Dus al bij al ben ik redelijk tevreden. De temperaturen waren aangenamer. Toch ben ik nog ver van mijn beste vorm en de verklaring is volgens mij een gebrek aan langere intervals en degelijke langere duurlopen. Daar gaan we zeker aan werken in de komende weken en maanden.

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/5572552450/overview