Virtual Hoeselt Run

Zoals je weet zijn door de coronacrisis alle loopwedstrijden afgelast sinds half maart. Normaal gezien gaan er terug wedstrijden georganiseerd mogen worden vanaf 1 augustus. Net vóór de coronacrisis had ik nog kunnen deelnemen aan de Hypotheker Run in Stein (NL). Daar wist ik een goede wedstrijd te lopen aan 4:04 / km over 10 km. Tijdens de coronacrisis had ik 2 wedstrijd simulaties van 10 km gedaan op een lokaal rondje, met respectievelijk 4:04 / km gemiddeld en 4:03 / km. Daarmee hoopte ik toch wat wedstrijdritme op te doen zodat ik niet te lang zonder wedstrijd zou zitten.

Normaal zou de Hoeselt Run doorgaan op zondag 28 juni. Door de coronacrisis werd deze afgelast, maar de organisatie kwam met het idee er een virtuele loopwedstrijd van te maken. Het concept was simpel: je moest tussen zondag 21 juni en zondag 28 juni een of alle afstanden lopen en deze dienen geregistreerd worden op Strava. Je had keuze uit 3 afstanden, een 5 km, een 10 km en een 10 mijl (16 kilometer). Per afstand zou er een klassement opgemaakt worden en een klassement met lopers die alle 3 afstanden lopen.

Ik was al van plan de 5 km en de 10 km te lopen. Net toen ik het wou doorgeven aan de trainer, werd er vanuit de atletiekclub besloten dat we in groep gingen deelnemen aan deze virtuele wedstrijd. Er werd besloten dat we op zondag 21 juni de 5 km gingen lopen, en op zondag 28 juni de 10 km. Diegene die wou kon nog door de week deelnemen aan de 10 mijl. 

zondag 21 juni: de 5 km

We hadden afgesproken om 11u aan het Cultureel Centrum van Hoeselt waar de start was van de wedstrijd. Ik heb in het verleden nog niet deelgenomen aan deze wedstrijd, dus ik wist niets van het parcours. Op de training dinsdag op de club vernam ik dat er 2 stroken inzaten die wat opliepen. Vooral de 2e strook zou pittig zijn.  Ik keek ernaar uit nog eens een 5 km te lopen. De trainingen verlopen zo goed, dat ik zelfs durfde dromen om in de buurt te komen van mijn PR, gelopen op de kermisloop in Diepenbeek in 2009, precies 11 jaar geleden! Toen liep ik 18:08 over de 4,65 km of 3:54 / km. Als de afstand precies 5 km zou zijn, dan moet ik onder de 19:30 zien te geraken om mijn PR te halen.

Na een goede opwarming zetten we ons klaar aan de startstreep. Achteraf gezien had ik beter het Strava segment eens goed moeten bekijken. Dan had ik gezien dat de start van het segment niet lag aan de startstreep, maar aan de kruising van de Schepenenstraat en de Dorpstraat. En daar lag ook de finish. Het niet weten van deze informatie zou me in eerste instantie zuur opbreken.

De volgorde van vertrek was eerst de iets tragere en dan de snellere. Ik vertrok ergens in het midden van onze groep. Via de PacePro strategie van Garmin Connect had ik een idee van de kilometer tijden die ik wou lopen, rekening houdend met de heuveltjes in het parcours: 3:58 - 3:49 - 3:48 - 4:02 - 3:40 om zo aan een gemiddeld tempo van 3:53 / km te komen. De 1e kilometer legde ik af in 3:44. Toch wel wat te snel en dan verliep deze kilometer hoofdzakelijk stijgend. De 2e en 3e kilometer verliepen dalend en deze liep ik in 3:42 en 3:41. Ik lag dus ruim op voorsprong voor die 3:53 / km, namelijk 26 seconden. Dan kwam de 4e kilometer. Die verloopt geleidelijk aan stijgend en dan kwam er een klein stukje dalend en ik dacht dat we het klimmetje nu voorbij waren, maar toen ik om de bocht kwam zag ik de steile klim. Mijn benen werden onmiddellijk afgesneden en heel even moest ik wandelen want de verzuring in de benen was te groot. Maar ik moest door, beet op mijn tanden en probeerde zo goed ik kon de beklimming te doen. Ik wist dat daarachter een afdaling ging komen. De 4e kilometer wist ik af te leggen in 4:15. Dan de afdaling, ik liep op de stoep die redelijk schuin afliep en doordat ik er toch ferm doorzat wist ik niet precies waar we aan het lopen waren. Ik zag op mijn klok 4,7 km staan, dus ik wist dat het niet ver meer was. Door de schuine kant en doordat ik er door zat besloot ik op de straat te lopen. Dat had ik beter niet gedaan want daardoor zag ik geen pijlen meer op de grond en in plaats van de straat te nemen van Den Hoeselèr, bleef ik rechtdoor lopen. Ik zag dat een andere loper ook blijkbaar hetzelfde gedaan had en die wist ook niet waar precies de finish lag. Ik liep een stukje terug en toen zag ik de straat van Den Hoeselèr. Ik probeerde nog zo snel mogelijk tot aan de finishstreep te lopen en kan afklokken in 20:35 over 5,34 km (3:51 / km). Bij het uploaden van mijn activiteit naar Strava zag ik dat ik het Strava segment afgelegd had in 17:26 en dat de afstand van het segment 4,55 km was, en dat mijn gemiddeld tempo 3:50 / km was. De teleurstelling van het verkeerd lopen maakte plaats voor blijdschap, want het was me wel degelijk te doen om zo snel mogelijk het segment af te leggen en dat is dus nog gelukt ondanks het verkeerd lopen. Als ik dat omreken naar 5 km, dan heb ik 19:10 gedaan, en daarmee dus een nieuw PR gelopen!

Na wat uitgelopen te hebben met de groep, gingen we nog ene drinken in den Hoeselèr. En zo werd het toch nog een geslaagde eerste test om te zien hoe het nu zit met de conditie na de coronacrisis. De echte test, PR proberen te breken op de 10 km zou nog volgen de volgende zondag.


Virtual Hoeselt Run 5 km
foto : Hoeselt Run

zondag 28 juni: de 10 km

Door de hoge temperaturen gedurende de week, werd er afgesproken om 9u. Maar de temperatuur was (gelukkig) gezakt op zondagochtend en het was rond de 15 graden, met een matige wind. Al bij al ideale omstandigheden.

Na een goede opwarming, zetten we met onze groep van ADD Kortessem terug klaar aan de startstreep. De meeste gingen de 10 km doen, maar er waren ook enkele die de 5 km opnieuw gingen doen. Eerst vertrokken de iets tragere en dan de snellere. Ik had nu het segment wel aandachtig bekeken en wist nu precies waar het segment begon en eindigde. Ik kende nu de laatste paar 100 m goed. Ook dat er rond km 4 een heuveltje lag en de 9e km is dezelfde als km 4 van de 5 km met een 2-traps heuvel.

Ik had het parcours gedownload en geïmporteerd in Garmin Connect en een PacePro strategie aangemaakt om 3:59 / km proberen te halen. De tussentijden had ik ingesteld op hoogteveranderingen. De eerste 2,4 km (stijgend) moest ik afleggen in 4:03 / km, dan 1,1 km dalend in 3:52 / km, dan 1,2 km stijgend aan 4:07 / km, dan 1,8 km dalend aan 3:57 / km, dan 1,3 km dalend aan 3:51 / km, dan 1,1 km aan 4:10 / km, en 1 km aan 3:59 / km om zo 3:59 / km gemiddeld te halen. Die strategie stuurde ik naar mijn Garmin Forerunner 245. 

Door gebruik te maken van de PacePro strategie functionaliteit kan ik zo mijn tempo in het oog houden, en ongeveer weten hoever het nog is tot de top van een heuveltje. Ook kon ik zo ervoor zorgen dat ik niet te snel zou vertrekken.

Eens vertrokken was de eerste opdracht die eerste 2,4 km binnen de 4:03 / km af te leggen. Dat lukte aardig en na de eerste afdaling lag ik 20 seconden voor op het schema. Het 2e klimmetje was verrassend op onverhard door het bos. Daar verloor ik een beetje ten opzichte van het vooropgesteld tempo en daardoor was mijn voorsprong geslonken naar 10 seconden. De volgende 2 afdalingen zorgde ervoor dat ik mijn voorsprong kon consolideren en relatief wat kon herstellen van de 1e en 2e beklimming. En dan kwam de 3e beklimming, km 9 (dezelfde als km 4 van de 5 km). Voordeel was natuurlijk dat ik nu wist wat er ging komen. Eerst een gedeelte geleidelijk aan klimmen, dan een kort stukje dalend en dan een steile klim van ongeveer 250m. Ik had vooral schrik van die 250m en dat ik daar zou stil vallen, maar het ging behoorlijk. Km 9 legde ik af aan 4:21 / km, daar verloor ik wel ten opzichte van de vooropgestelde snelheid (4:10 / km), maar het verlies was beperkt en door de opgebouwde kleine voorsprong kwam ik boven aan precies op schema. Dat gaf me moed en nu was het zaak een hoog tempo aan te houden tijdens de afdaling naar de finish. En dat lukte heel goed, de 10e km legde ik af aan 3:42 / km en dat was voldoende om af te klokken in 39:57 over de 9,97 km of precies 4:00 / km. Doel gehaald dus, een evenaring van mijn PR gelopen op de Loonse jogging in april 2010. Dit parcours was zeker een stuk zwaarder dan dat van Borgloon, dus ik mag gerust spreken van een nieuw PR. Na 14 jaren, nog een PR lopen op de 10 km, ik had je een half jaar geleden gek verklaard. Nu weet ik dat ik op een snel parcours, nog beter kan.