Sint Pietersbear Trail

Op 20 september heb ik deelgenomen aan de Sint Pietersbear Trail. Op dezelfde dag had je ook de Brouwerijloop in Alken in het teken van de Haspengouw Challenge, maar aangezien ik toch niet meer aan de vereiste 10 wedstrijden ga geraken, besloot ik nog eens een echte trail te lopen.

Je had keuze uit 3 afstanden, 32 km, 20 km en 10 km. Doordat ik nog in voorbereiding ben op Dwars Door Hasselt, besloot ik de kortste afstand te nemen. Ik vertrok rond 12u30 naar Maastricht. Rond 13u arriveerde ik ter plaatse en kon gemakkelijk mijn wagen parkeren. Het was dan ongeveer een 800 m wandelen tot aan de steengroeve en de inschrijvingen. Het ging heel vlot aan de inschrijvingen. Er waren 3 punten om de inschrijvingen te verwerken, 1 per afstand. Ik liep terug naar de wagen om mijn spullen in de wagen te leggen. Dat gebruikte ik dan ook als opwarming. We hadden geluk met het weer, volop zon en niet te warm, ik schat zo'n 16-17 graden, eigenlijk het ideale weer voor mij.

Het was nog een beetje te vroeg om me al klaar te zetten aan de start. Ik besloot de eerste 100 m eens te gaan bekijken van het parcours. Ik zag dat er direct een stevige klim was in de eerste km. Om 14u was ik getuige van de start van de 20 en 32 km. Opvallend was het hoge aantal deelnemers (± 650 voor de 20 en 32 km samen). Trail running zit duidelijk in de lift, en ik geef ze geen ongelijk. Als ik moest kiezen tussen rondjes rond de kerktoren of lopen door deze prachtige natuur, dan is mijn keuze heel vlug gemaakt. Eens de hele meute gepasseerd was besloot ik me klaar te zetten aan de start.

Zicht op de Sint Pietersberg
Foto : Daniel Drion

Start van de 20 en 32 km
Foto : Daniel Drion

Klim vlak na de start
Foto : Daniel Drion

Precies om 14u15 werd de 10 km in gang geschoten. Ik had me redelijk vooraan gezet en ik besloot direct een redelijk hoog tempo te lopen. Ik zag dat ik rond de 8e stek aan het lopen was. Ik verwachtte dat er zo dadelijk wel enkele lopers mij zullen passeren, maar dat viel eigenlijk nog mee. Ik denk dat er 3 of 4 mij nog passeerden in de komende kilometers. Ik heb dus mooi mijn begin positie kunnen houden. Het parcours was zeer prachtig, met veel single tracks en doorheen een mooi bos. Halfweg was het zwaarste stuk, met een steile 3 traps klim. Bovenaan zag ik op mijn horloge dat ik een gemiddeld tempo had van 5:45 / km, en ik liep dus in 13-14e positie. Zegt genoeg over de zwaarte van het parcours tot dan. Vanaf dan liep het wel veel bergafwaarts, maar het waren wel technische afdalingen. Vanaf km 7 passeerden we langs de startomgeving en liepen we doorheen de steengroeve. Door de vele keien was het niet makkelijk beloopbaar. De omgeving had een beetje van een soort maanlandschap. In de laatste km kon ik nog 1 loper bijhalen en kon afklokken in 56:15 over 10,63 km (5:17 / km). Ik had ook de Garmin Fit app op mijn gsm gebruikt om de afstand nog eens te vergelijken. Deze had 10,82 km afgemeten, dus ongeveer 200 m meer. Dat valt nog redelijk mee. Mijn Fenix 3 had 247 hoogtemeters, terwijl de Garmin Fit 290 hoogtemeters had afgemeten.

Garmin connect gegevens (FX3) : https://connect.garmin.com/modern/activity/904405042

De steengroeve van ENCI
Foto : Daniel Drion

Aankomst

Ik ging nog ene drinken op het terras en erna besloot ik terug naar huis te keren. Dit was weer een heel geslaagde trailwedstrijd. Ik heb er echt van genoten, hier zien ze me zeker nog eens terug ! Op naar de volgende !