Monumentenrun Sint-Truiden

Hier nog een verslagje van de Monumentenrun in Sint-Truiden. Deze ging door vorige week zaterdagavond. Deze wedstrijd is zoals al enkele jaren opgenomen in het Haspengouw Challenge criterium. In dat criterium zijn we toe aan de 10e wedstrijd, van de in totaal 12 wedstrijden. Ik heb er 2 gemist, dus voor mij was het de 8e wedstrijd in dit criterium.

De Monumentenrun is een loopwedstrijd van het type urban trail. Je loopt door bekende en minder bekende gebouwen en parken van een stad. In 2015 deed ik al eens mee aan deze wedstrijd. In principe loop ik een urban trail liever op mijn gemak, zodat ik toch wat kan zien door welk gebouw ik loop en om wat meer te genieten van de omgeving. Maar aangezien deze opgenomen is in het HC criterium, had ik me toch voorgenomen voluit te gaan, toch in de mate van het mogelijke, want op zo'n urban trail heb niet altijd de mogelijkheid door te lopen op sommige passages. 3 weken geleden liep ik mee met de Leuven Night run, dus ik was toch een beetje voorbereid.

De wedstrijd begon om 20u30, maar omdat ik weet dat het moeilijk parking te vinden was aan het Speelhof, besloot ik vroeg ter plaatse te zijn. Maar zelfs dat hielp niet want de parking aan de Veemarkt was al helemaal vol. Ik kon mijn wagen toch nog parkeren vlakbij de frituur. De inschrijvingen waren in de sporthal nabij de Veemarkt. Ik zei mijn naam en kreeg mijn borstnummer. Ik ging dan nog even terug naar de wagen om mijn spullen te deponeren en dan ging ik naar de start die zich bevond op de Grote Markt. Het was half 8 en ik zag dat de start van de 5 km bezig was. Om de zoveel minuten kon een groepje lopers starten. Ik zette me al klaar aan het einde van de startstrook. Er waren nog enkele lopers van de 10 km die klaar stonden. Wat betreft het weer was het niet echt aangenaam. Het regende en ik schatte dat het zo'n 18 graden was. Gelukkig geen te felle wind. Wat later zag ik Sven Thijs en hij wou ook zorgen dat hij goed van voor kon starten om zo gemakkelijk te kunnen lopen en niet in een opstopping te belanden. Tegen 8 u waren die van de 5 km allemaal gestart en we zette ons aan de start als een van de eerste. Al snel kwamen andere (snelle) lopers van de HC ook daar staan. Ondertussen bleef het regenen en begon het toch wat fris te worden door daar zo stil te staan. Langzaam maar zeker groeide het aantal lopers. Ondanks de regen en koude, was ik toch blij dat ik helemaal van voor stond.

Om iets na half 9 klonk het startschot. Zoals gezegd bestond het parcours uit een aaneenschakeling van gebouwen en parken waar we door liepen. Het volledige parcours kan je hier vinden. De opvallendste voor mij waren de Begijnhofkerk, de politierechtbank, de Sint-Augustinuskerk, het stadion van Stayen en het stedelijk zwembad waar we over het water liepen. Bij de Veemarkthallen stond een carnavalstoet met vooral héél véél lawaai. Op zich viel het parcours nog wel mee, maar om zoiets op snelheid te lopen is dan weer minder. Door de regen was het dan ook steeds oppassen voor gladde vloeren en kasseistroken, maar ik ben nergens (bijna) tegen de vlakte gegaan. Doordat ik van voor stond en redelijk strak tempo ontwikkelde liep ik in de voorste regionen ik schat steeds tussen de 15 en 20e positie. Het grootste stuk van de wedstrijd liep ik bij of in de buurt van Peter Van Cauwenberghe (leider bij de seniors) en Jeroen Santermans (+35er, in principe sneller als mij). Iets voorbij halfweg wedstrijd moest ik deze mannen langzaam maar zeker laten gaan. Ik weet niet precies waar het was, maar ik schat op km 8 liepen zij verkeerd een gebouw in. Ik deed dat ook in eerste instantie maar bij het oplopen van de trap hoorde ik Peter vloeken dat ze verkeerd gelopen waren. Plots kon ik dus terug aansluiten bij hun. Ik vermoed dat zij bij dat extra stuk (en oplopen van de trap) wat op hunne adem getrapt hadden. Ik kon daarvan profiteren en kon bij het oplopen van de Grote Markt een klein kloofje slaan en kon zo nog voor die mannen afklokken. Mijn Garmin horloge gaf 9,88 km aan en de tijd was 44:15 of een gemiddeld tempo van 4:29 / km. Ik hoorde Peter zeggen dat hij zelfs 2 keer verkeerd gelopen had. Op veel plaatsen was het niet altijd direct duidelijk hoe je moest lopen, zeker aan redelijk hoge snelheid. Maar het is nu zo, zulke wedstrijden moeten ze natuurlijk niet opnemen in een criterium.

Lang besloot ik niet te blijven en ik wandelde terug naar de parking van het Speelhof en dan zo terug naar mijn wagen.

De volgende wedstrijd zal de Brouwerijloop worden in Alken. Gaan we daar nog eens voor een poging om mijn PR te breken op de 10 km ?

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1968024966
Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/1176203154

Door het stadion van Sint-Truiden
Foto : Monumentenrun

Vlak na de aankomst
Foto : Monumentenrun