Linter Loopt

Vandaag stond de 3e wedstrijd van de Haspengouw Challenge op het programma, de 12 km van Linter Loopt. Het toeval wil dat deze wedstrijd juist valt op mijn verjaardag, dat zorgt natuurlijk voor wat extra motivatie, want wie wilt er nu niet goed presteren op zijn verjaardag.

De wedstrijd begon om 14u30. Rond 13u vertrok ik richting Linter. Ik parkeerde mijn wagen vlakbij de kerk. Een ideale plaats want als je je wagen parkeerde op de weide moest men wachten tot de laatste gefinisht was alvorens je kon vertrekken. Ik kleedde me om aan de wagen en wandelde dan een klein stukje tot aan de inschrijvingen. Ik had me vooringeschreven. Ik kreeg een envelop met daarin een pen en sleutelhanger en kreeg een kaartje om mijn naam en borstnummer op in te vullen. Dat gaf ik dan af aan de HC* tafel. Ik wandelde dan terug naar mijn wagen bij het kerkje en zette me nog even in de wagen. Het was 14u, nog iets te vroeg om me al op te warmen. Als opwarming deed ik 2 keer blokje rond de kerk met enkele korte versnellingen. Zo kwam ik aan 1,27 km in 5:47 (4:34 / km). Ik deed dan mijn TSR** t-shirt aan en wandelde naar de start. Daar werden weer verschillende bekenden gespot : Marc Buekers en Domenico Di Vito. Beide wensten me nog een gelukkige verjaardag, thnx guys ! Ook Sven Thijs was van de partij. Die is de laatste tijd sterk bezig. Met Marc had ik het even over mijn doelstelling van vandaag. Ik zou meer dan tevreden zijn met hetzelfde tempo als in Borgloon. Alhoewel ik vermoedde (en is ook gebleken) dat Borgloon een zwaarder parcours is als hier in Linter. Ik zette daarom een gemiddeld tempo van 4:15 / km als doelstelling. In Borgloon liep ik 4:16 / km. Wat betreft het weer was het fris, ik schat zo'n 10-11 graden, af en toe kwam de zon erdoor, maar tegelijk leek het af en toe te gaan regenen. Gelukkig is dat laatste er niet van gekomen. Er was wel een lichte noordenwind.

Nadat er afgeteld werd klonk precies om 14u30 het startshot. Het parcours bestond uit 3 rondjes van iets meer dan 4 km. Zo'n rondje loopt volledig over verhard. Er zit een stuk van ongeveer 1,5 km in open veld. Het laatste stuk in open veld voelde je de noordenwind. Er werd (zoals altijd) weer zeer snel gestart. Ik probeerde in eerste instantie in het zog van Sven Thijs te blijven, maar moest na een kilometer een gaatje laten van 10-15 meter. Na 2 km zag ik dat we aan een gemiddeld tempo van 4:01 / km liepen. Ik wist zeker dat de enkele lopers die voor mij liepen dit niet konden volhouden. Toch probeerde ik (met enige moeite) zo dicht mogelijk bij Sven te blijven. Op het einde van een rondje (van km 3,5 tot km 3,7) zat er een klein stukje bergop. Niet al te steil, maar je voelde het wel. Daar merkte ik al dat enkele snelle starters hier hun tempo moesten laten zakken. Er volgde dan een stukje afdaling en kon nu eigenlijk makkelijk mee met deze snelle starters. Aan de finish zag ik 16:22 staan, ofwel een gemiddeld tempo van 4:02 / km. Bij het begin van de 2e ronde begon ik stilaan al enkele lopers een voor een in te halen. Tegen dat ik in het open veld zat, liep ik alleen. In de verte zag ik Tony Deneuker en Kris Deferm lopen. Maar die zaten al op een onoverbrugbare afstand. Ik probeerde me zo goed mogelijk te concentreren op mijn wedstrijd. In eerste instantie probeerde ik mijn afstand tot mijn achtervolgers uit te breiden. Ik zag dat dat goed lukte. Dat gaf me moed om mijn strakke tempo aan te houden. In de laatste ronde kon ik mijn positie goed handhaven, de achtervolgers kwamen niet dichterbij en de lopers voor mij waren te ver weg om die nog proberen in te halen. Tot ik bij de laatste kilometer kwam. Ik zag dat Kris Deferm het moeilijker begon te krijgen, want ik begon in te lopen op hem. Ik zag dat een andere loper hem nog vlot voorbij ging. Maar ik schat dat het gat zeker nog zo'n 100 m was. Ik besloot toch nog een tempo hoger te schakelen, ondanks ik ook al redelijk op mijn tandvlees zat. Op het knikje was het echt wel doorbijten. Na het knikje was het gat nog zo'n 50 m. Nog alles eruit in de afdaling en dan richting finish. Ik kwam net zo'n 10 m te kort om hem nog in te halen. Laat de wedstrijd nog 200 m langer zijn, en ik had hem zeker nog gehad. Na de finish zei hij nog dat hij inderdaad stuk zat in die laatste kilometer. Ikzelf kon afklokken in precies 50 min over 12,14 km ofwel een gemiddeld tempo van 4:07 / km. Een minuut beter als mijn vooropgesteld doel. Daar kan ik enkel zeer tevreden weer mee zijn. Sven heeft ook weer een hele mooie tijd laten optekenen, 51:13. Ook hij was daarmee heel tevreden. Op vertoon van je borstnummer kreeg je bij de inschrijvingen tent een envelop met daarin een nummertje voor de tombola. Ik kreeg daarmee een plastiek zakje met daarin een enkelverband en een bandage voor je arm in te leggen. Ik hoop dat ik dat niet nodig ga hebben. Maar er zaten wel enkele mooie prijzen bij, maar helaas niet voor mij. Ik heb mezelf wel al een heel mooi cadeau gedaan met de schitterende tijd. Ik liep tot aan mijn wagen en deed een warmere bloes aan en deed dan nog 2 rondjes op het blokje rond de kerk om wat uit te lopen. Daarna terug huiswaarts waar ik nog genoot van een stukje taart en koffie met de familie.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1691820370
Strava : https://www.strava.com/activities/952967843

Foto's :

Foto : Marc Nelissen

Foto : Marc Nelissen

Samen met Sven Thijs op de foto
Foto : Marc Nelissen


De volgende wordt de Tungri Run in Tongeren.

* HC : Haspengouw Challenge
** TSR : Team Streetrace Running