ADD micromeeting

Door de corona maatregelen zijn veel clubs genoodzaakt piste meetings af te gelasten. Er werd wel de mogelijkheid gegeven dat atletiekclubs een officiële piste meeting kunnen organiseren met deelnemers uit de eigen club, deze piste meetings worden micromeetings genoemd.

Afgelopen woensdag organiseerde ADD een micromeeting op de atletiekpiste van Diepenbeek. Je kon kiezen tussen volgende afstanden: 100 m, 400 m, 1500 m of 3000 m. Er was ook hoogspringen, verspringen en speerwerpen.

Ik was eerst aan het denken om te gaan voor de 400 m en 1500 m. De trainer vond dat ik best koos voor de 3000 m. De focus van de trainingen liggen momenteel meer op de 5 km, vandaar dus deze keuze. Ik schreef me dan ook in voor de 3000 m. Het zou mijn 2e piste meeting ooit worden. Mijn eerste piste meeting was in 2014.

Dan kwam natuurlijk snel de vraag, voor welke tijd zou ik gaan. In 2009 liep ik een 2 mijl (3200 m) in 11:50 of 3:40 / km. Als ik dat wou evenaren, dan moest ik 11:00 lopen over de 3000 m. Een rondje op de piste in Diepenbeek is 400 m, en om 11 minuten te halen betekent dat 1:28 per rondje. 3000 m zijn 7,5 rondjes. Dus de eerste 200 m in 44 sec en dan 7 rondjes aan 1:28 per ronde. Dat was een beetje het plannetje in mijn achterhoofd om dan 11 minuten te halen.

De 3000 m was ingepland om 20u30. Ik was rond 19u ter plaatse om de teamleden aan te moedigen. Rond 20u begon ik me op te warmen en liep zo'n 2 km op de Finse piste rondom de piste. Om 20u30 zette ik me klaar aan de start. We waren met 10 deelnemers. Van ADD Kortessem deed clubgenoot Bert Vertessen mee. De andere deelnemers vind je terug in de uitslag onderaan.

Van zodra het startschot klonk, zette ik me in het spoor van Lode Raskin. De eerste 200 m (de eerste halve ronde) kon ik nog op enkele meters van hem blijven. Bij de doorkomst drukte ik op de laptoets en zag 40 seconden staan. Veel te snel dus. De eerste volle ronde kon ik mijn tempo iets naar beneden halen, maar met 1:26 was ik nog iets te snel. In de tweede volle ronde begon ik mijn snelle start al te voelen. Die tweede volle ronde legde ik af in 1:29. Ook de derde volle ronde werd in 1:29 afgelegd. Ik zat nog op schema, maar in de vierde volle ronde begon ik het moeilijk te krijgen. Deze ronde werd afgelegd in 1:32. De vijfde volle ronde was de minste en werd afgelegd in 1:33. In de zesde volle ronde kon ik mijn tempo terug iets opkrikken en legde deze af in 1:31. In de laatste volle ronde wist ik mijn tempo nog iets terug te verhogen en kon er nog een 1:26 uithalen. Ik kan afklokken in 11:10 (3:43 / km). Daar was ik matig tevreden mee. Ik had eerlijk gezegd toch iets dichterbij die 11:00 willen zitten. Maar goed, ik heb nu een richttijd die we de volgende keer kunnen proberen te breken.

Samen met nog enkele clubgenoten liepen we nog een 2 km uit op de Finse piste.


Foto: Jens Riskin

Foto: Jens Riskin

Finish
Foto: Jens Riskin