Leuven Night Run

Vorige week zaterdag deed ik mee aan de Leuven Night Run. Dit is een recreatieve jogging van het concept urban trail. Je loopt op dergelijke joggings doorheen bekende en minder bekende gebouwen van een stad.

Dit is mijn 5e urban trail. In 2013 deed ik mee aan de Brugge urban trail, in 2015 de Monumentenrun in Sint-Truiden, in 2016 en 2017 de urban trail in Hasselt. Deze wedstrijd is zonder tijdsregistratie, bij de urban trail in Hasselt is dat ook zo. Ik nam deze loop dan ook meer op als training.

Ik nam de trein van 18:37 in Hasselt richting Leuven. Omstreeks 19u30 arriveerde ik in Leuven. In de Rijschoolstraat kon men je borstnummer afhalen. Er was ook een lampje voorzien om te bevestigen aan je schoen, maar ik deed dat rond mijn pols, want een kleine test aan mijn schoen vertelde dat het lampje snel van je schoen viel. Daarna wandelde ik naar Rector De Somerplein (vlakbij het mooie stadhuis) waar de start was. Er waren 4 waves voorzien. Ik zat in wave 2 die om 20u45 vertrok. De eerste wave vertrok om 20u30. Het was nu 20u en langzaam maar zeker begon het drukker te worden op het plein. Om 20u30 vertrok dan de eerste wave. Ik ging me dan klaar zetten voor de start om 20u45. In de startstrook ontmoette ik Bart Sampermans. In Zonhoven kon ik hem achter mij houden, in Nieuwerkerken was hij juist voor mij en in Gotem kon ik hem weer achter mij houden. Hij is dus momenteel ongeveer even sterk als mij, maar deze wedstrijd was ik niet van plan er een wedstrijd van te maken. Ik deed een babbeltje met hem en voor hem was het zijn eerste urban trail.

Omstreeks 20u45 klonk dan het startshot voor onze wave. Bart ging er als een speer vandoor. Ik liet hem bewust gaan want zoals gezegd, dit is een training voor mij en plezier primeert deze keer eens. Ik was wel van plan er een soort fartlek van te maken, af en toe eens een versnelling waar het mogelijk is. Het parcours was een aaneenschakeling van mooie gebouwen, parkjes en straten doorheen de stad. We liepen door verschillende gebouwen, maar ze hier allemaal hier opnoemen ga ik niet aan beginnen. De lijst kan je hier vinden. De opvallendste voor mij waren het Stadhuis, de kruidtuin, een stadsbus (ja je leest het goed, we liepen door een stadsbus), het M-museum, Campus Groep T en café Dewerf. Wat deze loop ook speciaal maakte was dat je liep langsheen de goed gevulde terrasjes. De stad bruisde en dat was heel aangenaam om door te lopen. Na zo'n 4 km begon ik lopers in te halen van de eerste wave. Enkele zeiden "da's zeker ene van de 2e wave...". Dat betekende dat ik toch een goed tempo liep en dat ondanks dit mijn 2e loopje van de dag was, want in de namiddag had ik ook al een loopje gedaan van 10 km. Uiteindelijk kan ik afklokken in 46:36 over 10,1 km (4:36 / km). De finish was op de Oude Markt waar een polsstokgala van Tofsport Leuven bezig was. Ik keek nog eventjes naar enkele sprongen en daarna wandelde ik terug naar de Rijschoolstraat om mijn tas op te halen. Daarna wandelde ik naar het station waar ik toch nog een half uur moest wachten op de volgende trein. Pas om 23:30 arriveerde ik in Hasselt station.

Dit was een van de mooiere urban trails die ik tot nu toe liep en hier zien ze me nog wel eens terug

Strava gegevens :


Video : Tofsport Leuven