Burchtloop Brustem - Kermisloop Terkoest Alken - Hoeselt Run - Kermisloop Nieuwerkerken

Burchtloop Brustem

Op zaterdag 11 juni deed ik mee aan de Burchtloop in Brustem. Dit was de 6e wedstrijd van het Helpshop Loop Criterium.

De 5 km begon om 19u30. Mijn vrouw besloot om nog eens mee te komen supporteren. Een beetje later dan voorzien (halfweg realiseerde ik me dat ik mijn wedstrijdschoenen vergeten was thuis) arriveerden we ter plekke. Door de laattijdigheid, had ik wat minder tijd om me op mijn gemak op te warmen. Om iets voor 19u30 zette ik me aan de start.

Om 19u30 klonk het startschot. Ik besloot direct een snelle start te nemen. De 1e kilometer legde ik af in 3:44. Ik keek echter niet op mijn klok, en wist dus niet dat ik zó snel aan het lopen was. De 2e kilometer was wat trager, maar dat was vooral doordat er een stukje onverhard in zat mét een kleine helling. Tijdens de 3e kilometer zat er een stukje moeilijk beloopbaar over een voetbalveld in. Deze 3e kilometer in 4:12. Tijdens de 4e kilometer begon ik mijn veel te snelle start te voelen en de verzuring werd feller. Op km 3,7 zelfs zo fel dat ik heel even moest wandelen. Op km 4,4 moest ik weer even wandelen. Ik kan uiteindelijk afklokken in 21:15 over 5,03 km (4:13 / km). Daarmee was ik toch wel teleurgesteld. En die werd enkel maar groter toen ik vernam dat ik 4e M45 was. Een zekere 3e plaats was door mijn vingers geglipt.

Ik liep nog een stukje uit en keerde ferm teleurgesteld terug naar huis. Zo'n kans ga ik niet snel meer krijgen denk ik.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7292640377/overview

Burchtloop 2022
Foto: Daniëlla Janssen

Kermisloop Terkoest Alken

2 dagen later, op maandag 13 juni was de volgende van het Helpshop Loop Criterium al daar, de kermisloop in Terkoest Alken. Ik was nu toch wel gebrand op een goede prestatie na het debacle in Brustem.

Dit keer arriveerde ik ruim op tijd. Ik ging mijn nummer afhalen en vervolgens warmde ik me op. 2 km in een goei 10 minuten. Ik deed een stuk van het parcours. Er zat nu ook weer een stukje onverhard van 400m in.

Om 20u klonk het startschot. Ik probeerde niet dezelfde fout te maken als in Brustem en hield me wat in tijdens de 1e km. Toch legde ik die af in 3:49. De 2e km deed ik ietsje trager in 4:05. De 3e km met het stukje onverhard en doorkomst 1e ronde werd afgelegd in 4:06. Ik zag dat oude bekende Dimitri Driesen op zo'n 50m voor me liep. Ik wist dat hij in dezelfde leeftijdscategorie zit en het zou mooi zijn moest ik hem nog kunnen inhalen. Maar zelf zat ik ook al redelijk op mijn tandvlees. Ik wist wel dat ik een goede wedstrijd aan het lopen was. In de laatste km kregen we terug het stuk onverhard en daar besloot ik mijn tempo iets te verhogen. Na deze strook zag ik dat ik aan het inlopen was op Dimitri. Ik perste er nog eens alles uit en wist hem nog in te halen op 100m van de finish. Ik kan afklokken in 20:24 over de 5,1 km of een gemiddeld tempo van 4:00 / km. De 1e ronde in 10:11 en de 2e ronde in 10:13. Bijna perfect egaal gelopen. Ik zag in de uitslag, die direct live online staat, dat ik 7e M45 geworden was. Nogmaals een bevestiging dat ik zaterdag een kans gemist heb op een podium plaats. Maar vroeg of laat zal er nog wel eens een kans komen, kwestie van een beetje geluk te hebben met de sterkte van de deelnemers.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7303627030/overview

Hoeselt Run

Niet deel uitmakend van het Helpshop Loop Criterium, maar op zondag 26 juni deed ik mee aan de Hoeselt Run. Eigenlijk was ik wat aan rust toe, maar enkele clubleden deden ook mee, dus besloot ik ook maar mee te doen.

Zonder ambities zakte ik af naar Hoeselt. Ik moest mijn wagen parkeren op de parking van Het Karrewiel. Dat is op meer dan 700m van de start aan het cultureel centrum. Ik arriveerde redelijk vroeg rond 15u. De start van de 5 km was om 16u15. Om 15u30 warmde ik me op samen met clubleden Els en Sara. Daarna nog wat loopoefeningen en enkele versnellingen. Om 16u was het dan tijd om ons klaar te zetten aan de start.

Het parcours was lichtjes gewijzigd ten opzichte van vorig jaar, met een extra lusje rond het gemeentehuis, waardoor de afstand ietsje verder was. Precies om 16u15 klonk het startschot. De 1e km loopt wat omhoog. Deze in 4:04. De 2e km is vlakker en loopt zelfs iets naar beneden, deze in 4:01. De 3e km liep ik in 4:05. Ik wist dat de 4e km oplopend was met de laatste 200m fel stijgend. Op het fel stijgend knikje kon ik blijven lopen, maar het was met enige moeite. De 4e km deed ik in 4:32. De 5e km verloopt voornamelijk dalend en kon ik terug wat versnellen. Ik kan uiteindelijk afklokken in 21:24 over de 5,18 km (4:08 / km). Daar was ik tevreden mee. Het ging niet zo goed als in Alken, maar al bij al toch tevreden.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7372369073/overview

Hoeselt Run 2022
Foto: Hoeselt Run

Kermisloop Nieuwerkerken

Op maandag 4 juli stond de 8e wedstrijd van het Helpshop Loop Criterium op het programma, de Kermisloop in Nieuwerkerken. De 5 km startte om 19u45. Ondanks ik goed op tijd arriveerde, wist ik niet beter dan mijn wagen op meer dan 800m van de start te parkeren. Ik zag dat pas later omdat ik dacht dat de start aan de kerk zou zijn zoals gewoonlijk, maar de start lag nu een heel stuk verder. Het parcours was ook helemaal anders.

Pas om 19u23 kon ik beginnen aan mijn opwarming. Ik moet me dan nog even haasten om nog op tijd te zijn voor de start.

Ondanks het stressmoment vlak voor de start wist ik de 1e km toch in 3:53 af te leggen. De 2e en 3e km kon ik respectievelijk afleggen in 4:07 en 4:02. In de 4e km kreeg ik het moeilijk. Er zat een kleine helling in, en een stuk onverhard. Ik speelde weer even met het gedacht even te wandelen. Maar wist toch door te zetten, en het mindere gevoel verdween in de laatste km. De 4e km werd afgelegd in 4:20. De 5e km wist ik af te leggen in 4:09. Ik kan afklokken in 20:16 over 4,93 km (4:06 / km). Ondanks het mindere moment in de 4e km, ben ik wel tevreden. 5e M45.

Ik liep nog een 3-tal km uit. Nog een weekje werken en dan kan ik genieten van 3 weken verlof.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7415419216/overview

Kermisloop Nieuwerkerken
Foto: Mark Nelissen