Monumentenrun Sint-Truiden

Op zaterdag 12 september heb ik deelgenomen aan de eerste Monumentenrun in Sint-Truiden. Deze wedstrijd is ter vervanging van de Fruitloop. Deze loop is een urban trail waarbij er door enkele (meestal historische of bekende) gebouwen gelopen wordt. 2 jaar geleden heb ik zo eentje gelopen in Brugge.

Ik parkeerde mijn wagen op de parking van het Speelhof. In de sporthal schreef ik me in en kreeg vlot mijn borstnummer. Vervolgens ging ik te voet naar de grote markt om het vertrek te zien van de 5 km. Ik zag dat er gestart werd in groepjes van 20 of 30 en dat werd ook toegepast bij de 10 km wedstrijd.

Je kan natuurlijk onmogelijk iedereen tegelijk laten vertrekken want dan krijg je opstoppingen op de smallere gedeelten van het parcours. Dat is ok voor de recreatieve loper, maar voor de echte wedstrijdlopers van de Haspengouw Challenge wekt dat toch wat frustraties op. Voor mij maakte het persoonlijk niet zoveel uit want ik ga niet meer aan de vereiste 10 wedstrijden komen. Zulke wedstrijd opnemen in een criterium lijkt me niet echt verstandig. Als ze het volgend jaar toch nog zouden doen, dan zou ik een apart vak reserveren voor de HC-atleten en elite en laat deze als eerste starten. Maak dan de eerste 2 km breed genoeg zodat deze allemaal tegelijk kunnen vertrekken. Laat dan de rest 5 of 10 minuten later vertrekken in groepjes van 100 ofzo. Het parcours op zich viel redelijk mee. Ik vond het wel vreemd dat we doorheen het kerkhof liepen. Dat was trouwens niet voldoende verlicht. Bij het gebouw vlak voor de aankomst had je blijkbaar de keuze de toren op te gaan. Dat was blijkbaar niet heel duidelijk zodat enkele lopers de trap namen terwijl andere dat niet deden.

Mijn wedstrijd zelf dan. Ik had me redelijk vooraan gezet en kon in het 3e groepje vertrekken, dus 2 minuten na de eerste groep. Ik vertrok zeer snel (veel te snel) en na ongeveer een kilometer had ik al de tragere lopers van het 2e groepje te pakken. Ik keek op mijn klok en zag 3:45 / km. De 2e kilometer liep ik in 3:56 maar vanaf dan moest ik een versnelling lager schakelen. Het grootste stuk van het parcours liep ik meestal alleen. Door het starten om de minuut in kleine groepjes had je geen idee op wat plaats je liep.

Uiteindelijk kon ik afklokken in 40:22 over 9,12 km afgemeten met mijn Fenix 3 ofwel 4:25 / km. Ik heb gezien dat er door andere GPS horloges afstand tot 9,4 km gemeten zijn. Dus moeilijk uit te maken welk nu het juiste is. Aangezien de Fenix 3 geen optimale GPS registratie heeft kan het misschien eerder 9,4 km zijn.

Ik lees juist dat het HC bestuur besloten heeft het hoogst behaalde punten van de vorige wedstrijden toe te kennen omdat het praktisch niet mogelijk is een fatsoenlijk klassement op te maken. Zoals reeds gezegd, voor mij maakt het niet uit omdat ik niet aan de 10 wedstrijden ga geraken, maar ik hoop dat daardoor niet sommige atleten benadeeld gaan worden. Ik weet wel dat ik het komend jaar niet (meer) zal deelnemen aan deze klucht.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/896530951

Monumentenrun 2015
Vlak na de start
Foto door Renovat foto vzw