Night Trail Terhills Maasmechelen

Op vrijdag 8 december deed ik mee aan de eerste Night Trail Terhills in Eisden-Maasmechelen. Terhills ligt op de voormalige mijnsite van Eisden. Om echt van het lopen te genieten loop ik nog steeds het liefst een trail. Lopen doorheen de bossen, op plaatsen waar je normaal gezien nooit komt en genieten van mooie vergezichten.

Als je deze blog regelmatig gelezen heb, weet je dat ik al enkele trails gelopen heb, met als uitschieter de 28 km van de Cauberg Trail. Maar lopen door het bos in het donker had ik nog niet gedaan.

Er waren 2 afstanden, een 7km en een 14km. Ik koos voor de 14km die doorging om 18u30. Op mijn werk kleedde ik me om en om 17u vertrok ik richting Maasmechelen. Op de parking van Maasmechelen Village zette ik mijn wagen. Vlak naast de schachtbokken van de mijn was er een tent waar de inschrijvingen waren. Wat betreft het weer was het redelijk fris. Het was zo'n 3 graden. De tent was gelukkig aangenaam verwarmd met zo staande vuurtjes. Bij het melden van mijn naam kreeg je een envelop met je startnummer, een CLIF Bar (soort energiereep), een abonnement van Connecterra voor december 2017 en voor 2018 en een consumptiebon voor een drankje na de finish. Dat ging ik dan vlug terug in de wagen leggen en zette me dan terug in de warme tent. Er was heel wat volk komen opdagen en iedereen was gekleed voor de trail : hoofdlamp, trailkledij en trailschoenen.

Om iets na half 7 klonk het startshot. Wat ik direct merkte is dat mijn hoofdlamp beduidend minder sterk scheen dan de andere lopers. De pijltjes waren voorzien van een reflector, zo kon je de pijltjes herkennen, want die zonder reflector zouden voor de trail van de dag erop zijn. Het was van tijd niet makkelijk goed de pijltjes te vinden. Je moest nu de meters voor u en dan nog eens op de pijltjes letten. Dat was toch een groot verschil met een gewone trail, maar ik vond het wel heel leuk. Ik had nog meer het gevoel van avontuur. Na 6 km moesten we plots stijl omhoog. Deze eerste klim leek wel eindeloos. Daarna volgde een stijle afdaling en direct terug gevolgd door de tweede stijle klim. Op km 10,8 was de derde klim, eens boven had je een heel mooi zicht over de omgeving met de straatbelichting. Dat was echt wel de moeite. Daarna volgde een lange afdaling.

Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:15:09 over de 13,76 km (5:28 / km). Zowel onderweg als aan de finish was er een uitgebreide bevoorrading, met allerlei fruit zoals sinaasappel en banaan, heerlijke boterkoeken, peperkoek, ...
Mijn drankbonnetje had ik in mijn jaszak gestoken en daarmee nam ik een koffie (wegens gebrek aan een warme choco), maar dat smaakte net zo goed.

Ik kon terug kijken op een heel toffe loop. Zo'n night trail ga ik zeker nog eens doen. Op 20 januari is er nog eentje van Bearsports de Polar Bear Night Trail maar de LPM halve marathon is op 28 januari en dat is te dicht bij elkaar, anders ga ik niet fris genoeg aan de start staan daar. Maar ik kijk zeker uit naar een andere night trail. De batterij van mijn hoofdlamp heb ik eens vervangen en nu schijnt die een stuk feller. Dat had ik beter vóór deze loop gedaan 😏.


De volgende post zal gaan over de X-Mas trail in Lummen

Prettige feesten !