Ambiorix Run - Dwars Door Hasselt

In plaats van na de Sint Pietersbear Trail wat rustiger aan te doen, trainde ik in de week volgend op deze loop 7 dagen op 7 : 6 dagen een looptraining (waarvan wel 2 hersteltrainingen) én 2 keer naar de fitness, dus 1 dag zelfs een loopje én naar de fitness. Het gevolg was dat in deze week mijn gehele rug stijver en stijver aan voelde, maar veel belang hechtte ik er niet aan...

Aangezien ik mijn zinnen gezet had om nog eens deel te nemen aan de veldlopen, was ik op dinsdagavond (24 sept.) langs gegaan bij ADD Kortessem om me te gaan informeren. Ik was van plan daarna een rustig loopje te doen in de omgeving van de piste. Maar al na enkele passen schoot er een ferme pijnscheut in mijn onderrug. Lopen ging totaal niet en zelfs wandelen ging moeilijk. Ik wist al direct hoe laat het was, voor de 2e keer een (serieuze) rugblessure. Toch had ik nog zoiets van "met een weekje rustiger aan zal het wel overgaan", want de dagen erna ging het wandelen vrijwel pijnvrij, alleen zitten in de zetel en slapen ondervond ik pijn die heviger werd na verloop van tijd. Vooral tijdens het slapen werd ik verschillende keren wakker van de pijn. Zo erg zelfs dat ik pijnstillers moest nemen. Na een weekje zonder training besloot ik terug de looptraining op te pakken. Eerst heel rustig en korte loopjes, maar ik moest het weekend dat volgde al aan de bak met de 6e wedstrijd van de Victorscup, de Ambiorix Run in Tongeren...

Ondanks ik met een ferme rugblessure zit, kan ik op vlak van werk wel heugelijk nieuws vertellen, want ik ben op din. 24 sept. kunnen beginnen op mijn nieuw werk. Na toch wel enkele maanden van een moeizame zoektocht naar werk, en daarvoor nog de tegenvallende jobs waar ik mijn draai maar niet vond (laten we het daar maar op houden), heb ik nu wel het gevoel dat ik mijn draai ga vinden. Ik heb wel nog getwijfeld tussen het volgen van een dagopleiding via de VDAB en de keuze van deze werkgever, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de werkgever. Bij het schrijven van dit verslag, kan ik al zeggen dat het aardig begint te lopen.

za. 5 okt. : Ambiorix Run

Naar aanloop van deze wedstrijd keek ik nog eens naar het resultaat van vorig jaar. Toen liep ik een van mijn beste wedstrijden van het jaar, of een gemiddeld tempo van 4:22 / km. Ik wist dus dat het heel moeilijk ging worden om dat resultaat te evenaren. Door de pijn in de rug waren de nachten vóór deze wedstrijd niet optimaal, dus ik besloot er een doorgedreven training van te maken. Ik vertrok met het idee de vlag te volgen van 5:00 / km. Maar na zo'n 2 km voelde ik dat dat toch iets te traag was en langzaamaan legde ik het tempo wat hoger. Van km 3 tot en met km 7 liep ik rond de 4:45 / km met in km 7 een ferm heuveltje. Km 8 en 9 verliepen dalend en in de laatste km kon ik nog wat versnellen om die te lopen in 4:18. Ik kan uiteindelijk afklokken in 47:12 over de 10,13 km of 4:39 / km. Ik liep nog anderhalve kilometer uit, maar de rug liet zich wel terug ferm voelen. Ik hoop echt wel nog Dwars Door Hasselt te lopen én zeker nog de Kerkenloop zodat ik alle wedstrijden van de Victorscup meegelopen heb...

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/2765238815

Ambiorix Run 2019
Foto : Victorscup

zon. 13 okt. : Dwars Door Hasselt

Doordat de rug bleef protesteren en bij momenten voelde ik het in de rechterbil en straalde de pijn door naar de rechter zijkant van het rechterbovenbeen, deed ik naar aanloop van Dwars Door Hasselt het wat rustiger aan, met maar 2 looptrainingen. Doel was uitlopen. Samen met vrouw en dochter wandelden we naar het Dusartplein. Precies om 15u45 klonk het startschot. Eerst over de kleine ring tot aan het Vanveldeke, dan langs de Heilig Hart kerk en langs het voetbalstadion van Hasselt. Vervolgens over de parking van de Carrefour en dan richting Kuringen. Langs de boer en dan richting kanaal. Vanaf hier begon het midden van mijn rug meer en meer pijn te doen. Het was op momenten echt wel op de tanden bijten. Af en toe moest ik zelfs wat wandelen, maar telkens ik terug vertrok deed de rug nog meer pijn. We liepen over de kanaalbrug en dan langs het kanaal richting Hasselt. Verschillende keren dacht ik aan opgeven, want de pijn was soms niet te harden. Met veel karakter bereikte ik uiteindelijk de finish aan het Dusartplein. Ik legde de 15,06 km af in 1:14:38 of 4:57 / km. Samen met vrouw en dochter wandelde ik terug naar huis, maar het was met heel veel pijn, vooral in het midden van de rug. De week die volgde op deze wedstrijd begon ik me te realiseren dat ik me erbij moet neerleggen en een langere periode zal in moeten lassen om mijn rug te laten genezen. Ik ben ook naar de dokter gegaan om sterkere pijnstillers te verkrijgen en ontstekingsremmers. Ook heb ik een voorschrift gevraagd om naar de kinesist te gaan. Ik heb dan ook wijselijk de Kerkenloop aan me voorbij laten gaan. Jammer want ik wou echt wel net zoals vorig jaar al de wedstrijden van de Victorscup gelopen hebben. Maar de gezondheid gaat nu eenmaal voor. Ik had eigenlijk Dwars Door Hasselt aan me voorbij moeten laten gaan, in plaats van deze absoluut te willen lopen. Dan had ik misschien de Kerkenloop wel kunnen lopen.

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/2786184233

Dwars Door Hasselt 2019 - Vlak voor de start
Foto : Daniel Drion

ADD Kortessem

Zoals gezegd ben ik van plan deze winter nog eens deel te nemen aan de veldlopen. Ik heb me daarvoor ingeschreven bij ADD Kortessem. Door de rugproblemen heb ik de trainingen bij de club moeten uitstellen, maar ondertussen heb ik al 2 trainingen achter de rug (!), en het gaat gelukkig de goede richting terug uit. Ik heb dan ook zonder al te veel training kunnen deelnemen aan de veldloop van Tongeren, de eerste van het LCC criterium, maar in de volgende post meer daarover.