Borreltjesloop - LCC veldlopen - Bokrijk Run

Na Dwars Door Hasselt besloot ik dan de nodige rust te nemen. De rugblessure was erger dan ik initieel gedacht had. Ik nam bijna 2 weken rust én was onder behandeling bij de kinesist. Deze strategie bleek zijn vruchten af te werpen, want geleidelijk aan begon de pijn in de rug te minderen.

Zoals vertelt in mijn vorige post had ik deze winter mijn zinnen gezet op de veldlopen. Door de rugblessure en de verplichte rust was mijn conditie op een laag pitje belandt. Om toch een beetje wedstrijdritme op te doen besloot ik mee te doen aan de korte afstand van de Borreltjesloop in Kuringen op zondag 27 oktober. De dag ervoor deed ik dan mijn eerste trainingsloopje in 2 weken : 5 km in 27 min.

zon. 27 okt. : Borreltjesloop Kuringen

De 5,5 km begon om 14u20. Omstreeks 13u30 arriveerde ik met de fiets aan de bibliotheek in Kuringen. Vlug naar de Gildezaal om me in te schrijven. Ik deed een kleine kilometer als opwarming. Om 14u15 zette ik me klaar aan de start. Om 14u20 klonk dan het startschot. Ik had me redelijk achteraan gezet. Na een paar meter zag ik voor me een jongen tegen de grond gaan. Iedereen liep er gewoon voorbij. Ik stopte en zag dat hij een schaafwonde had aan zijn knie. Ik begeleidde hem naar de kant en ik vermoed dat zijn moeder zich ontfermde over hem. Bijna als laatste zette ik mijn race verder. De benen voelden ondanks de mindere conditie redelijk goed aan en wist de 1e kilometer in 4:40 af te leggen en dat dan met het oponthoud aan de start. Ik voelde dat er meer in zat en kon geleidelijk aan het tempo verhogen. Kilometer 2 in 4:30, kilometer 3 en 4 rond de 4:25, kilometer 5 ietsje trager in 4:29. In de Van Groesbeekstraat besloot ik de loper voor me in te halen met een fikse versnelling. De laatste 500 m kon ik zelfs onder de 4 min / km afleggen. Ik kan finishen in 24:34 over de 5,54 km of een gemiddeld tempo van 4:26 / km. Daar was ik aangenaam verrast mee. Dat ik dat tempo al kon na amper 1 training. Ik werd 15e op 159 deelnemers.

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/2821223937

Loper tegen de grond, me to the rescue :)
foto : Borreltjesloop

foto : Borreltjesloop

Aankomst
foto : Borreltjesloop

zo. 3 nov. : Veldloop Tongeren

Op de dinsdag vóór deze wedstrijd deed ik mijn eerste training mee onder ADD Kortessem. Door terug te trainen onder een atletiekclub hoop ik een impuls te geven om mijn niveau deze winter wat op te krikken. Op het programma stond 4 x 500 m die ik allen rond de 3:55 / km wist af te leggen. Het deed deugd om terug op de piste te trainen. Vele kilometers heb ik afgemaald op deze piste en het was een aangenaam weerzien. De rest van de week besloot ik het rustig aan te doen om ervoor te zorgen dat ik met frisse benen aan de start stond van de veldloop van Tongeren.

Traditie getrouw is de veldloop in Tongeren steeds de eerste van het LCC criterium. Op het uurschema stond de wedstrijd ingepland om 15u45. Omstreeks 15u zette ik mijn spullen in de ADD tent en deed ik een opwarming van ongeveer 1,6 km op en rond het parcours. Het had veel geregend en het parcours lag er zwaar bij. Er was 1 stukje met een grote plas waar je tot je enkels in wegzakte. Rond 15u40 werd er aan de lopers gevraagd zich klaar te zetten aan de start. Om 15u48 klonk dan het startschot. Ook nu had ik me achteraan van het pak gezet zodat ik zeker niet te snel zou starten. Al snel zag ik dat ik voorlaatste liep en besloot met een versnelling achteraan het laatste groepje te lopen. Met wat moeite wist ik aan te haken, me helemaal niet bewust van de snelheid. Op zich leek het wel goed te gaan, tot ik na 1 kilometer in de mot kreeg dat ik aan 4:00 / km aan het lopen was. Al snel begonnen mijn benen vol te lopen en moest ik de rest van de wedstrijd puur op karakter uitlopen. Een belangrijke les voor volgende keer : niet te snel starten. Laat ze maar lopen zal het credo worden. Uiteindelijk kan ik afklokken in 30:30 over de 6,6 km of 4:36 / km. Ik heb dus nog veel werk voor de boeg om mijn snelheid op te krikken, maar daar gaan we de komende weken zeker aan werken. Ik werd trouwens 19e van 20 heren masters - 50 j.


Aan het modderig stukje
foto : ADD Kortessem

ma. 11 nov. Bokrijk Run

Op maandag 11 november deed ik mee aan de 3e editie van de Bokrijk Run. De vorige 2 edities heb ik ook deel genomen en waarschijnlijk zal deze een traditie worden. Altijd goed georganiseerd en je kan lopen in een mooie omgeving. Lopen door het water is altijd wel iets speciaals. 

De wedstrijd begon om 15u en omstreeks 14u30 parkeerde ik mijn wagen aan de 1e parking. Zo kon ik lopen om me op te warmen tot aan de inschrijvingen bij het kasteel. Na de inschrijving liep ik tot aan het Kempens plein van het openluchtmuseum waar de start zich bevond.

Precies om 15u klonk het startschot. Dat deze wedstrijd heel populair is, bewees het aantal deelnemers, meer dan 400 deelnemers alleen al aan deze 10 km chronorun. Wat het weer betreft was het guur, regen en rond de 7 graden. De benen voelden niet heel goed aan en het parcours vond ik redelijk zwaar. Maar doorheen de Bokrijkse bossen en het openluchtmuseum maakten er weer een mooi parcours van. Na 9,3 km kon ik afklokken in 42:36 of 4:34 / km. Ik wist beslag te leggen op een 104e plaats op 433 deelnemers. De kilometer tot aan mijn wagen gebruikte ik om wat uit te lopen.

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/2857523779

Foto : Vlak aan de finish
Finish
Foto : Bokrijk Run

zo. 17 nov. : Veldloop Neerpelt

De 2e van het LCC criterium was al daar : de veldloop in Neerpelt, georganiseerd door de atletiekclub van Neerpelt, ook wel de Dommelloop genoemd, met zijn bekend heuvelachtig parcours en bos waar het mooi is om in te lopen. Velen zeggen dat het de mooiste is van het LCC criterium, en daar zit wel waarheid in.

De heren master 35-50 stond ingepland om 16u05. Ik deed nog een opwarming van ongeveer 1,3 km op het grote rondje. Precies om 16u04 klonk het startshot. Wat ik geleerd had vorige keer, niet te snel starten, paste ik nu toe en liet ze in eerste instantie lopen. Al snel liep ik terug voorlaatste. Maar ik panikeerde niet en geleidelijk aan kwam ik in het goede tempo. De heuveltjes werden goed verteerd en het gevoel was al een heel stuk beter als in Tongeren. Ik wist nog 3 lopers in te halen en werd 23e van de 27. Volgens mijn Garmin FR 235 bedroeg de afstand precies 6 km en ik deed er 29:48 over of een gemiddeld tempo van 4:58 / km. Maar mijn gedacht klopt dit niet. Als ik kijk naar het parcours van in 2013 en 2012 en dat het dit jaar precies hetzelfde was, en toen had ik 6,39 km afgemeten, dan kom ik uit aan 4:39 / km in plaats van 4:58 / km. Dat zou al beter kunnen. Toch heb ik nog een ruime achterstand ten opzichte van 2013 toen ik een minuut sneller was. Maar ten opzichte van enkele lopers die ook in Tongeren liepen heb ik al ongeveer 30 seconden goed gemaakt, maar we zijn er nog niet.

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/2872258717

Vlak na de start, nog in voorlaatste positie
foto : ADD Kortessem

zo. 24 nov. : Veldloop Genk

Een week na Neerpelt was de volgende daar : de veldloop in Genk, georganiseerd door de atletiekclub Genk, ook wel de Sint-Barbaraveldloop genoemd. Ook nu deed ik een behouden start om geleidelijk aan het tempo te verhogen. Het gevoel was ook nu een heel stuk beter dan in Neerpelt. Ik kon ook nu wat dichterbij sluipen bij lopers voor mij. Het is motiverend dat ik iedere week vooruitgang maak. Ik kan afklokken in 27:22 over de 6,13 km of 4:28 / km. Beter als in 2012, maar nog iets trager als in 2013 toen ik 4:22 / km haalde, maar we beginnen in de buurt te komen.

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/2888520644

Onderweg naar een goed resultaat

zo. 1 dec. : Veldloop Bree

Nog een week later was het de 4e veldloop van het LCC criterium, de veldloop in Bree aan de Boneput, georganiseerd door de atletiekclub van Bree, ook wel de Sinterklaasveldloop genoemd. Deze keer besloot ik eens direct mee te gaan met de lopers die in de vorige wedstrijd vlak voor me eindigden. Dat lukte aardig en wist zelfs enkele voor te blijven. Er was er eentje die hardnekkig op zo'n 20 m achter me bleef hangen. Het was in de laatste ronde op de tanden bijten hem nog voor te blijven. Ik kan afklokken in 26:43 over de 6,32 km of een gemiddeld tempo van 4:14 / km. Dat is net 1 sec / km sneller als in 2013! Na 6 jaar sneller zijn, daar was ik heel tevreden mee. De vorm is nog steeds stijgende. Die veldlopen beginnen leuker en leuker te worden :). Gelukkig is het nu 3 weken geen veldloop meer, want ik ben wel toe aan wat rust, want de opeenvolgende wedstrijden beginnen toch in de kleren te kruipen. Nu zorgen dat de batterijen terug opgeladen zijn tegen de 22e december, de veldloop in Dilsen.


Vlak na de start
foto : ADD Kortessem