Stratenloop Gotem

Afgelopen zondag deed ik mee aan de 9e wedstrijd van de Haspengouw Challenge 2017, de stratenloop in Gotem. Het is mijn 7e wedstrijd van de challenge. In Tongeren (1 mei) kon ik er niet bij zijn door een blessure en tijdens de wedstrijd in Kozen (14 augustus) was ik op citytrip naar Amsterdam.

Rustigere periode: vakantie

Na de goede prestaties in Zonhoven en Nieuwerkerken besloot ik een rustigere periode in te lassen. In de 2e helft van juli zijn we op vakantie geweest in het Duitse Königswinter. Dat is een stadje gelegen bij de Rijn op zo'n 10 km van Bonn. De moeite om daar in de omgeving te doen is een boottocht op de Rijn, een bezoek aan de ruïne Drachenfels, een bezoek aan het fort Ehrenbreitstein in Koblenz en een bezoek aan de middeleeuwse stadjes Bad Honnef en Unkel.


Uitzicht op de ruïne Drachenfels (rechts) en links het kasteel Drachenburg vanop de Rijn
Foto : Daniel Drion

Uitzicht op de Rijn vanop de ruïne Drachenfels
Foto : Daniel Drion

Op trainingsvlak heb ik daar niet stil gezeten. Op de oever langs de Rijn was het ideaal om te lopen maar ook naar de ruïne Drachenfels werd er gelopen. Om tot de ruïne te geraken moesten er 235 hoogtemeters afgelegd worden op 2 km, met stroken van 20 % (zie hier voor gegevens). Langs de Rijn deed ik ook mijn verste loopje van het jaar, 18 km genieten met zelfs een 6-tal km off road op een single track (zie hier voor gegevens). Naast het trainen werd er natuurlijk ook genoten. Bij thuis komst zag ik dat ik 3 kg bij gekomen was. Daar is ondertussen terug een kilogram vanaf. Die 2 kg zal er ook nog af moeten, maar dat gaat moeizamer dan ik dacht.

Op 14 en 15 augustus deden mijn vrouw en ik nog een citytrip naar Amsterdam. We brachten daar een bezoek aan het Van Gogh museum en het Rijksmuseum.


Wedstrijd Gotem


De wedstrijd in Gotem dan. De 10 km ging door om 16u45. Vóór deze wedstrijd waren er ook nog wat jeugdlopen, een 5 km, een 2 km voor vrouwen elite en een 3 km voor heren elite. Teamlid Jo Haenen deed mee aan de 5 km en werd mooi 7e algemeen. 

Bij de 10 km werden veel bekenden gespot zoals Marc Buekers en zijn kameraad, Tony Deneuker en Tom Partoens. We moesten eerst een aanlooprondje doen, en dan 3 rondjes van ongeveer 3 km. Bij het aanlooprondje liep het verkeerd. De voorfietser fietste naar een verkeerd draaipunt waardoor de eerste 20 verkeerd liepen. Ik liep maar een 10-tal meter verkeerd. Desondanks kon ik van bij de start een redelijk hoog tempo ontwikkelen. De lopers waarbij ik de laatste 2 wedstrijden in de buurt liep, zoals Jessy Beelen en Bart Sampermans, kon ik al van bij de 1e km achter mij laten. Moet wel gezegd zijn dat er sommige reeds de championloop in Valmeer van de dag ervoor in de benen hadden, In de eerste 2 van de 3 grotere rondjes hadden we toch wat last van de wind. Ene van ACA Alken zette zich slim gedurende die 2 ronden net achter mij uit de wind. Maar het deerde me niet want ik wil liever mijn eigen tempo lopen, dan mijn tempo af te stemmen op iemand anders. En dat lukte aardig, ik kon steeds rond de 4:05 / km lopen, enkel op het gedeelte vals plat met op het einde toch een stevig knikje deed ik meestal mijn kilometer aan 4:20. In de laatste ronde moest ik mijn 'compagnon' laten gaan. In de bochten keek ik achter mij om te zien wie er naderde maar ik zag dat de eerste achtervolger Bart Sampermans was op een veilige afstand. Zeker na het stuk bergop wist ik dat de positie waar ik in liep het meest haalbare was. In de laatste paar honderd meter kon ik me wat laten 'uitbollen' en kan afklokken in 40:30 over 9,88 km of een gemiddeld tempo van 4:06 / km. Daar was ik heel tevreden mee, en ondanks de paar extra kilo's toch de goede lijn van Zonhoven en Nieuwerkerken kunnen doortrekken. Hopelijk kan ik in de komende weken dat extra gewicht ook nog kwijt om tegen de loop in Alken een poging te wagen op de 4:00 / km ?

Ik deed nog een 2-tal kilometer om wat uit te lopen. Erna at ik nog een rundsbrochette van de barbecue en dronk ik nog een koffietje. Daarna was het tijd om terug huiswaarts te keren.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1928081991


Foto : Jean Pierre Vossius

De startboog op het binnenplein van het Fonteinhof
Foto : Daniel Drion

Kerk van Gotem nabij het Fonteinhof
Foto : Daniel Drion