Sint Pietersbear Trail

Op 15 september deed ik nog eens mee aan een trail : de Sint Pietersbear Trail nabij Maastricht. In 2015 deed ik daar ook al eens mee, toen liep ik de 10 km. Dit maal deed ik mee aan de 18 km. Op de website spraken ze van 600 hoogtemeters, dus dat het pittig ging worden wist ik wel. Rond 10u arriveerde ik nabij de ENCI groeve. Aan de inschrijvingen pikte ik mijn borstnummer op, spelde dat op en zette ik me klaar aan de start. We startte nu vlak naast de groeve. Om half 11 klonk het startschot. We liepen nu direct doorheen de groeve. In 2015 liepen we hier doorheen gedurende de laatste kilometers van de wedstrijd. Makkelijk lopen was het zeker niet, oneffen door de grote keien en de massa die nog bijeen liep. Bij een afdaling werd ik bijna van mijn sokken gelopen door één die plots mijn pas afsneed. Na zo'n 3 km liepen we uit de groeve en konden we wat lopen op een iets minder oneffen paden en lag het veld wat meer uiteen. Maar al vlug kwam de eerste serieuze kuitenbijter. De top van dit eerste bergje lag op kilometerpunt 4. Wat betreft het weer hadden we het heel goed getroffen, volop zon en rond de 18 graden, ideaal loopweer. De rest van het parcours bleef het op en af gaan, met soms verre gezichten op de heel mooie omgeving. Op kilometer 14 liepen we op een stuk single track met een heel mooi zicht op de Maasvallei. Daarna moesten er enkele heel steile bergjes bedwongen worden, waar je zelfs met behulp van de bomen je omhoog moest trekken. De laatste 2 km liepen voornamelijk dalend en dat was welkom, want de benen begonnen stilaan moe te worden. Ik kan afklokken in 1u58min over de 17,92 km of 6:35 / km. Ik zag op mijn Garmin Fenix 3 dat er 455 hoogtemeters overwonnen werden, dat is geen 600 meter zoals vermeld op de website, maar dat hoefde voor mij niet echt. Ik heb weer genoten van de mooie omgeving van Maastricht. Eerlijk gezegd hoop ik ooit hier in de omgeving van Maastricht te komen wonen, met Valkenburg, en de Voerstreek in de buurt kan je hier genieten van veel natuur. Ik hoop dit najaar of begin volgend jaar misschien nog deel te nemen aan een trail. Ik ben ook van plan mee te doen aan enkele veldlopen, dus we zullen wel zien wat de planning toelaat.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/4060461596

Hieronder nog enkele foto's :

Sint Pietersbear Trail 2019
foto : Ludo Grafica

Sint Pietersbear Trail 2019
ENCI groeve
foto : Daniel Drion

Sint Pietersbear Trail 2019
ENCI groeve
foto : Daniel Drion

Sint Pietersbear Trail 2019
ENCI groeve
foto : Daniel Drion

Sint Pietersbear Trail 2019
Op kilometer 7 punt
foto : Daniel Drion

Sint Pietersbear Trail 2019
Op kilometer 14 punt, uitzicht over de Maasvallei
foto : Daniel Drion