Boekt Loopt

Gisteren, zaterdag 4 juni stond de volgende wedstrijd al op het programma, Boekt Loopt.

Ook deze keer koos ik voor de 5 km. De goede wedstrijd in Wellen van vorige week, heeft het vertrouwen een boost gegeven. Ik zakte dus met goede moed af richting Boekt nabij Heusden-Zolder, een dorpje waar ik nog nooit van gehoord had.

De wedstrijd zou doorgaan om 16u. Om 15u arriveerde ik ter plaatse. Het grootste struikelblok zou vandaag het weer worden, met temperaturen van meer dan 26 graden en volle zon. Meestal kan ik niet goed tegen warme temperaturen. Zowel op dinsdag als op donderdag waren het redelijk zware trainingen, en dat voelde ik toch wel wat bij de opwarming en dat ondanks deze week de kilometers beperkt waren met een 55 % week of 27,5 km. Ik deed 2 km als opwarming op een stuk van het parcours. Ik liep ook over een brug over de snelweg en deze brug krijgen we blijkbaar ook nog als toetje bij de 5 km.

Om iets voor 16u zette ik me klaar aan de start en precies om 16u klonk het startshot. Eerst een klein stukje onverhard op gras en dan de straat op. Ik merkte dat er enkelen een hele snelle start namen. Mijn start was iets voorzichtiger als vorige week, de 1e km in precies 4:00. Maar gelijk ik al gezegd heb, ik keek niet naar mijn klok. Gewoon op het gevoel en we zien wel waar we uitkomen. Het was een bochtig parcours en af en toe zat er een klein stukje vals plat in. Ondanks de warmte wist ik een redelijk egaal tempo te houden, of het verval te beperken. En dat verval was bij anderen blijkbaar een heel stuk groter, want in de 4e kilometer begon ik lopers een voor een op te rapen en wist die snel achter mij te laten. Op km 4,2 kregen we dan de brug. Het was ongeveer een 100m steiler omhoog, om dan halfweg de brug een bocht van 180 graden te maken. Het was dan een 700m tot aan de finish en wist af te klokken in 20:27 over 4,97 km of een gemiddeld tempo van 4:07 / km. Iets trager dan vorige week, maar daar zal de warmte wel iets voor tussen zitten. Maar op vlak van positie heb ik het duidelijk beter gedaan dan vorige week, met een 5e plaats bij de M45.

Samen met Fonz Kerremans liep ik nog ruim 2 km uit terwijl we keken naar de 10 km wedstrijd waar we Steven Heemskerk een hele ruime voorsprong zagen nemen.

Het enige mindere nieuws kwam van mijn linkse hamstring die wat geïrriteerd was. De komende week het maar ietsje rustiger aan doen, want volgende week zaterdag staat al de volgende wedstrijd op het programma, de Burchtloop in Brustem.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7254308356/overview

Boekt Loopt 2022
Foto: Mark Nelissen