Einde winter 2021 - begin 2022

Einde winter 2021

De winter van 2021 zit erop. Het doel was deze winter om bij de eerste 15 van de heren +35 te eindigen van het LCC. Dat is goed gelukt want wist beslag te leggen op een 13e plaats. Maar eerlijk gezegd, iedere veldloop was meer een gevecht tegen mezelf. Ik heb geen enkele veldloop gelopen met een goed gevoel, terwijl dat 2 jaar geleden, wel altijd met een beter gevoel was. De reden ? Ik denk een combinatie van slecht slapen door pijnlijke rug en een gebrek aan motivatie.

Corona

De Omikron-variant hield deze winter de wereld in zijn greep. En eind januari ben ik dan toch besmet geraakt. Mijn vrouw en dochter waren besmet en een week later werd ik ziek. Ik heb me 5 dagen toch ferm ziek gevoeld, maar het was vergelijkbaar met een griep, met dan een ferme keelontsteking. Ik heb het dan even rustig gedaan. De veldloop in Alken op 23 januari was dan ook meteen het einde van het veldloop seizoen voor mij, maar de plaatsen in het klassement lagen toen al vast. 2 weken heb ik toch zo goed als stil gelegen, en de weken die erop volgenden, had ik toch beduidend last van opkomende slijmen tijdens het lopen. De corona-besmetting heeft toch zijn tijdelijke gevolgen gehad, maar ondertussen heb ik er helemaal geen last meer van.

Veldloop Lanaken: 6,84 km in 38:08 (5:34 / km) => modder !

Veldloop Lanaken
Foto: Ludo Grafica

PK veldloop Lommel: 6,41 km in 29:30 (4:36 / km)

PK veldloop Lommel
Foto: Jens Riskin

Veldloop Alken: 6,84 km in 31:22 (4:35 / km)

Veldloop Alken
Foto: Jens Riskin

Eindstand LCC 2021 - 2022: hier te bekijken

Begin zomer 2022

Na de winter en de corona-besmetting, vroeg ik mezelf af wat het volgende doel gaat worden. Even heb ik gedacht om me te gaan focussen op het langere en langzamere werk. Ik was aan het denken om eind maart me nog eens te wagen aan een halve marathon. Daar ben ik toch op terug gekomen en heb de focus nu gelegd op de 5 km. De trainingen zijn de afgelopen 2 maanden terug beter aan het lopen, mede door terug een verbetering in mijn slaap. Maar volledig in orde is die zeker nog niet. Begint mijn leeftijd me dan toch in te halen en ga ik meer een meer moeten leren leven met pijntjes hier en daar ?

zo. 24-04-2022 : PK AC 5000m in Tongeren

Na een paar weken goede trainingen, was het nog eens tijd voor een wedstrijd. Ditmaal op de piste. Op maandag had ik nog meegedaan aan een 3000m maar die was niet goed gelopen. Een veel te snelle start zorgde ervoor dat ik na 2 km volledig à block zat. Ik kon me niet erover zetten en een DNF was het gevolg. Met veel vraagtekens zakte in dan zondags af naar Tongeren. Mijn doel was eerst om voor een tijd onder de 21 minuten te gaan, maar door de tegenvallende 3000m, was nu het doel te finishen met een redelijk goed gevoel. Tijd was nu van ondergeschikt belang.

Bij de opwarming leek ik me toch beter te voelen als maandag. Iets voor half 6 klonk het startschot. Ik besloot zeker niet op mijn klok te kijken om mijn tempo in het oog te houden. Gewoon op het gevoel en proberen in het begin me niet op te blazen. Proberen bij iemand in het spoor te blijven, zat er niet in want al na enkele 10-tallen meters liep ik al alleen. Even over halfweg, had ik een zwak moment en dacht even aan stoppen. Maar met de trainer aan de zijlijn wist ik deze keer wel door te zetten. Na een rondje liep het terug beter. In de laatste 2 ronden kon ik zelfs terug iets versnellen en kon uiteindelijk afklokken in 21:22 of een gemiddeld tempo van 4:13 / km. Daar was ik best wel tevreden mee. Ik hoop dat ik nu echt terug vertrokken ben. Hét doel dit jaar is om onder de 19 minuten te duiken. Dat is dus nog meer dan 2 minuten. Ja dat is nog heel veel, maar ik ga er alles aan doen om tegen oktober dat te halen, om dan topfit de veldlopen aan te vangen.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7034658235/overview

PK AC 5000m Tongeren
Foto: Jens Riskin