Halve marathon Lier

Op zondag 25 maart liep ik de wedstrijd waar ik me de laatste maanden had op voorbereid : de halve marathon in Lier, ook wel de Memorial Jef Breugelmans genoemd. Deze wedstrijd wordt georganiseerd door de atletiekclub AC Lyra.

3 jaar geleden liep ik daar mijn beste halve marathon en dit jaar wou ik opnieuw gaan voor een persoonlijk record. In 2015 liep ik aan een gemiddeld tempo van 4:24 / km (13,62 km / u). Toen ik begin december begon aan de voorbereiding op deze wedstrijd, had ik in eerste instantie gemikt om 1u30 te halen, of 4:15 / km. Maar langzaam maar zeker was ik me ervan bewust dat dit een te hoog doel was, zeker na de tegenvallende Louis Persoons Memorial van 28 januari. Maar ik wou wel nog proberen om mijn PR te breken. Ook al had ik ergens het gevoel dat ook dit een moeilijke opdracht ging worden. Het probleem waar ik regelmatig mee kamp is vooral een slechte nachtrust. Er zijn weken bij waarbij ik meerdere nachten na elkaar te weinig slaap. En dat zorgde ervoor dat ik mijn trainingen niet optimaal kon doen. Waar het dan aan ligt dat ik van tijd slecht slaap, dat weet ik nog niet precies. Ik heb al van alles geprobeerd met verschillende matrassen en allerlei huis en tuin middeltjes zoals melk drinken 's avonds, pas gaan slapen wanneer ik echt moe begin te worden. Maar het lukt me maar niet om een evenwicht daarin te vinden. Ik heb van tijd ook last aan de onderrug. Misschien moet ik toch maar eens mijn rug laten nakijken want vraag me af als ik daardoor slecht slaap. Ik moet wel zeggen dat het de laatste weken iets beter gaat, maar nog verre van optimaal.

Op zondag 4 maart deed ik mee aan de 10 km van de Parketreus Run in Stein. Daar vindt ook de bekende 6u van Stein plaats op hetzelfde parcours. Ik liep deze wedstrijd om toch wat wedstrijdkilometers in de benen te hebben en het stond ook op het halve marathon schema van Garmin Connect. Samen met mijn broer David trok ik naar Stein, net over de grens in Nederland. David was wel onzeker als hij kon deelnemen want hij had wat last aan zijn knie. Bij de opwarming werd zijn vrees waarheid : geblesseerd. De pijn in de knie was te fel om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd. Ik liep wel de wedstrijd en deed over de 10 km 42:34 (4:16 / km). Daar was ik matig tevreden mee. Het gevoel was niet echt goed en kon de wedstrijd afwerken meer op karakter. Ik had duidelijk nog wat werk voor een goede prestatie op de halve marathon in Lier.

De 2 weken die volgde kon ik redelijk goed het schema verder afwerken. Op het einde van de week na de wedstrijd in Stein liep ik een lange duurloop bestaande uit 40 min aan rustig tempo (rond de 5:00 / km), dan 40 min tempo (rond de 4:30 / km) en dan 10 minuten uitlopen. Als ik deze training vergeleek met diezelfde van 3 jaar eerder, liep ik deze training iets beter als toen. Dat gaf me het gevoel dat het wel goed zat met de vorm.

De wedstrijd zelf dan. Die begon om 13u30. Wat betreft het weer, kan ik zeggen dat het ideale omstandigheden waren : rond de 12 graden, volop zon, en weinig wind. Precies zoals ik het wilde. Omstreeks half 12 vertrok ik samen met mijn broer richting Lier. Hij was hem dan toch nog gelukt zich fit te krijgen. Hij was wel genoodzaakt een weekje na Stein wat te rusten om de knie te laten herstellen. Dat zorgde er dan weer voor dat hij met niet al te veel vertrouwen afzakte naar Lier. Zijn PR stond op 1u18. Dat moest normaal gezien wel haalbaar zijn, maar stiekem hoopte hij 1u15 te halen. Dat is 3:33 / km ! Rond 12u45 waren we ter plaatse en gingen naar de inschrijvingen om ons startnummer af te halen. Daarna liepen we ons nog wat warm : 1,6 km in een kleine 8 min. Om 13u15 voelde dat ik nog naar de wc moest. Ik wou zeker geen herhaling als bij de LPM en liep nog snel naar de wc. Ik was juist op tijd terug voor de start. Precies om 13u30 klonk het startschot. Even over het parcours. 3 jaar geleden was het parcours geheel anders : toen liepen we 2 ronden van bijna 11 km, waarvan ongeveer de helft van die 11 km doorheen de stad liep. Nu verliep het parcours vooral langs de Nete : lange rechte stukken. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat het tempo ten goede zou komen, maar daar heb ik me toch wat in vergist... Terug naar de wedstrijd. De eerste 3 km verliepen vlekkeloos. Ik keek naar mijn klok en ik zag 4:16 / km staan en ik had helemaal niet het gevoel dat ik te snel liep. "Gaat het vandaag dan toch lukken" vroeg ik me af. Ik besloot toch mijn tempo wat te laten zakken voor zekerheid. Van km 4 tot en met km 10 liep ik rond de 4:25 / km. Op km 10 kom ik door in precies 44 min. Precies op PR schema (4:24 / km). Maar in km 11 kreeg ik het plotseling even benauwd en moest even wandelen om op positieven te komen. "Hoe komt dat nu" vroeg ik me af. Het liep juist zo lekker. Had ik nu maar een gelleke bij vloekte ik binnensmonds. Ik was eigenlijk van plan een gelleke mee te nemen, maar dat was ik vergeten. Dat was nu welkom geweest, al was het maar om het vertrouwen terug te vinden na dit dipje. Na zo'n 30 seconden besloot ik terug te lopen. Door het even wandelen liep ik km 11 in 4:41. Al snel kon ik het goede gevoel terug vinden. Maar dat werd vlug de kop in gedrukt toen ik op km 12 mijn km-tijd zag : 4:30. Toen wist ik dat het moeilijk ging worden. Bij een goed gevoel ruim boven mijn PR zitten, dan zou het nog moeilijk worden om mijn PR van 4:24 / km te halen. Ik besloot me dan niet meer te focussen op het PR, nu was het proberen om de 4:30 / km te halen. Maar naarmate de kilometers vorderden, werd die 4:30 / km moeilijker en moeilijker. We bleven maar langs de Nete lopen, zoals je kan zien op het parcours (zie link Garmin Connect gegevens) liepen we van km 12 tot en met km 17 continue in een lang recht stuk langs de Nete. Dat zorgde ervoor dat het mentaal zwaarder werd, ook al zag ik op mijn klok hoe ver het nog was, toch leek het alsof er geen einde aan kwam. Vanaf km 16 begonnen mijn benen zwaarder te worden, mijn tenen begonnen pijn te doen, ik had soms echt zin om er de brui aan te geven. Maar ik wou echt wel die 4:30 / km halen. Precies op km 20 hoorde ik de klokken gaan. Ik keek op mijn klok en zag precies 1u30 staan. Ik dacht, nu moest ik eigenlijk aan de aankomst zijn, en om mijn PR te halen dan zou ik over 3 min aan de aankomst zijn. Dat lukt natuurlijk nooit. Ik raapte mijn moed die zojuist op de grond gevallen was weer bijeen en gebruikte dat nog om die laatste kilometer af te haspelen. Nog een 3/4 rondje op de piste om af te klokken in 1u35 over de 21,1 km of precies 4:30 / km. Blij dat ik toch die 4:30 / km gehaald heb, maar ook teleurgesteld dat ik mijn PR niet heb kunnen breken. David zijn gezicht sprak boekdelen, weer vierde in een teleurstellende tijd voor hem : net geen 1u17. wel meer dan een minuut beter dan zijn PR. De (lichte) blessure van enkele weken eerder heeft dan toch zijn sporen nagelaten. We waren beide teleurgesteld en besloten niet veel langer meer te blijven en terug richting Hasselt te rijden.

Mijn conclusie is dat je voorbereiding voor een halve marathon praktisch vlekkeloos dient te zijn. Zeker in de maand voorafgaand je wedstrijd zou er niets mogen gebeuren. Mijn slaap heeft het iets te regelmatig laten afweten, en hij is geblesseerd geraakt aan zijn knie. Een halve marathon liegt niet. Op een 10 km kan je nog veel goed maken op karakter, maar op een halve marathon is dat moeilijker. Het parcours vond ik ook niet ideaal om een snelle tijd, dan vond ik het parcours door de stad veel leuker en te denken dat 3 jaar geleden de weersomstandigheden veel slechter waren. Toen kon ik 6 sec / km sneller lopen.

Ondertussen is ook deze teleurstelling alweer verteerd. David wist zijn tijd ook de dagen na deze wedstrijd te relativeren. Bij het zien van de uitslagen van de halve marathon in Venlo (die op dezelfde dag doorging als die in Lier), zag hij dat daar zijn concurrenten niet beter als hem gelopen hadden.

Ik heb ondertussen mijn focus terug op de 10 km gezet. En dit keer neem ik niet het schema van Garmin Connect. Dat ben ik een beetje beu. Ik heb een 10 K schema gevonden op http://training4endurance.co.uk/running/10k-running-plans/10k-training-plan-intermediate/ en ben dit deze week begonnen. En ik moet zeggen dat dit schema me aanstaat want het is heel gevarieerd, maar anderzijds ook wel pittig. De volgende uitdaging zal de Tungri Run worden op 1 mei, en daar hoop ik het toch al beter te doen als de wedstrijd in Stein van begin maart ofwel beter als 4:16 / km. Ik hoop dat de volgende 10 km wedstrijd, de Bokkerijdersrun in Wellen in goede vorm te zijn.

Garmin connect gegevens halve marathon Lier : https://connect.garmin.com/modern/activity/2578477165

Foto aankomst :

Toch blij dat het erop zit
Foto : Jahoma
Uitslag : https://drive.google.com/open?id=1IZcuVDr3L5byv7h38Vq7QFYP9T-lDhgC

Parcours :
Parcours 2015

Parcours 2018

Reacties

Populaire posts van deze blog

Naar de kinesist

Oudejaarsloop Heerlen