Najaar 2022

Even een update van mijn loopactiviteiten sinds de deugddoende vakantie in Füssen in Zuid-Duitsland.

27-08-2022: PK Estafetten 1500m

Op zaterdag 27 augustus deed ik mee aan het PK Estafetten in Sint-Truiden. Ze hadden me bij de 1500m gezet samen met clubgenoot Bert Vertessen, en ADD'ers Kevin Beusen, en Stijn Vanderbeuken.

Die dag was er ook de Mariënloop in Kerniel, de 10e wedstrijd van het Helpshop Loopcriterium, maar ik koos voor het PK omdat we toch kans maakte op het podium.

De vraag was als het dan zilver of brons ging zijn, want je had het onvermijdelijke sterk team van ATLA met onder andere Steven Heemskerk. Je had ook nog een 2e team van ATLA en nog een team van Looise. Als ik die 2 teams inschat dan dacht ik wel dat we kans maakte op het podium.

Kevin was de eerste loper, en die wist al snel een mooi kloofje te slaan en bij de eerste wissel liepen we eerste. Stijn was de tweede loper. Al gauw werd duidelijk dat het team van ATLA het sterkste was en zij namen het commando over. Bert was de derde loper en ik mocht het dan afmaken. We liepen dan tweede en hadden een ruime voorsprong op de derde. We kunnen uiteindelijk afklokken in 20:49 als tweede en daarbij de zilveren medaille. Mijn zelfgemeten 1500m legde ik af in 5:20 (3:29 / km).

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7710284217

Podium PK Estafetten 1500m
Foto: Jens Riskin

17-09-2022: Brouwerijloop Alken

De 11e wedstrijd van het Helpshop Loopcriterium was de Brouwerijloop in Alken. Vroeger toen deze wedstrijd nog doorging aan de brouwerij, stond deze wedstrijd garant voor zeer snelle tijden, aangezien het toen een volledig vlak en verhard parcours was. Nu heeft het parcours een lang stuk onverhard langs de rivier De Herk en de paardenmanege en daardoor is het geen snel parcours meer.

Als opwarming deed ik het rondje van net geen 3 km. Het stuk onverhard lag er redelijk vettig bij en was het oppassen in de bochten om niet onderuit te gaan. Het gevoel was goed en ik legde het rondje af aan 4:53 / km.

Precies om 16u klonk het startschot. Ik wist direct een goed tempo te ontwikkelen en legde de 1e km af in 3:56. Ik kon dat goed tempo doortrekken in de 2e km, deze in 4:00. In de 3e km kregen we het stuk onverhard, de 3e km in 4:12. De 4e km verloopt terug volledig op verhard en deze leg ik af in 3:58. De 5e km zit terug het stuk onverhard in, maar toch kan ik deze afleggen in 3:56. De laatste 900m kan aan 4:00 / km afleggen. Ik klok af in 23:43 over 5,91 km of precies 4:00 / km. Daar was ik heel tevreden over. Ik wist beslag te leggen op een 5e plaats bij de M45.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7823116331

09-10-2022: Dwars Door Hasselt

En dan was het tijd voor de big day: Dwars Door Hasselt. Ik ging meedoen aan de 5 km en hoopte toch in de buurt van mijn persoonlijk record te komen. Dat stond op 19:10 of 3:50 / km. Mits een hele goede dag, zou me dat moeten lukken, maar ergens wist ik wel dat 3:50 / km moeilijk ging worden.

De wedstrijd begon om 13u30. Ik had me thuis wat opgewarmd en dan van thuis tot aan de start gelopen (van thuis tot de start = 1,3 km).

Precies om 13u30 klonk het startschot. Ik besloot direct een hoog tempo te lopen om direct uit het gewoel te zijn. Die 1e km in 3:43. De 2e km moest ik al wat aan tempo inboeten, deze in 3:54. Ik voelde dat ik dit tempo niet ging kunnen houden. Ik probeerde nog in de 3e km, maar tempo moest verder naar beneden. De 3e km in 4:00 / km. Na 200m in de 4e km moest ik zelfs even wandelen, want ik zat volledig à block. De 4e km in 4:18 en de 5e in 4:25. De laatste 300m kon ik nog een spurtje eruit persen, maar dat was meer door de ontgoocheling. Ik kan afklokken in 21:28 over de 5,29 km (4:03 / km). Met 3:55 / km had ik nog kunnen leven, maar dit resultaat was toch teleurstellend.

Naast het teleurstellend resultaat, vond ik persoonlijk dat de beleving duidelijk in dalende lijn zit. Vroeger werd de 15 km in de namiddag gepland (nu om 11u) en had je nog veel volk en ambiance. In de namiddag is het voor familie veel interessanter om te komen supporteren. Toen ik mijn nummer en t-shirt ging afhalen om 11u, hadden ze nog enkel maar maat S. Ik had gelukkig maat S besteld, maar ik merkte een paar mensen die teleurgesteld waren dat er geen grotere maten meer waren. Met een inschrijvingsgeld van 20 euro (zonder t-shirt), mag je toch iets verwachten, buiten een flesje sportdrank en een wafel aan de aankomst. Nee, ik twijfel zeer sterk om volgend jaar deel te nemen aan mijn thuiswedstrijd. Dan loop ik liever een rondje rond de kerk in een klein dorp voor 6 euro.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7936034541

16-10-2022: Kerkenloop Kortessem

Afsluiter van het seizoen zou de Kerkenloop zijn. De wedstrijd werd georganiseerd door onze club en het was de laatste wedstrijd van het Helpshop Loopcriterium. Het maakte ook deel uit van de Victorscup, iets wat vanaf volgend jaar blijkbaar niet meer mag dat men deel uitmaakt van 2 criteria.

Ik dacht dat de wedstrijd om 13u30 van start ging. Maar redelijk laat zag ik dat die om 13u begon. Ik moest me nog reppen om op tijd met de fiets ter plaatse te zijn. Want ik moest nog seingever zijn bij de 13 km wedstrijd en dan is met de fiets veel gemakkelijker. Om 12u45 haalde ik mijn nummer af dus was er geen tijd meer voor nog een fatsoenlijke opwarming.

Om 13u klonk het startschot. De 1e km legde ik af in 4:08. En dat was al op de limiet. Er zat wel een stukje bergop in. De 2e km is vlak en die legde ik af in 4:03. Maar ik voelde al dat het heel stroef ging. In de 3e km moest het tempo naar beneden, deze in 4:11. In de 4e km zat ik weer volledig à block. Dit keer was het nog erger als bij Dwars Door Hasselt. Ik moest een stukje weer wandelen en even later weer. De 4e km in 4:54. De 5e km wist ik wel volledig te lopen in 4:20. Ik kan afklokken in 22:02 over de 5,1 km of 4:19 / km. De 2 wedstrijden waar ik het meest naar uitgekeken had, zijn beide tegengevallen. Waar het aan ligt, persoonlijk heb ik geen idee. Begin de leeftijd me dan toch parten te spelen en is het niet meer mogelijk een langere tijd op niveau te zijn ? Geen idee, maar ik ga er denk ik toch meer rekening mee moeten houden. Meer langzame duurlopen en minder snelheidstrainingen zijn denk ik onvermijdelijk.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7972772151

Kerkenloop 2022
Foto: Jens Riskin

Kuitblessure(s)

Na de Kerkenloop had ik mijn focus nu gezet op het veldloopseizoen. Ik hoopte nog de 2 tegenvallende wedstrijden achter me te laten en met wat meer rust klaar te zijn voor de veldlopen.

Blessure 1: linkse kuit buitenkant...

Ik kreeg al wat last van kleine pijntjes hier en daar. Door het werk was ik genoodzaakt mijn donderdag snelheidstraining thuis te doen. Op het programma stond 10 x 50m voluit. Bij de 4e schoot er een ferme kramp in mijn linkse kuit (buitenkant) en zelfs wandelen ging erna moeilijk. Na 5 dagen niet gelopen te hebben (wel nog een paar fietsritten), kon ik de week daarop een paar rustige duurlopen afwerken, zo goed als pijnvrij.

Blessure 2: linkse kuit binnenkant...

Maar na de rustige duurloop op de club moesten we een paar versnellingen doen. Direct bij de 1e versnelling voelde ik de kuit terug feller. De eerste keer was meer aan de buitenkant, nu was het meer aan de binnenkant. Pas na 11 dagen terug leek de pijn zo goed als weg en waagde ik me terug aan een kort loopje.

Blessure 3: rechtse kuit buitenkant...

Na nog 2 korte rustige duurloopjes, begon ik steekjes te krijgen in mijn rechtse kuit in de laatste km. Het duurloopje daarop was ik al genoodzaakt te stoppen na 1,4 km. De pijn in mijn rechterkuit werd te fel. 6 dagen later deed ik nog eens een poging, maar moest ik al na 800m stoppen. Nog eens 7 dagen later wist ik wel terug volledig pijnvrij een 5 km te lopen. En nog eens 2 dagen later (vandaag) lukte me nog eens 5 km volledig pijnvrij te lopen. Ik denk wel dat ik nu verlost ben van mijn blessures. Nu verder terug opbouwen.

Plannen voor het volgend seizoen

Mijn blessures hebben me laten inzien dat de korte afstand toch te veel belasting geeft op mijn lichaam. Ik wil terug overschakelen naar wat langere afstand van 10 km tot halve marathon. Persoonlijk denk ik niet dat er nog veel te winnen valt aan mijn PR op de 5 km. Mijn PR op de 10 km (39:20) ga ik denk ik ook niet meer halen, maar ik denk wel dat ik nog iets aan mijn PR op de halve marathon kan doen dat staat op 1u32min. Die 1u30min moet nog haalbaar zijn. Het plan is eerst terug richting 41 - 42 min te gaan op de 10 km en dan ofwel in het najaar ofwel ergens voorjaar 2024 te gaan voor die snelle halve marathon. Dus vanaf nu meer focus op uithouding dan op snelheid. Maar eerst terug opbouwen dus, en dan zien we wel.