Maasrun Lanaken

Dit weekend deelgenomen aan de volgende virtuele loopwedstrijd: de Maasrun in Lanaken.

Bij de Hoeselt Run en de Tour van Spaen, kreeg je 1 week de tijd om 1 of meerdere afstanden te lopen. Bij de Maasrun krijg je de ganse maand september de tijd. Je hebt keuze uit 4 afstanden: 2,5 km, 5 km, 10 km en 10 mijl. Ik koos deze keer enkel voor de 5 km. Begin oktober ben ik van plan de 10 km van de Ambiorix Run te lopen en de week erna de 10 km van Dwars Door Hasselt. Daarna zal de focus liggen op de veldlopen, tenminste als deze door gaan.

Mijn trainingen bij ADD Kortessem lopen op het moment terug redelijk goed. Na onze vakantie in Oostenrijk, heb ik enkele weken nodig gehad om terug in het normale ritme te komen. De meer dan 1900 hoogtemeters op 1 week hadden iets te veel gevraagd van mijn benen. En dat vertaalde zich in de prestaties. Zo waren de prestaties bij de Tour van Spaen iets onder de verwachtingen en de 3000m bij de ADD micromeeting was ook minder. De afgelopen 3 weken doen we terug wat langere intervals en dat ligt me beter. Ik voelde de benen terug iedere week wat beter worden en kreeg zin om een wedstrijd te lopen.

Op de site van de Maasrun bekeek ik het parcours van de 5 km en zag dat het redelijk ingewikkeld was, met eerst een rondje van 1,4 km en dan een lusje en op het einde terug op het gedeelte van het rondje van 1,4 km. Ik kan me al inbeelden dat het niet makkelijk gaat zijn om precies je weg te vinden. Ook op de club zeiden er dat je gemakkelijk verkeerd kon lopen. Daarom besloot ik op zaterdag het parcours van de 5 km eens te gaan lopen en te verkennen. Zo kon ik ervoor zorgen dat ik op zondag het parcours redelijk goed ken en zeker niet verkeerd zou lopen. Op zaterdag namiddag vertrok ik richting Lanaken en kon mijn wagen parkeren vlak aan de kerk. In eerste instantie dacht ik dat de start en finish vlak voor de kerk lag, maar ik zag in de laatste 200m van mijn verkenningsronde op de straat met verf "Vertrek 2,5 en 5 km" staan. Vandaar dus de pijl op de nadar aan de kerk waar het vertrek van de 5 km was.

Ik had het parcours ook overgebracht naar Garmin waar ik het goed bekeken had op vrijdagavond. Ik vertrok dus vlak voor de kerk, dan langsom de kerk, en dan moest je niet veel later naar links. Maar ik zag geen straat naar links en bleef rechtdoor lopen. Na een paar honderd meter kreeg ik al door dat ik verkeerd aan het lopen was. En besloot dan maar terug naar de start te lopen om daar het parcours nog eens te goei te bekijken op mijn telefoon. Ik zag nogmaals dat je niet veel na de kerk "ergens" naar links moest gaan. Ik vertrok dan terug maar zag weer geen straat naar links. Ik liep dus terug een stukje verkeerd, dan terug gelopen en toen zag ik het. Je moet blijkbaar onder een gebouw door wat meer lijkt op de ingang van een parkeerplaats (zie rode pijl op foto). Ik denk dat er veel bij gaan zijn, die dat niet direct door hebben.


Na zo'n 1,4 km passeerde ik dan terug aan de kerk. Ik wist dat je dan tot vlakbij een rond punt moest lopen en de schuine straat links moest nemen. Dat stond links op de straat aangegeven. Na 2,4 km kom ik uit de straat met de groene pijl (zie foto) en moest je de straat in volgens de groene pijl. Ik denk dat dat wel goed aangegeven stond op de grond maar ik wist het op voorhand. Dan was het 200m verder en moest je rechts afslaan. Dat stond ook goed aangegeven. Je moest dan een lusje maken en dan rechtsaf om zo terug op het rondje van 1,4 km te komen. Aan de kerk klokte ik af in net geen 26 minuten over 5,16 km. Het was duidelijk de moeite om het parcours te verkennen. Nu was het enkel nog hopen op goede benen de dag erna.
Wedstrijddag dan. Ik was eerst van plan ergens in de namiddag af te zakken naar Lanaken, maar omdat ik toch wat de warmte wou vermijden koos ik ervoor om in de voormiddag te gaan. Omstreeks 10u30 kon ik mijn wagen parkeren vlak langs de kerk. Ik deed het rondje van 1,4 km als opwarming. Daarna deed ik nog wat loopoefeningen en enkele versnellingen.

Iets na 11u vertrok ik dan. Eerst dus het rondje van 1,4 km. De eerste km legde ik af in 3:40. Iets te snel maar ik had niet het gevoel dat ik me aan het forceren was. Toch wist ik dat ik dat tempo niet zou kunnen volhouden. De tweede kilometer legde ik af in 3:48. De derde kilometer moest mijn tempo wat naar beneden door het licht oplopend stuk in de Heuvelstraat. Deze legde ik af in 4:00. In de vierde kilometer begon ik het wat moeilijker te krijgen. Die legde ik af in 3:59. Mijn gemiddeld tempo was nu 3:53 / km. De vijfde kilometer verloopt op een gedeelte van het 1,4 km rondje. Ik wou proberen er toch nog een seconde af te knijpen van mijn gemiddeld tempo. En dat lukte met enige moeite. Ik had de raad gekregen ervoor te zorgen dat ik zeker 5 km moest lopen, want anders zou het upload systeem op de website het gpx-bestand niet aanvaarden. Net voor de kerk zat ik aan 4,95 km dus moest nog een stukje verder lopen om aan de vereiste 5 km te komen. Ik kan afklokken in 19:21 over 5,02 km of een gemiddeld tempo van 3:52 / km. Daar was ik best wel tevreden mee, geen pr maar wel een tweede beste.

Na wat bekomen te zijn, deed ik nog 2 rondjes van 1,4 km als cooling down. Daarna terug richting Hasselt.


Uitslag 5 km: hier