Sap Tap Run

Gisteren deed ik mee aan de Sap Tap run in Kerniel bij Borgloon. Via Facebook had ik gezien dat enkele vrienden ook daar naartoe gingen en op enkele foto's zag ik dat het een mooie omgeving is. Zo kon ik ook nog eens 'genieten' van een wedstrijd. Ik had me wel voorgenomen zeker niet voluit te gaan en er een training van te maken.

Sap Tap is blijkbaar een appelmerk, meer info op www.saptap.be.

Trouwens van voluit gaan is totaal nog geen sprake want ik sukkel nog steeds met de onderrug en bilspier. Ik heb deze week wel al enkele rustige duurlopen kunnen afwerken. Maandag deed ik 5 km (5:25 / km), woensdag (5:15 / km) en vrijdag (5:05 / km) telkens 10 km . Woensdag had ik het minste last, maar vrijdag deed de bil en rug toch terug wat feller pijn. Positief is wel van zodra ik stop met lopen, verdwijnt de pijn en ik heb er dan ook geen last van bij het wandelen, dus er is geen reactie na de inspanning. Ik ben naar een osteopaat geweest die mijn hals en rug wat losgemaakt heeft en ben ook al 1 keer naar kinesist geweest maar die heeft eerst eens onderzocht wat ik precies heb. De plaats van het probleem bevindt zich links aan de onderrug. Vermoedelijk is de aanhechting van de bilspier aan de heup overbelast geraakt ook wel bekend als het piriformis syndroom (meer info : https://www.fysiotherapie4all.nl/klachten/aandoeningen/item/piriformis-syndroom). Doordat deze opgezwollen is, irriteert deze ook de ischiaszenuw die daar vlak onder loopt. Daardoor is er ook een uitstraling naar de hamstring tot in de kuit. Toch hoop ik door in beweging te blijven maar duidelijk met rem nog op, het probleem zich kan oplossen. Ik ben van plan nog even de kat uit de boom te kijken en te blijven lopen al is het met de nodige voorzichtigheid. Hopelijk kan de kinesist het genezingsproces versnellen. Ik doe nu ook regelmatig heup- en rugoefeningen om mijn rugspieren en bilspieren te versterken.

Je had verschillende afstanden, 1 km (gratis voor de kleinsten), 5 km, 9 km en 12 km. Ik besloot mee te doen aan de 9 km, want ik twijfelde als ik al 12 km kon lopen. Zoals reeds gezegd wou ik er een doorgedreven training van maken, maar ik zou al meer dan content zijn met een tempo van 5 min / km. De 5 km begon om 16u15 en de 9 en de 12 km samen om 17u. Het was mooi weer dus ik besloot vroeg te vertrekken en omstreeks 15u45 arriveerde ik ter plaatse. Ik betaalde 5 euro voor de inschrijving en kreeg mijn borstnummer in de plaats. Ik spotte al direct enkele bekenden zoals Sven Thijs en Gilbert Permentier. Sven ging deelnemen aan de 5 km en Gilbert aan de 5 km en de 9 km. Ook Pascal Van Marcke werd gespot. Die ging ook deelnemen aan de 5 km en de 9 km. Vorig jaar wist Sven hier nog een 2e plaats te halen op de 5 km. Maar gezien de aanwezige deelnemers zal dat dit jaar moeilijk worden. Sven en Gilbert wisten me te zeggen dat het parcours redelijk zwaar is. Maar dat maakte voor mij niet zo uit, want het was voor mij toch meer een training. Ik was al 'blij' dat ik kan lopen. Wat ook opviel was de zeer mooie omgeving. Je had een soort binnenpleintje met een terrasje. Het mooie weer maakte het verder nog idyllisch. Je had een heel mooi uitzicht op het kerkje in de buurt (zie foto) met op de voorgrond een ezel en haar jong veulentje in de weide staan.

Omstreeks 16u15 vertrok de 5 km. Pascal wist beslag te leggen op de overwinning, Gilbert werd 4e en Sven volgens de uitslag 6e maar als ik goed geteld heb was hij 7e of 8e maar dat maakte eigenlijk niet zoveel uit. Ik ging dan nog even terug naar de wagen om wat spulletjes te deponeren en ik deed nog een kilometer als opwarming. De rug/bil liet zich voelen, maar de pijn was uit te houden. Om iets voor 17u zetten we ons klaar aan de start. Ik zette me redelijk achteraan zodat ik al zeker op het gemak zou starten. Eerst moest we een lusje doen van ongeveer een kilometer en dan 2 keer een lusje van ongeveer 4 km. In het begin probeerde ik via mijn klok mijn tempo wat in het oog te houden, maar toen realiseerde ik me dat die bijna plat was. En inderdaad na 700 m gaf hij de brui. Dus dat wordt de rest van de wedstrijd op gevoel lopen. Misschien ook wel beter zo met mijn rug toestand. Het parcours was inderdaad redelijk zwaar, zeker als je voluit zou gaan, dus voor mij viel het al bij al nog mee. In het lusje van 4 km zat er een stukje van ongeveer een kilometer schat ik op onverhard doorheen het bos. Het is eigenlijk een halve trail zo eigenlijk, maar dat maakte het nog extra mooi om doorheen te lopen. In de laatste kilometer zag ik dat er zo'n 3 tal lopers voor mij liepen. Ik wist dat de aankomst niet meer zover was en de pijn in de rug was er wel maar bleef redelijk constant. Op een schaal van 10 zou ik het een 4 geven. Dat is inderdaad niet weinig, maar zoals gezegd nog uit te houden. Ik besloot om het tempo was op te voeren en kon zo nog 2 van die 3 inhalen. Op de tijdsklok zag ik 42:41 staan toen ik over de finishlijn liep. Van precieze afstand wist ik toen nog niets. Op strava zag ik een loper die 8,8 km en een andere loper 8,9 km. Als ik dan 8,8 km neem dan kom ik uit aan een tempo van 4:51 / km. Daar kan ik nog tevreden mee zijn, zeker op dit parcours. Ik had zeker nog overschot maar door mijn rug maar wijselijk ingehouden gelopen. Ik ben dan nog een SapTap appelsapje gaan drinken en je kreeg een heerlijk bakje aardbeien in ruil voor je borstnummer. Ik besloot dat terug te keren richting Hasselt. De vriendelijke seingever kreeg van mij nog een lekkere aardbei.

Wat een gezellig loopje daar in Kerniel, hier zien ze me zeker nog eens terug !

Mooie omgeving !
Foto : Daniel Drion

Start van de 5 km
Foto : Daniel Drion

Aankomst Sven Thijs
Foto : Daniel Drion
Foto : Terraske Kerniel