Dwars Door Hasselt - Een nieuw PR !

Eindelijk wat tijd gevonden om mijn blogje bij te werken. Ondertussen is er heel wat gebeurd, zowel op professioneel als op loopgebied.

Wat betreft op professioneel gebied heb ik ander werk gevonden in Hasselt. Ik werk momenteel in Leuven en met de trein is dat een uur op en een uur af. Vanaf de 2e week van november kan ik beginnen in Hasselt. Vanaf dan zal me dat 2 uur pendelen per dag besparen. Vooral 's avonds gaat me dat meer tijd geven. Zo ga ik een uur vroeger kunnen trainen en kan ik thuis wat meer helpen in het huishouden. Ik ga wel met gemengde gevoelens afscheid nemen van mijn huidig werk, want op zich werkte ik er wel graag. Maar alles bij elkaar genomen, leek me het beste voor een nieuwe uitdaging te gaan. Ik hoop natuurlijk dat het gaat meevallen, dat zal de toekomst uitwijzen.

Op loopgebied heb ik 2 wedstrijden gelopen : Dwars Door Hasselt en de Zeskerkenloop in Kortessem.

Ik zal eerst beginnen met Dwars Door Hasselt. Die ging door op zondag 8 oktober. Ik heb meegedaan aan de 15 km. De voorbereiding op deze wedstrijd verliep heel goed en ik stond fris en gezond aan de start. De wedstrijd begon om 15:45. Wat betreft het weer was het een beetje aan de frisse kant, rond de 15 à 16 graden en af en toe wat gedruppel. In de voormiddag was ik mijn borstnummer en t-shirt gaan halen in de sporthal naast het Dusartplein. Toen ik me klaar maakte om te vertrekken naar de start op het Dusartplein, twijfelde ik even wat ik zou aandoen. Enkel in singlet lopen of toch een t-shirt onder de singlet aan doen. Ik weet als het zou regenen dat ik het wat fris heb aan de schouders moest ik lopen in enkel een singlet. Maar aan de andere kant had ik een beetje schrik te warm te hebben als ik een t-shirt onderaan zou doen. Ik koos uiteindelijk toch om een t-shirt onder de singlet aan te doen. Omstreeks 15:15 vertrok ik al lopend naar het Dusartplein om zo me wat op te warmen. De startstrook zag ik wat lopers zich opwarmen maar heel druk bezet was ze nog niet. Ik kon me vlak achter de startbox zetten, die voorzien was voor nummer 50 tot 500. Ik had nummer 1098. In de startstrook zag ik Sven Thijs. Hij stond wel in de startbox van 50-500 doordat hij vorig jaar bij de eerste 500 was. Ik had vorig jaar niet meegedaan. In 2015 had ik 1:02:25 laten optekenen, dat is mijn persoonlijk record op de 15 km, omgerekend is dat 4:15 / km. Het doel was proberen deze tijd te verbeteren.

Omstreeks 15:45 klonk het startschot. Eerst 1,5 km over de kleine ring. Ik hield nu wel mijn tijd in het oog. De eerste km liep ik in 3:51. Eigenlijk wat te snel maar het gevoel was goed. Toch besloot ik iets te vertragen. Aan het Van Veldeke sloegen we links af. In plaats van aan het Atheneum rechts af te slaan bleven we rechtdoor lopen richting Heilig Hart kerk. Kilometer 2 liep ik in 4:00. Eigenlijk nog steeds iets te snel, maar het gevoel bleef goed. Ik had zeker niet het gevoel mezelf te vergalopperen. Aan de kerk draaiden we rechts af richting kanaal. Kilometer 3 liep ik in 4:01. Dat verbaasde me, want ik had het gevoel dit tempo te kunnen aanhouden. Iets voor de gevangenis noteerde ik de tijd van kilometer 4 : 4:05. Nog steeds heel goed op schema. We lopen nu op het stuk naast de grote ring. Vorige edities liepen we steeds door de gebouwen van Het Belang Van Limburg, maar door werken daar werd er dit jaar niet door deze gebouwen gelopen. Aan de Carrefour werd km 5 genoteerd : 4:13. Vlak voor de Carrefour loopt het ook een beetje omhoog. Over deze 5 km had ik 20:12 gedaan of een gemiddeld tempo van 4:02 / km. Ik lig dus een heel stuk voor op het schema om 4:15 / km te halen. Maar vanaf dan begon het iets moeizamer te gaan. We lopen nu richting Kuringen. Ondanks het hier wat dalend loopt, loop ik de 6e kilometer in 4:09. In kilometer 7 krijgen we de Van Groesbeekstraat. Deze loopt wat steiler omhoog en vind ik het zwaarste stuk van het parcours. Als er fellere wind staat is het stuk langs het kanaal ook zwaar. Maar vandaag stond er gelukkig weinig wind. Kilometer 7 legde ik af in 4:18. Dat zal mijn traagste kilometer zijn. We draaien dan rechts af de Hentjeslaan in. De straat van het vroegere Sparta Kuringen waar ik in mijn jeugd gevoetbald heb. Het gevoel is echter niet goed op dat moment. Maar ik wist dat mijn moeder op het kruispunt van de Diepstraat en de Rode-Rokstraat ging staat. En inderdaad ze stond er. Dat gaf we terug de nodige moed, en langzaam maar zeker begon het vanaf dan terug beter te gaan. Kilometer 8 legde ik af in 4:10. Aan de Demer slaan we links af. Kilometer 9 legde ik af in 4:07. Het gevoel is nu terug heel goed. Bij doorkomst aan het 10 km punt lopen we langs het kanaal en zie ik 4:03 op mijn klok staan. Ik ben nu precies 41 min onderweg of een gemiddeld tempo van 4:06 / km. Kilometer 11 lopen we nog steeds langs het kanaal en er begint meer en meer volk langs de weg te staan. Deze loop ik in 4:05 en kilometer 12 loop ik in 4:01. Plots zie ik op 50 m voor mij Sven Thijs lopen. Die heeft precies ook een super dag. Bij het binnen lopen van de Demerstraat kan ik aansluiten bij hem. Maar lang blijf ik niet bij hem. Ondanks dat het wat omhoog loopt in de Demerstraat kan ik de 13e kilometer in 4:01 afleggen. Kilometer 14 begin ik het toch te voelen in de benen die zwaarder beginnen te worden. Maar ik weet dat het niet zover meer is. Kilometer 14 in 4:13. De laatste 750 kan ik nog versnellen en kan ik aan 3:58 / km afleggen. Met een gebalde vuist overschrijd ik de finish en kan afklokken in 1:00:18 over 14,74 km of een gemiddeld tempo van 4:05 / km ! Meer dan 2 minuten van mijn besttijd van 2015 af kunnen doen en een nieuw persoonlijk record. Dit had ik helemaal niet verwacht. Even later komt ook Sven aan en kan afklokken in 1:01:00. Hij heeft ook meer dan 2 minuten af kunnen doen van zijn besttijd. Als cooling down loop ik nog tot thuis.

Deze prestatie is de kers op de taart voor mij voor dit jaar. Na geen gemakkelijke periode door beslommeringen op het werk, waar er toch emotioneel gereageerd werd op mijn vertrek en ik mij dat toch wel wat aantrok en daardoor weer enkele weken een mindere nachtrust had, heb ik toch een heel goed resultaat kunnen lopen op voor mij de wedstrijd van het jaar.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/2067215299
Strava : https://www.strava.com/activities/1221065351

Na 3,7 km langs het kanaal vlak voor de gevangenis
Foto : Marc Nelissen

Na 11 km (aan de brug over het kanaal), richting stad
Foto : Marc Nelissen

De week na deze wedstrijd liep ik de Zeskerkenloop in Kortessem, maar het verslag van deze wedstrijd zet ik in een volgende post. Ik kan je wel nu al vertellen dat die wedstrijd beduidend minder ging, maar ik heb wel mijn 5e plaats in het Haspengouw Challenge klassement weten te behouden. De persoon die nog over mij kon springen had niet mee gedaan. De komende weken ga ik het wat rustiger aan doen, want ik ga mijn energie nodig hebben op mijn nieuw werk vanaf 6 november. De volgende wedstrijd loop ik op 12 november. Dan doe ik mee aan de Bokrijk run, maar ik zal die vooral als training mee lopen. In de voormiddag loop ik op het gemak de belevingsrun van 10 km, en in de namiddag doe ik ook nog mee aan de chronorun van 10 km.