Limburgs Kampioenschap aflossing Hechtel

Afgelopen zondag heb ik deelgenomen aan het Limburgs Kampioenschap aflossing in Hechtel. Pas op het laatste ogenblik wist ik dat ik mocht mee doen met de 4 x 1500 m. De 3 anderen in onze ploeg waren niemand minder dan Koen Neven, Patrick Vandenbosch en Kris Jacobs. Alle drie snelle mannen en ik als "mindere" voelde me toch wat ongemakkelijk. Het zou trouwens mijn eerste atletiekmeeting worden, dus met de nodige zenuwen zakte ik af naar het atletiekstadion van Hechtel.

Ik was goed op tijd naar daar vertrokken, omdat ik nog wou kijken naar de andere wedstrijden. Ondertussen heb ik een babbeltje kunnen slaan met Lode Raskin die was afgezakt om te supporteren. Hij heeft een tijdje uitgelegen met een blessure en wist me te vertellen dat het ondertussen terug beter gaat en dat hij van plan is deel te nemen aan de volgende van de Haspengouw Challenge, de stratenloop in Gotem.
Normaal stond op het uurschema dat de 4 x 1500 m zou starten om 18u, maar pas tegen 19u begon de eerst reeks. De 2e reeks was het dan de beurt aan ons. Ik werd ingedeeld als laatste loper. Koen mocht starten en gaf als 2e de stok door aan Kris Jacobs. Kris wist dan het kloofje met de eerste te dichten en zelf een kloofje te slaan. Hij gaf de stok door aan Patrick en die wist het kloofje nog verder uit te diepen. Ik kreeg dan de stok door van Patrick. Met een voorsprong van ongeveer een 100 m begon ik aan mijn 1500 m. In mijn 2e ronde riep de trainer me dat de kloof nog een 80 m bedraagt. Ik probeerde mijn tempo iets te verhogen zonder mij te forceren. Zo kon ik goed stand houden en wist het kloofje van 80 m te behouden.

Op het moment van dit schrijven staan we in de uitslag (op de ATLA website) nog als 2e, maar ergens is er een fout gebeurd bij het noteren van de uitslag. De tijd die nu bij de eerste staat is 19:37.78, maar meer dan waarschijnlijk gaat dat onze tijd zijn. Ik had mijn 1500 m gemeten met mijn FR305 en mijn tijd die ik gelopen was 5:24 (3:36 / km). Ik had toch gehoopt iets dichter bij de 5:00 te zitten. Ik heb natuurlijk niet getraind voor deze afstand en ik had ook 2 wedstrijden in de benen zitten afgelopen week, dus super fris was ik zeker niet.

Het is zeker wel een hele toffe ervaring geweest om zo eens een atletiekmeeting meegemaakt te hebben als deelnemer. Misschien begin volgend seizoen me eens concentreren op een 1500 m, een 3000 m, een 5000 m en een 10000 m, ook om iets anders eens te doen dan altijd die stratenlopen. We zullen nog zien.

Podium LK aflossing Hechtel 4 x 1500 m