Memorial Jef Breugelmans - halve marathon Lier

Afgelopen zondag deed ik mee aan de Memorial Jef Breugelmans in Lier. Je had keuze uit 3 afstanden, de 5 km, de 10 km en de halve marathon.

Ik koos voor de halve marathon. Normaal gezien was ik eigenlijk niet van plan deze wedstrijd te lopen, maar doordat de LPM in Genk op 8 februari tegengevallen was, voornamelijk door ziekte, ben ik op zoek gegaan naar een andere halve marathon. Via een loopmakker kwam ik uit op deze wedstrijd. Ik had zo nog voldoende tijd om me goed voor te bereiden op deze wedstrijd.

Om iets voor 12u kon ik mijn wagen parkeren vlak aan de atletiekpiste van AC Lyra, de atletiekclub die deze wedstrijd organiseert. Een medewerkster van AC Lyra begeleidde ons dan naar de inschrijvingen. Ik zei dat ik me vooringeschreven had en dat ik bij de gelukkige eerste 60 was die zich wisten voor in te schrijven. Een "Powerplusser" noemde ze het, want die eerste 60 kregen een PowerPlus pakket samen met een gratis deelname aan de wedstrijd. Ik werd begeleid naar de tafel met de pakketten. Ik kreeg een zak met daarin het PowerPlus pakket. Als voornaamste zat daarin een elektrische schroevendraaier en een functioneel t-shirt van de wedstrijd. Er werd beleefd gevraagd dit t-shirt aan te doen tijdens de wedstrijd en dat werd natuurlijk graag gedaan.

Ik heb nog niets gezegd over het weer, maar het was al de ganse dag aan het regenen en er was een strakke wind. De temperatuur viel nog mee, ik schatte zo rond de 11 graden. Belangrijk was om tijdens de wedstrijd een goed groepje te vinden voor wat beschutting tegen de wind.

Het was nog wat te vroeg om me op te warmen en ik besloot nog even in de cafetaria te blijven van het cultureel centrum. Om half 1 ging ik terug naar de wagen waar ik me omkleedde. Rond 13u begaf ik me naar de atletiekpiste waar ik 2 rondjes deed op de piste. De start van de halve marathon was om 13u40 en was op het 300 m punt op de piste.

Ik zette me in het midden van het pak en precies om 13u40 werd de wedstrijd in gang geschoten. Eerst dus 3 kwart rondje op de piste en dan werden we de stad ingestuurd. De eerste kilometer was het nog wat drummen met de vele lopers, maar vanaf dan kon er gezocht worden naar het goede tempo en een goed groepje. Na een 2-tal kilometer werd duidelijk dat er 3 van Olse AC het commando namen van een groepje van 10 waarin ik zat. Die 3 waren 2 mannen die haasde voor een vrouw. Zij zorgden voor een goed tempo van rond de 4:25 / km. Tot kilometer 5 liepen we door de stad en dan werden we uit de stad gestuurd. Op kilometer 4 (en rond kilometer 14 opnieuw) passeerden we blijkbaar de Zimmertoren maar daar heb ik eigenlijk niet veel van gezien want ik was me volledig aan het focussen op de wedstrijd : goed gevoel proberen te houden in de benen en ademhaling onder controle houden. Tussen kilometer 5 en 9 liepen we een stuk langs de Nete en daar hadden we veel meer last van de wind. Dit stuk is het dus belangrijk om in een groepje te zitten. Dat was nog steeds het geval, want ons groepje van 10 bleef goed samen. Ondanks dit moeilijker stuk konden we het tempo goed houden van rond de 4:25 / km. Vanaf kilometer 9 kregen we een strook verharde kiezel, goed beloopbaar maar met veel plassen en moesten we door een park waar er toch wat modder lag. Kilometer 10 kom ik door in 44:12 (4:25 / km) en nog steeds op schema. Kilometer 11 is terug op straat en lopen we richting piste. Ik had een PowerGel mee en op de piste (waar er bevoorrading was) besloot ik wat te nemen van die gel en nam ik een pintje met sportdrank en een pintje met water wat ik beide volledig opdronk. Zo liepen we terug door de stad en nog steeds het groepje van een 10-tal samen. Tussen kilometer 15,5 en 19,5 moesten we terug op het stuk langs de Nete. Op kilometer 16 stond er een bevoorrading en daar besloot ik de resterende gel te eten en nam een pintje water. Vanaf dan kregen we de wind vol op kop tegen. Hier was dus weer belangrijk om in een groepje te zitten. Vanaf kilometer 17 viel het groepje uiteen omdat de vrouw van Olse AC ook wat moest vertragen. Ik besloot iets te versnellen en meestal zat ik daardoor helemaal alleen. Maar op kilometer 18 en 19 hadden we gelukkig wat wind mee. Vanaf kilometer 19 terug op het stuk met de verharde kiezel en het parkje met modder. Op kilometer 20 begon ik iets of wat verzuurde benen te krijgen maar kon toch tempo houden. Op kilometer 21 kwamen we juist aan de piste en moesten we nog een 3 kwart rondje. Mijn gemiddeld tempo was 4:25 / km. Dat 3 kwart rondje was puur genieten voor mij, want ik wist dat mijn PR binnen was. Op 100 m van de finish  balde ik mijn vuist dat ik het gehaald heb. Met mijn armen in de lucht loop ik over de finish en klok af op 1:34:24 over 21,39 km of een gemiddeld tempo van 4:24 / km ! Mijn PR met 9 sec / km verbeterd ! Dit is een fantastisch gevoel !

In ruil voor je borstnummer krijg je je 5 euro waarborg terug en een medaille. Ik neem nog een flesje AA-drink aan.

Ik ging dan terug naar de wagen en ik ging me dan douchen. Rond 17u besloot ik dan terug te keren naar Hasselt.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/732075396

Elektrische schroevendraaier van PowerPlus en de medaille

Aankomst, super content !