Oktober : 4 weekends - 4 wedstrijden

Oktober is traditioneel een drukke maand wat betreft loopwedstrijden : Borreltjesloop in Kuringen, de Kerkenloop in Kortessem en Dwars Door Hasselt. En er was dan ook nog de Turbinekesrun in Montenaken.

Meestal is het in oktober als volgt, eerst heb je Dwars Door Hasselt, het weekend erop de Kerkenloop en dan het weekend erop de Borreltjesloop. Door de verkiezingen werd Dwars Door Hasselt verplaatst naar het laatste weekend van oktober. Daardoor was de Borreltjesloop genoodzaakt hun wedstrijd te verplaatsen naar begin oktober.

zondag 07-10-2018 : Borreltjesloop Kuringen

Omdat oktober zo druk bezet was met wedstrijden die ik graag wou lopen, besloot ik dit jaar mee te doen aan de korte afstand, de 5 km. Ik had lang getwijfeld als ik wel zou deelnemen, want ik had in de week voor deze wedstrijd een serieuze verkoudheid met keelpijn. Maar tegen zaterdag voelde ik me wat beter en gelukkig viel het weer heel goed mee, volop zon en temperaturen iets boven de 20 graden. Ik was met de fiets tot Kuringen gereden. Aan de gildezaal en aan de kerk was er al een gezellige drukte. De lekkere borreltjes zullen er zeker voor iets tussen gezeten hebben. De start van de 5 km was om 14:20. De eerste 3 km gingen redelijk, 4:02 - 4:13 - 4:19. Maar in de 4e km moest ik mijn te snelle start bekopen en voelde ik mijn verkoudheid. Ik moest zelfs even wandelen om wat op adem te komen. De 4e km werd afgelegd in 4:45. De 5e km vond ik mijn tempo terug en legde ik af in 4:24. Ik kon uiteindelijk afklokken in 22:40 over de 5,23 km of 4:20 / km. Daar was ik wel tevreden mee, behalve dan die 4e km. Bij de inschrijving kreeg je een bonnetje voor een gratis borreltje en daar maakte ik dankbaar gebruik van en bestelde een bessenjeneverke. Dat smaakte zo goed dat ik er nog eentje kocht. Met een licht hoofd vertrok ik met de fiets terug richting Hasselt 😉


Gezellige sfeer onder de kerk van Kuringen
Foto : Daniel Drion

zondag 14-10-2018 : Turbinekesrun Montenaken

Het weekend volgend op de borreltjesloop stond de 9e wedstrijd van de Victorscup op het programma, de Turbinekesrun in Montenaken. Ik had tot dan deelgenomen aan alle 8 wedstrijden en was van plan ze allemaal te lopen. Het was een half uurtje vanuit Hasselt met de wagen en ook nu waren de weergoden ons gunstig gezind. Het was zelfs uitzonderlijk warm voor midden oktober, zo rond de 23 graden en volop zon. Maar ik voelde me niet 100 %. Was het nog de laatste resten van de verkoudheid of andere muizenissen die me geen goede nachtrust bezorgen ? Ik weet het niet, maar veel zin had ik er niet in. Precies om 15u klonk het startschot en weg waren we. De eerste 4 km gingen nog redelijk, maar vanaf de 5e km begon de miserie. Ik voelde me plots heel beroerd en kreeg het benauwd. Ik moest af en toe weer wandelen. Het parcours lag me volledig niet : lange rechte stukken tussen de akkers, heuvelachtig, redelijk wat wind en volop zon. Het was echt afzien tot aan de finish. Vanaf die 5e km was het doel uitlopen. En dat deed ik wel maar met veel moeite. Ik kon afklokken in 1:03:44 over precies 13 km of 4:54 / km. Dit was ene om snel te vergeten. 


Afzien tijdens de Turbinekesrun
Foto : Victorscup

zondag 21-10-2018 : Kerkenloop Kortessem

Op zondag 21 oktober stond de laatste wedstrijd van de Victorscup op het programma : de Kerkenloop in Kortessem. Ook nu was het prachtig weer met volop zon. Op vlak van zonneschijn mogen we in 2018 zeker niet klagen. Na de tegenvallende wedstrijd in Montenaken, stond ik zonder al te veel ambities hier aan de start. Het eerste doel was vooral uitlopen en met een redelijk goed gevoel over de streep lopen. Ik heb hier al verschillende jaren gelopen en ik weet dat ik me telkens vergiste in de zwaarte van het parcours. Van bij de start om 14u30 besloot ik wat ingehouden te lopen. De eerste 8 km liep ik aan een gemiddeld tempo van rond de 4:40 / km. Dat bleek een goede beslissing, want in de laatste 5 km kon ik langzaam maar zeker nog wat versnellen. Zelfs de 2 laatste kilometers, het fameuze fietspad, waren mijn snelste van de wedstrijd. Normaal gezien lijken die 2 laatste kilometers eindeloos, maar nu gingen die redelijk vlot. Ik kan afklokken in 1:00:45 over de 13,19 km of 4:36 / km. Daar was ik best wel tevreden mee. Ik heb nu ook alle 10 wedstrijden van de Victorscup gelopen. In de eindstand ben ik 15e op 23 geëindigd. De problemen aan de patellapezen en de mindere vorm hebben ervoor gezorgd dat ik niet voluit kon gaan. Ik hoop nu deze winter verder te werken aan de vorm die ik nu heb en hopelijk tegen maart in een betere vorm te steken. De Victorscup zal dan meer dan waarschijnlijk weer op mijn programma staan en hoop ik mijn gelopen tijden van dit jaar wat te kunnen verbeteren.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/3105970677

Op het fameuze fietspad
Foto : Victorscup

zondag 28-10-2018 : Dwars Door Hasselt

En dan de laatste wedstrijd, Dwars Door Hasselt. Zoals reeds gezegd ging deze wedstrijd 2 weken later dan voorzien door. De zon was nu ook weer volop aanwezig maar de temperatuur had een duik genomen. Het was maar zo'n 7 graden. Al lopend vertrok ik richting Kolonel Dusartplein. Ik was in de voormiddag mijn borstnummer gaan afhalen en dankzij mijn schitterende wedstrijd van vorig jaar wist ik een uitzonderlijk laag startnummer te bemachtigen, nummer 20. Ik moest dus absoluut deelnemen om dit nummer te kunnen tonen. Even voor de start om 15u15 was vrouw en de kinderen aan de start om me uit te wuiven. Het parcours was gewijzigd ten opzichte van de vorige jaren. In plaats van richting Kuringen te lopen, bleven we nu meer in de nabije buurt van Hasselt. Ik had het parcours 2 keer gelopen als training : eerst bijna de volledige kleine ring, dan via de kanaalkom richting en over de Kempische brug, dan richting en over het sas in Godsheide, dan doorheen Godsheide, terug langs het kanaal en via de Kempische Steenweg terug door de stad. Dit nieuwe parcours kan mij wel bekoren : je passeert langs de mooiste en bekendste plekken van Hasselt. Ik ben wel een fan, al had ik iets meer nostalgie met het vorige parcours met de passage langs Kuringen.

Ik had niet veel ambities maar wou wel proberen in de buurt van de 4:30 / km te komen. De eerste 5 km kon ik op dat schema lopen, maar vanaf de beklimming van het sas moest het tempo toch wat naar beneden en ging het gemiddelde richting 4:35 / km. In de laatste 100 m op het Dusartplein zag ik mijn vrouw en kinderen en die kregen een dikke knuffel van mij. Ik kon afklokken in 1u07 over de 14,63 km of 4:35 / km. Daar was ik tevreden mee. Wel 7 minuten trager als vorig jaar en dan was het dit jaar zeker 200 m korter. Dat doet me nog meer beseffen hoe goed ik vorig jaar gelopen had. Maar we hebben het toch maar weer uitgelopen. Ik liep nog terug tot thuis als cooling down.

En daarmee zit 2018 op prestatiegericht lopen erop. Ik doe nog wel mee aan enkele wedstrijden, maar dat zal dan telkens zonder doel zijn, en meer als doorgedreven training. Ik ga me eens bezinnen welk schema ik ga volgen richting maart/april 2019 wanneer ik hoop in een betere vorm te zijn als dit jaar.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/3122373667

Dwars Door Hasselt 2018
Vlak voor de start

Dwars Door Hasselt 2018
Vlak voor de finish