Dwars door Hasselt

Startboog aan het Dusartplein
Foto: Dwars Door Hasselt

Afgelopen weekend heb ik meegedaan aan de 10 km van Dwars door Hasselt. Ondanks dat de coronacijfers de hoogte invliegen, ging het evenement toch door. Er werden wel de nodige maatregelen getroffen: om het kwartier mocht een groep van maximum 200 deelnemers starten en mondmaskerplicht tot aan de startlijn waren de voornaamste. Natuurlijk ook zoveel mogelijk afstand houden.

Bij de inschrijving had ik me opgegeven om te starten om 10u30. Niet te vroeg maar ook niet te laat. En ik moet toegeven, ik was toch wat nerveus voor deze wedstrijd. Ik had het parcours aandachtig bekeken, maar nergens vond ik een moeilijk punt. Misschien als er wat wind zou staan langs het kanaal, maar de weersomstandigheden waren zo goed als ideaal, misschien een beetje aan de frisse kant met 9 graden. Ik was gebrand om een goede prestatie neer te zetten. Ook omdat dit waarschijnlijk mijn laatste stratenloop van 10 km van het jaar wordt. Mijn slaap was door de nervositeit niet ideaal want was al vroeg wakker en kon de slaap erna niet meer hervatten.

Om 9u45 vertrok ik al lopend naar het Dusartplein. Dat was 1,6 km aan 4:45 / km. Daarna deed ik nog enkele loopoefeningen en een paar versnellingen. Ik had mijn singlet boven op een dunne loopshirt met lange mouwen aangedaan, maar de opwarming had me voldoende opgewarmd om te lopen met enkel mijn singlet. Ook de handschoenen (ik krijg zeer rap koude handen), verstopte ik ergens in een struik. Het was nu 10u20 en ik wandelde naar het startvak. Op de grond had men stippen geverfd waar je moest gaan staan zodat er voldoende afstand gehouden werd, en je moest dus je mondmasker aanhouden. Je mocht dat pas uitdoen, van zodra je de startlijn overschreed en je moest je mondmasker ook bijhouden want vlak na de finish moest je het terug aandoen.

Om 10u30 klonk het startshot en weg waren we. Ik besloot direct een hoog tempo te lopen zodat ik snel uit het volk was. De eerste 4 km verloopt het parcours door de stad. Ondanks de vele bochten was het toch aangenaam lopen. Na 1 km passeerden we voorbij 't Scheep, het nieuwe gemeentehuis van Hasselt. Daar zag ik dat ik 3:41 over de eerste km gedaan heb, én het gevoel was zeer goed. Ik voelde het toen al, ik heb een zeer goede dag... Zo kon ik mijn tempo doorheen de stad goed hoog houden. Na 4 km draaien we de Kempische Steenweg op. Ik keek op mijn klok en zag dat mijn tempo op dat ogenblik 3:50 / km was. Ik kon het eerlijk gezegd moeilijk geloven want mijn persoonlijk record op de 5 km is ... 3:50 / km. Ik was dus op weg om een van mijn snelste 5 km ooit te lopen, en dat dan in een 10 km. De 5e km liep ik aan 3:58 / km en dat zorgde ervoor dat mijn gemiddeld tempo na 5 km 3:51 / km was. Achteraf zag ik dat ik die eerste 5 km in 19:15 afgelegd heb, ofwel een 2e snelste 5 km ooit. Nu kwamen we aan de kanaalzone. Daar begon ik mijn snelle 5 km toch wat te voelen. Mijn tempo moest iets naar beneden, maar ik kon wel nog een tempo rond de 4:00 / km aanhouden. Ook door de kasseien zorgde ervoor dat het tempo iets naar beneden moest. Vanaf km 9 naderden we de kanaalkom en kwamen in de buurt van Quartier Blue. Ik zag dat mijn gemiddeld tempo nog 3:55 / km was. Ik wist toen dat ik ruim onder de 4:00 / km zou blijven. We kregen nog 1 stukje bergop in de laatste 500m richting de finishlijn. Aan de tijdsregistratie drukte ik mijn klok af en zag 38:30 staan over 9,78 km of een gemiddeld tempo van 3:56 / km. Als je dat omrekent naar 10 km, dan heb ik 39:20 gelopen, ofwel een verbetering van mijn persoonlijk record met 40 seconden. Op sportief vlak heb ik mijn beste jaar ooit, dat is nu wel duidelijk. Ik deed mijn mondmasker terug aan en kreeg 2 flesjes drank en een honingwafel.

Kanaalzone
Foto: Dwars Door Hasselt

Ik liep dan nog uit tot het Dusartplein, waar ik mijn bloes en handschoenen oppikte en dan naar huis. De benen voelde eigenlijk nog redelijk goed aan. Dat doet me beseffen dat er wellicht nog meer inzit, maar dat zal dan iets voor volgend jaar zijn.

Ik vond het een zeer geslaagde editie van deze Dwars Door Hasselt. Het parcours doorheen de stad mag van mij altijd opgenomen worden in het parcours. We passeren langs het collegegebouw in de Guffenslaan waar ik mijn middelbaar gedaan heb, langs het gebouw in de Wittenonnenstraat waar ik op kot gezeten heb tijdens mijn graduaat, we lopen doorheen de Kempische Steenweg waar ik een tijdje gewoond heb in een van de zijstraten en langs CityDepot waar ik gewerkt heb aan de Scheepvaartkaai langs het kanaal. Ook dit is dus een parcours langs "memorylane" voor mij.

Ik ben nog van plan voluit te gaan op de 4,6 km van de virtuele Kerkenloop en dan zal de focus liggen op de veldlopen. Tot nu toe gaan die nog door, maar er is nu al beslist dat er geen klassement opgemaakt gaat worden voor het Limburgs Cross Criterium. Er wordt aangeraden enkel te gaan naar de dichtstbijzijnde crossen, om zo de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Maar je bent wel vrij om ze toch allemaal te lopen als je zou willen. Ik denk dat ik het ga houden met de 4 dichtstbijzijnde: Tongeren, Genk, Lanaken (misschien) en Alken. Misschien doe ik ergens in december ook nog eens mee aan een trail, tenminste als er ergens in de buurt ene doorgaat. En dan heb je ook nog het provinciaal kampioenschap veldloop op 10 januari in Lommel.

Hierbij nog een welgemeende dank u aan trainer Marc Lismont van ADD Kortessem, voor de zeer goede trainingen en begeleiding !

Strava gegevens DDH : https://www.strava.com/activities/4179726504/overview