WLOB X-Mass Trail Run Lummen

Op zondag 13 december deed ik mee aan de WLOB X-Mass Trail Run in Lummen. Je had keuze uit 2 afstanden, 17,5 en 35 km. Ik koos voor de 17,5 km.

Nog geen 20 minuten met de auto en ik was ter plaatse. Aan de inschrijvingen zei ik mijn naam en kreeg ik mijn borstnummer. Ik twijfelde nog om al dan niet mijn regenjas aan te doen want het regende. Schrik om koud te krijgen besloot ik toch maar hem aan te doen. Om iets voor 10u zette ik me aan de startboog. Daar spotte ik Marc Buekers en zijn loopmakker. We waren beide benieuwd naar de staat van het parcours. Ik heb nog niet echt een moddertrail gelopen. Misschien bij mijn eerste trail vorig jaar in Maasmechelen, waren de omstandigheden wat gelijk.

Precies om 10u klonk het startshot. Eerst moesten we nog een stukje op verhard lopen. Na zo'n 800 m werden we in het bos gestuurd. Het parcours verliep voornamelijk doorheen de bossen langs de autosnelweg. Maar zoals gevreesd kregen we heel veel modder onder de voeten. Soms zakte je tot voorbij je enkels in de modder. Ik was blij dat we heel af en toe een beter lopend stukje kregen, maar het was voornamelijk ploeteren door de modder. Na zo'n 4,5 km passeerden we langs de 1000-jarige eik. Na 9 km lopen we onder de brug van de snelweg. We zijn op dat punt ongeveer halfweg. De overige 9 km is net zoals de eerste 9 km, door het bos met sommige stukken diepe modder. We krijgen ergens ook een bevoorrading. De organisatie had op de website gezet dat iedereen zijn eigen drinksysteem diende mee te brengen. Ik had mijn rugzak aangedaan met daarin 2 drankbussen. Toch waren er op de tafel aan de bevoorrading bekertjes gevuld met drank. Dus je ziet, het kan wel. De vorige trail in Lommel had ik me nog kritisch uitgelaten over het ontbreken van bekertjes, maar hier hadden ze er toch voorzien, ondanks ze gemeld hadden dat iedereen zijn eigen dranksysteem moest voorzien... Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:48:24 over 18,72 km. Een dikke kilometer verder dan voorzien, dat is nog steeds geen 2 kilometer meer zoals in Lommel.

Aan de finish stond een tent waar er snoep, fruit, koeken en drank voorzien was. Je kreeg bovendien nog een kommetje heerlijk soep. Er werd nog wat nagepraat over de wedstrijd met Marc Buekers en zijn loopmakker en Pascal Van Marcke, die mooi 2e geworden was.

Dit was weer een mooie trail, goed georganiseerd maar zwaar door de modder. Hier zien ze me nog zeker terug en misschien dan voor de 35 km.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/981629159

WLOB X-Mass Trail Run Lummen
Na 4 km
Foto : Luc Vanoost
WLOB X-Mass Trail Run Lummen
Na 6 km
Foto : Luc Vanoost
WLOB X-Mass Trail Run Lummen
Na 9,6 km
Foto : Luc Vanoost
WLOB X-Mass Trail Run Lummen
Na 14 km
Foto : Luc Vanoost
WLOB X-Mass Trail Run Lummen
Na 15 km
Foto : Luc Vanoost
WLOB X-Mass Trail Run Lummen
Foto : Runnersmovevents