Hoeseltse Kluis Run - Blessure

Hoeseltse Kluis Run

Op zondag 18 april deed ik mee aan de Hoeseltse Kluis Run, een organisatie van de Hoeselt Run. Je had keuze uit 3 parcours :
  • Parcours 1 : de rode driehoek (wijngaardbos) – 8,3 km - 125 hoogtemeters
  • Parcours 2 : de gele bol (Kluizenaarstocht) – 7,0 km - 110 hoogtemeters
  • Parcours 3 : de blauwe ruit (korte Kluizenaarstocht) – 4,8 km - 75 hoogtemeters
Ik ging voor parcours 3, de kortste afstand. Er was per parcours een segment voorzien op Strava en het segment van parcours 3 is iets meer dan 4 km. De hoogtemeters geven al aan dat het een pittig parcours is. Maar ik wou toch eens zien hoe het nu gesteld was met de vorm.

Rond 10u arriveerde ik aan de parking van de Kluis. Ik deed een opwarming van zo'n 2 km op de eerste km's van het parcours. Wat direct opviel was de mooie omgeving, met vele kleine landwegen. Na de opwarming en enkele loopoefeningen, liep ik eerst langzaam naar het beginpunt van het segment. Vanaf de blauwe lijn op de grond schakelde ik een tempo hoger. Ik schat dat ik de eerste 3 km rond de 4:05 / km liep. In de 4e km kreeg ik het ferm moeilijk op de laatste langere helling maar ik probeerde zo goed als ik kon tempo te houden. Ik zag lopers onder het brugje lopen dus ik volgde. Na zo'n 200 m moesten we links maar ik zag enkel een rode driehoek. Langzaam maar zeker begon ik me te realiseren dat ik ergens een blauwe ruit of pijl gemist had. Terug lopen had ook geen zin meer want door het verkeerd lopen wordt mijn activiteit toch niet geregistreerd op het segment. Ik besloot dan maar de rode driehoek te volgen. Maar dat ging zeer moeizaam. Ik wist ook niet hoever het nog was, en mijn benen waren toch verzuurd. Na iets meer dan 9 km bereikte ik terug de startplaats. Achteraf gezien schat ik dat ik over de 4,1 km, 17:45 gelopen zou hebben ofwel 4:19 / km. Aan de startplaats kwam ik Marc Buekers tegen. Ik vertelde hem dat ik ergens verkeerd moet gelopen hebben. En dat deze virtuele loop veel succes had. Het is ook wel een heel mooie omgeving om hier te lopen (of wandelen) en ondanks de frissere temperaturen, is het toch fijn om in dit weer te lopen en wandelen. Ik vertelde hem dat ik de volgende dag ook ga starten op mijn nieuwe job en dat ik denk nu de juiste richting gevonden heb in mijn carrière. Hij vertelde dat hij lang bij het leger gezeten heeft als fotograaf en dat hij dat ook altijd heel graag gedaan heeft. Ik hoop dat ik nu de job gevonden heb waarin ik uitdaging ga vinden, ik kan je nu al vertellen dat dit zeker het geval is, en dat ik een job gevonden heb waar ik lang kan blijven.

Strava gegevens Kluis Run : https://www.strava.com/activities/5146769829/overview

Blessure : kuit en knie

Maandag was dan mijn eerste werkdag op mijn nieuwe job. Om mijn computer te overhandigen, deze verder te configureren en om nog allerlei documenten te ondertekenen werd ik fysiek ter plaatse verwacht. Vanaf de dag erna was het dan van thuis uit werken. Er wordt contact gehouden met de collega's via Google Hangout. En ik moet zeggen dat dat aardig lukt. Maar als ik moet kiezen, dan verkies ik toch liever op kantoor aanwezig te zijn met dan misschien 1 of 2 dagen in de week van thuis uit werken. Maar voorlopig zal het nog even duren vooraleer we echt volledig van dat virus verlost zijn, tenminste als we er ooit verlost van zullen geraken is maar de vraag.

Dinsdagavond was dan terug clubdag. Op het programma stond 4 x 500 m aan 1:35 (of 3:10 / km). Heel pittig dus. Na de opwarming, loopoefeningen en enkele versnellingen begonnen we eraan. De eerste ging precies op schema : 1:35. De tweede zelfs nog iets beter : 1:34 en de derde opnieuw op schema : 1:35. Die derde was wel met heel wat moeite, maar voor die laatste probeerde ik me nog op te laden. Ik moest al snel na 100 m mijn co-loper laten gaan, en bij doorkomst aan de finish (na 150 m) zag ik 27 sec (precies op schema). Maar na zo'n 250 m voelde ik 2 keer iets springen in mijn rechtse kuit. Ik stopte onmiddellijk en direct voelde ik dat zelfs wandelen moeilijk ging. Ik heb dan nog de rest van de piste verder gewandeld maar de pijn bleef in de kuit. De training zat er dus noodgedwongen op. De dagen die volgden voelde de kuit stijf aan. Ik besloot op zondag eens te proberen en dat ging 4 km goed maar vanaf dan begon de pijn terug feller te worden en ben ik maar gestopt na 5 km. Ik merkte ook een lichte irritatie aan de knie. In de namiddag ben ik dan naar de speeltuin in Bokrijk geweest en daar begon de knie feller pijn te doen. Ik ben dinsdag naar de dokter geweest maar die zei me dat het niet ernstig lijkt en schreef me rust voor. De kuit is duidelijk een overbelasting, maar ik denk dat de oorzaak van de knie problemen liggen bij mijn recent vernieuwde zooltjes. Mijn vermoeden wordt nog versterkt omdat ik vandaag gaan lopen ben met mijn oude zooltjes en heb ik zo goed als geen last ondervonden aan de knie. Ik denk dat ik maar eens terug ga naar Demolder, om me andere zooltjes te laten aanmeten. Wordt nog vervolgd dus. Ondertussen loop ik terug met mijn oude zooltjes. Maar voorlopig geen snelheid.

Strava gegevens 4 x 500 m : https://www.strava.com/activities/5161923699/laps

Door de blessure(s) zijn mijn (wedstrijd)plannen wat veranderd. Ik wou eerst nog mee doen aan de virtuele Tungrirun en de virtuele Genk Loopt, maar de focus zal nu liggen op de Hoeselt Run einde juni. Tot dan terug werken om tegen dan op iets of wat fatsoenlijk niveau terug te zijn.