Ambiorix Run Tongeren

Gisteren deed ik mee aan de 8e wedstrijd van de Victorscup, de Ambiorix Run.

Ik had deze nog niet gelopen. Ik had geen richttijd en wist niets van het parcours. Ik had wel begrepen dat het een pittig parcours ging zijn. Toch ging ik proberen mijn prestatie op de Terrasjogging (4:28 / km) te verbeteren. Met 44:30 over 10 km of 4:25 / km zou ik meer dan tevreden zijn.

De trainingen verlopen op het moment redelijk goed. Afgelopen donderdag stond de eerste echte snelheidstraining op het programma. Op mijn schema stond 10 x 1 min aan 5 K tempo, dus rond de 4:00 / km. Die training was goed verlopen want kon de intervals afwerken rond de 3:50 / km. Dinsdag heb ik ook eens het nieuwe parcours gelopen van Dwars Door Hasselt. Zie https://www.strava.com/activities/1865292820 voor het parcours in detail en foto's. Het is een beetje zwaarder als het vorige. De pittige stukjes zijn over de Kempische brug en over het sas aan het golfterrein. Na het rondje in Godsheide lopen we terug bergop richting sas. We lopen dan over de Kempische steenweg richting stad en dan de Demerstraat die ook wat omhoog loopt. De afstand zal meer zijn dan 15 km, ik schat zo'n 15,5 km, want bij de training van dinsdag had ik een beetje verkeerd gelopen, maar aan de andere kant moest ik een stukje afsnijden aan Quartes.

De wedstrijd zelf dan.
Omstreeks 15u parkeerde ik mijn wagen aan het Pliniuspark in Tongeren. Aan de inschrijvingen nam ik mijn borstnummer aan van mijn voorinschrijving. Het was ideaal loopweer, volop zon en zo'n 17 graden. Ik warmde me wat op, op de paadjes rondom het park. Ik deed iets meer dan 1 km. De benen voelden goed aan.

Om 16u werd het startsein gegeven. De eerste 2 km waren zo goed als vlak. Na 1 km gaf mijn klok 4:04 aan. Eigenlijk iets te snel, maar ik had niet het gevoel dat ik me aan het forceren was. De 2e km legde ik af aan 4:12. Van km 3 tot en met km 7 verliep het parcours op en af. Vooral in km 7 kregen we een ferme kuitenbijter voorgeschoteld. Die km was dan ook de traagste van allemaal : 4:59. Ik liep op dat moment aan een tempo van 4:25 / km, dus juist op schema. De laatste 3 km waren zo goed als vlak en wist ik wat te versnellen. Zo kon ik toch nog 3 seconden gemiddeld eraf doen en finishte in 44:10 over de 10,11 km of een gemiddeld tempo van 4:22 / km. Dat betekent dat ik weer een minuut ten opzichte van de vorige wedstrijd eraf gekregen heb, en dat dan op een zwaarder parcours. Daar kan ik enkel heel tevreden mee zijn. Ik liep nog een kleine 2 km uit en daarna ging ik terug richting Hasselt.

Strava gegevens Ambiorix Run : https://www.strava.com/activities/1873259396/overview

Ik in volle actie :
Ambiorix Run 2018
Foto : Marc Nelissen

Volgende week ga ik nog eens deelnemen aan een 5 km. Ik doe dan mee aan de steeds gezellige  Borreltjesloop in Kuringen.