Champignonloop Val-Meer

Vandaag stond de 5e wedstrijd van de Victorscup 2018 op het programma, de Champignonloop in Val-Meer.

Eerst een kort overzicht van de afgelopen maanden want ondanks ik onlangs niks meer gepost heb, heb ik zeker niet stil gezeten, maar ik doe het wel wat rustiger aan. De reden is dat ik nog herstellende ben van mijn patellapezen die alweer opspelen. Ik heb ondertussen een behandeling achter de rug bij de kinesist en langzaam maar zeker merk ik een verbetering. Maar volledig ervan af ben ik nog niet. Ik kan wel al redelijk pijnvrij 2 tot 3 keer per week een rustige duurloop afwerken van rond de 10 km. Ook mijn slaap is nog niet volledig in orde maar ik merk daar ook een verbetering. In samenspraak met mijn dokter ben ik ook langzaam aan wat aan het verhogen van mijn schildkliermedicatie. Uw lichaam heeft een tijd nodig om daaraan te wennen, want het is niet gewoon iets meer nemen en klaar is kees. Ik heb ook even een ander medicatie geprobeerd (Tirosint 50 mcg, dat een heel stuk duurder was), maar na een goede maand merkte ik dat mijn zweet vreemd rook en daarom heb ik terug mijn gewoonlijke pilletjes genomen (Eurthyrox), maar ik besloot in plaats van 50 mcg, nu 62,5 mcg te nemen. Dat heb ik ook een maand genomen en sinds een week neem ik nu 75 mcg. Tot nu toe merk ik een verbetering, maar mijn lichaam zal toch nog een tijd nodig hebben om eraan te wennen. Na die maand Tirosint was mijn TSH 3,5 mU/L (refwaarden 0,5 - 4,0 mU/L) en een FT4 van 16 pmol/L (refwaarden 8 - 26 pmol/L) , terwijl er gestreefd wordt naar een TSH van 1 mU/L (of laagnormaal) en een FT4 van hoognormaal (20 - 23 pmol/L). Na die maand 62,5 mcg Euthyrox was mijn TSH gedaald naar 2,99 mU/L en een FT4 van 19 pmol/L. Dus op basis van mijn waarden gaat het de goede richting uit. Over 2 maanden ga ik nog eens bloed laten trekken om mijn waarden te controleren, want ik moet ook zien dat ik niet te veel ga nemen. Voorlopig heb ik me er dan ook bij neergelegd dat ik op vlak van lopen het even rustiger aan doe en mijn lichaam niet te veel belast als het nog moet wennen aan de ophoging.

Hieronder een overzicht van wedstrijden sinds de halve marathon in Lier :

Tungri Run Tongeren
Great Peace Run Ieper
Urban Trail Hasselt
Bokkerijdersrun Wellen
Willerrun Waltwilder
Aterstaose jogging Tongeren

De wedstrijd van vandaag dan. De wedstrijd begon om 16u en rond 14u30 vertrok ik richting Val-Meer, ongeveer 30 minuten van Hasselt. Rond 15u arriveerde ik ter plaatse en ging mijn borstnummer en chip afhalen. Ondanks dat de temperatuur de afgelopen week terug normaal geworden was (tussen 20 en 25 graden met af en toe een bui en onweer), was het vandaag toch weer goed warm geworden. Deze voormiddag was het nog af en toe wat bewolkt maar in de namiddag klaarde het helemaal op en steeg de temperatuur tot rond de 25 graden. De afgelopen 2 weken heb ik 2 keer nog eens wat op snelheid kunnen trainen. Toch gingen deze trainingen niet zoals gewenst en gingen heel moeizaam. Wel merk ik dat die hun effect niet missen want mijn rustige duurlopen kan ik aan 5:15 / km afleggen, terwijl ik ervoor rond de 5:30 / km zat. Het is goed luisteren naar mijn lichaam en stap per stap terug opbouwen. Voorlopig staat genieten voorop en wanneer mijn lichaam het toelaat, zal ik nog eens proberen mijn conditie te verbeteren. Omstreeks 16u telden ze af en weg waren we. We moesten 3 ronden afleggen, 1 kleine ronde van 1 km en 2 grotere van 4,5 km. Ik kon redelijk gemakkelijk een tempo van rond de 4:50 / km aanhouden. In het grote rondje zat 1 pittig heuveltje en daar moest het tempo wat naar beneden. Maar al bij al ging het beter dan ik gedacht had en kon uiteindelijk afklokken in 47:50 over de 9,93 km of 4:49 / km. Dat geeft me terug wat meer moed om verder te doen gelijk ik nu bezig ben. Rustig aan. luisteren naar mijn lichaam en lopen wanneer ik echt zin heb. De volgende uitdaging zal de Oversteekrun te Lafelt op 1 september worden. Tot dan !

Champignonloop Val-Meer