Champignonloop Val-Meer

Vandaag stond de 5e wedstrijd van de Victorscup op het programma, de Champignonloop in Val-Meer. Ik weet dat het een redelijk pittig parcours is, met enkele heuveltjes. Vorig jaar liep ik daar 47:50 of 4:49 / km over de 9,9 km.

Op maandag 5 augustus deed ik nog mee aan de jogging in de Herenstraat in Genk. Daar liep ik iets meer dan 47 min over de 10,5 km of 4:29 / km. We moesten daar 8 rondjes lopen van iets meer dan 1,3 km, met telkens een stuk onverhard door een bos van zo'n 300 m, dat maal 8 dat maakte ongeveer 2,5 km op onverhard. Ik was tevreden met dat resultaat maar het kostte me toch meer moeite dan ik gehoopt had.

Op trainingsvlak moet ik wel zeggen dat het iedere week beter en beter begint te gaan. De week voor de jogging in de Herenstraat trainde ik 58 km, en de week van de jogging in de Herenstraat zelfs iets meer dan 70 km. Het was dus zaak deze week de nodige rust in te lassen, zodat ik met uitgeruste benen aan de Champignonloop zou staan. En ik moet zeggen dat dat aardig gelukt is, ondanks ik nog 2 snelheidstrainingen deed, 1 op dinsdag en 1 op donderdag.

Omstreeks 14u45 parkeerde ik mijn wagen in een van de nabij gelegen straten. Toch was het nog meer dan 800 m tot aan de inschrijvingen, maar dat kon ik mooi gebruiken om me op te warmen en cooling down na de wedstrijd. Aan de voorinschrijvingen gaf ik mijn naam op en kreeg mijn envelop. Ik bleef dan nog even kijken naar de 5 km. Nadat de eersten aangekomen waren, liep ik terug naar mijn wagen. Ik deed nog een paar versnellingen en kwam aan 2 km opwarming.

Op het plein aan de start waren de meeste bekende lopers en loopsters weer aanwezig. Ik deed nog een babbeltje met Peter Vossius. Hij vond ook dat het niet makkelijk is je steeds weer te motiveren om op niveau te blijven. In het loperswereldje heerst er bovendien niet altijd een aangename sfeer en dat zal ook weer blijken in deze wedstrijd. Maar toch blijf ik de sport graag doen, en zolang ik fysiek nog kan zal ik de sport blijven uitoefenen. Ik ga nu ook 1 x in de week fitnessen en meestal in functie van het lopen, enerzijds om mijn benen wat rust te geven en anderzijds om mijn core wat te versterken.

Om iets na 16u werd er afgeteld en vertrokken we voor eerst een klein rondje en dan 2 grotere rondjes. Na 1 km zag ik 4:12 staan, dat was prima, maar ik wist dat dit zeker nog naar beneden moest door de zwaarte van het parcours en er stond ook redelijk wat wind. Af en toe was het aan het miezeren,  maar dat zorgde eigenlijk voor een fijne afkoeling. Ik wist me te nestelen in een groepje van 3 paluko lopers. Zij liepen een ideaal tempo en kon me op die manier goed uit de wind zetten. Ik denk dat de 2 mannelijke lopers (waarvan ik weet dat ze normaal een stuk sneller kunnen lopen), aan het hazen waren voor de vrouwelijke loopster. Ik kon mijn tempo op die manier mooi rond de 4:25 / km houden. Al snel hoorde ik de term wieltjeszuiger en Joop Zoetemelk vallen. Dat typeert nu weer precies het loperswereldje. Een van de mannelijke lopers kwam naast me lopen en vragen of alles ok was. Ik trok me er volledig niets van aan en bleef mooi net achter het groepje lopen. Na zo'n 6 km voelde ik dat er nog wat in de tank zat en besloot te lopen naar een volgend groepje met 2 AVT lopers en 1 Hoeselt run loper. Na een tijdje begon ook 1 van de AVT lopers gebaren te maken waar ik zogezegd moest gaan lopen. Ook nu gaf ik geen krimp en bleef lekkerrr in het groepje lopen. Ik kreeg even een moeilijker moment bij het laatste heuveltje, maar in de bergaf kon ik terug aansluiten. In de laatste 200 m (stukje bergop naar de finish) besloot ik nog een versnelling hoger te schakelen en liet het groepje ter plaatse. Ik kan afklokken in een hele mooie tijd van 43:16 over de 9,89 km of 4:22 / km. Een beste jaar prestatie op toch wel geen licht parcours, daar kan ik enkel heel tevreden mee zijn !

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/2626998876
Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/3960155323

Het loperswereldje heeft zich weer eens van zijn beste kant laten zien. En dat is nog steeds niet veranderd de laatste jaren. Ik heb al teen en tander meegemaakt en ook mijn broer heeft me al verhalen verteld. Het wordt eens tijd dat sommigen eens naar zichzelf kijken en deze mooie sport niet proberen kapot te maken, want voor het geld hoeven we het toch niet te doen hé.

Jammer dat er in het Limburgse de meeste trailwedstrijden gestopt zijn, want dan zou ik me daar meer op focussen waar de gemoedelijkheid meer troef is. In het Waalse zijn er meer trailwedstrijden maar dat is al gauw een verplaatsing van 70 km en meer van tijd.

De volgende wedstrijd met inzet zal de volgende van de Victorscup zijn, de Ambiorix run in Tongeren, allen daarheen zou ik zeggen :)

Champignonloop 2019
"Op gank met mijn 3 compagnons"
Foto : Victorscup