Virtuele Kerkenloop

Kerk Kortessem

Vorige week stond de virtuele Kerkenloop op het programma. De Kerkenloop is de stratenloop die georganiseerd wordt door ADD Kortessem, de Runners van Kortessem en de gemeente Kortessem. Het principe is net hetzelfde als bij de andere virtuele stratenlopen: er werden segmenten afgemeten op Strava en je kreeg een week de tijd om een of meerdere afstanden zo snel mogelijk af te leggen. De eerste 3 mannen en vrouwen van ieder segment in die week kregen een prijs toegewezen.

Je had keuze uit 3 afstanden: een 4,6 km, een 8,8 km en een 13,2 km. De 8,8 km en de 13,2 km zijn de loopomlopen van Kortessem, zie hier voor meer informatie op de website van Kortessem.

Ik was van plan ze alle 3 te lopen, de 4,6 km voluit en de overige 2 afstanden op trainingstempo. Op dinsdag deed ik de 8,8 km, op donderdag deed ik de 4,6 km en op zaterdag liep ik de 13,2 km.

Op dinsdag dus de 8,8 km. Na de goede prestatie bij Dwars Door Hasselt, en de nog wat stijve benen, deed ik deze 8,8 km samen met clubgenoot Christof Lismont. We liepen aan rustige duurlooptempo en deden de 8,8 km in 42:47 of 4:52 / km.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/4190580389/overview

Op donderdag deed ik de 4,6 km. De benen waren nu bijna terug volledig hersteld van Dwars Door Hasselt. Na een goede opwarming en wat loopoefeningen begon ik eraan. Stiekem hoopte ik onder mijn pr van bij de virtuele Hoeselt Run te duiken. Dat stond op 3:50 / km. Aangezien het parcours van de Kerkenloop iets minder heuvelachtig is, moest ik normaal gezien onder die 3:50 / km kunnen. De eerste km verloop licht stijgend, maar wist een goed tempo te ontwikkelen. Ik deed deze 1e km aan 3:43. De 2e km verloopt zo goed als vlak maar ik moest al wat tempo inleveren. Deze deed ik in 3:51. De 3e km loopt op het einde terug licht stijgend en ik begon het al wat moeilijker te krijgen. Deze 3e km legde ik af in 3:59. Bij de 4e km was het al meer op karakter lopen. Ik voelde dat ik mijn tempo nog met veel moeite kon houden. Deze 4e km legde ik af in 3:57. De laatste 600m verloopt licht dalend en daar wist ik mijn tempo wat de hoogte in te jagen. Deze 600m legde ik nog af aan 3:46 / km. Ik kan afklokken 17:32 over de 4,57 km of een gemiddeld tempo van 3:50 / km. Geen nieuw pr maar wel een evenaring. Daar kon ik nog wel mee leven. De voorbereiding was niet echt ideaal met toch nog wat wedstrijdbenen van Dwars Door Hasselt. Ik deed nog een paar ronden op de atletiekpiste als cooling down.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/4199047098/overview

Op zaterdag deed ik dan het moeilijke parcours van de 13,2 km. Deze 13,2 km verloopt voor het grootste stuk op onverharde wegen en paadjes en is wel de moeite om te lopen. Maar dit is zeker geen parcours om een snelle tijd neer te zetten. Daarvoor was het te zwaar en te veel op onverhard. Op mijn schema stond een rustige duurloop van 16 km. Ik deed eerst nog een paar rondjes op de atletiekpiste als warming up en dan liep ik naar de startpaal. Ik nam een redelijke snelle start en deed de eerste 2 km rond de 4:30 / km. Maar dan begon ik de 4,6 km van donderdag te voelen. Van km 3 tot km 9 liep aan een tempo van rond de 4:45 / km. De laatste 4 km wist ik mijn tempo terug wat te verhogen en liep ik rond de 4:30 / km. Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:01:54 over de 13,2 km of gemiddeld 4:41 / km. In totaal deed ik 16,65 km in 1:17:57.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/4206514911/overview

De uitslag van de virtuele Kerkenloop kan u hier terugvinden.