Kraftman Trail Run Rotem / Stratenloop Heers / Garmin Fenix 3

Weer heel wat gebeurd op loopgebied, met onder andere 2 wedstrijden en goed nieuws over de Garmin Fenix 3.

Kraftman Trail Run Rotem

Op zaterdag 13 juni heb ik deelgenomen aan de Kraftman Trail in Rotem, een trail doorheen het Nationale park. Vorig jaar wou ik deze al meelopen, maar toen had ik gekozen voor de stratenloop in Heers die toen op dezelfde dag doorging.
Je had ook nu weer keuze uit 3 afstanden, een 5 km, een 15 km en een 30 km. Ik had me (voor)ingeschreven voor de 15 km. De 30 km is misschien iets voor een van de komende jaren.
De start van de 3 afstanden was om 18u voor de 30 km, 18u15 voor de 15 km en 18u30 voor de 5 km. Omstreeks 17u45 kon ik mijn wagen parkeren nabij het recreatiedomein De Schootshei. Aan de inschrijvingen zei ik mijn naam en ontving ik mijn borstnummer. In de kantine zag ik Marc Buekers zitten en zei hem een goede dag.
Wat het weer betreft hadden we geluk, de zon scheen nog en de temperatuur bedroeg zo rond de 22 graden. Op het plein nabij De Schootshei was er een aangename drukte en begonnen de trailrunners van de 30 km (meestal met rugzakje) zich klaar te maken voor de start. Ik besloot me nog even te zetten in het gras in de schaduw. Zeer mooie omgeving hier, hier moest ik wonen in de buurt, ik zou me nogal kunnen uitleven in deze bossen !
Tussen het volk spotte ik niet direct iemand bekend. Omstreeks 18u werd het startshot gegeven van de 30 km. Zij moesten blijkbaar 2 keer het parcours van de 15 km afleggen. Om 18u15 was het de beurt aan de 15 km.
Ondanks mijn voornemen om rustig te vertrekken, besloot ik toch een snelle start te maken. Vooral om vlot te kunnen blijven lopen moest het parcours wat smaller worden. En dat was een goede keuze, want al snel liepen we over single tracks, en dat zou voor zeker 80 % van het parcours zo blijven. Qua hoogtemeters viel het nog goed mee, heel af en toe kreeg je een steiler stukje, maar door de single tracks was het toch nog zwaar. Je moest goed oppassen voor uitstekende takken en de dichte begroeiing. De eerste 6 á 7 km was ik bezig met het zoeken naar het juiste tempo. Ik kon wel steeds in de buurt blijven van dezelfde lopers en loopster. En laat me nu even hebben over die bepaalde loopster. Zij liep de gehele 15 km met open sandalen en ze deed dat met een redelijke hoge snelheid. Ik moest af en toe moeite doen om haar te kunnen volgen. Anderzijds motiveerde me dat ook want ik had zoiets van, als zij dit kan op sandalen, dan moet mij dat zeker lukken... Zo bleef ik dus steeds in haar buurt en ergens voorbij halfweg moesten we een stukje bergaf op losse stenen. Zij op haar sandalen gewoon volle vaart naar beneden. Ik was echt onder de indruk. Eens beneden was ze ondertussen 50m voor me uit en het kostte me bijna een kilometer vooraleer ik terug bij haar was. De 2e helft van het parcours bleven we meestal samen. Op een paar kilometer van het einde liepen we een klein stukje op een verharde weg en sprak ik haar aan. Ik vroeg haar als ze altijd op sandalen liep. Ze zei dat ze dat altijd doet, omdat ze bij loopschoenen steeds blaren kreeg en sinds ze liep op sandalen heeft ze nooit nog blaren gekregen. Ik dacht als ik daar mee moest lopen, stond ik vol blaren. Maar anderzijds moet ik haar wel gelijk geven want ik voelde aan de bovenkant van mijn rechter kleine tenen een blaar zitten. Bij mijn vorige trails had ik daar ook al last van op die plaats. In de laatste kilometers moest ze toch wat lossen, ook doordat ik een tempo hoger schakelde. Ik kan afklokken in 1u21min28sec over de 14,55 km (afgemeten met de iPhone app Garmin Fit, mijn Fenix 3 had slechts 13,66 km afgemeten !). Aan de finish zie ik nog een bekende uit het stratenloperswereldje namelijk Luc Lodewijcks. Hij vond het parcours zwaarder als vorig jaar. Even later zag ik ook de loopster aankomen. Zij werd begroet door nog een bekende Ena Roberto. Hij had mee gedaan aan de 5 km en was 3e geëindigd maar had een heel stuk verkeerd gelopen.
Ik nam nog wat te drinken en wat fruit. Veel langer besloot ik niet meer te blijven want het was nog een stukje terug naar huis. Deze trail is weer zeer geslaagd, zeer mooi parcours, goede bewegwijzering en goed georganiseerd. Hier zien ze me nog zeker terug !
Ik heb een mooie plaats weten te bemachtigen, 19e op 119 deelnemers. Uitslag, zie hier.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/802800990

Kraftman Trail Run Rotem
Aankomst
Stratenloop Heers

Zaterdag 20 juni liep ik de stratenloop in Heers. Mijn 5e wedstrijd in het teken van de Haspengouw Challenge. Vorig jaar liep ik hier een goede wedstrijd. 41:27 over precies 10 km. Toen liepen we 2 rondjes van 5 km, nu moesten we 4 rondjes van ongeveer 2,7 km afleggen.
Rond 19u30 arriveerde ik aan het sportcentrum van Heers. Na de inschrijvingen nog een kleine opwarming. Veel bekenden zoals Pascal Van Marcke, en Joeri Francart. Om 20u klonk dan het startshot. Het eerste rondje kon ik weer een hoog tempo ontwikkelen want bleef een tijdje in het spoor van Luc Lodewijckx. 3/4e rondje keek ik naar mijn klok maar zag geen tijdsmeting. Ik had blijkbaar verkeerd afgedrukt bij de start. Ik besloot dan af te drukken bij start van de 2e ronde. Ondertussen was John Neven in het groepje komen aansluiten. Ik moest al vlug hem laten gaan. Mijn snelle start moest ik nu ook weer bekopen, want ik voelde de kracht uit mijn benen lopen. Langzaam maar zeker liepen ze een voor een voorbij mij en aanpikken lukte niet. Al bij al kon ik de schade nog beperken maar toch liep het niet zoals ik wilde. Ik kan uiteindelijk afklokken in 46:07 over de 10,9 km (4:14 / km). Al bij al viel dat nog mee, maar moest toch een paar concurrenten voor mij dulden.
De wedstrijd werd gewonnen door Tim Stessens voor Michiel Vanholst.
Na de douche nog ene gaan drinken in de kantine en vervolgens terug naar huis.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/810189729

Stratenloop Heers
Foto : Benn Cox

Garmin Fenix 3

Goed nieuws van de Garmin Fenix 3. Zoals eerder gemeld was de GPS nauwkeurigheid ondermaats. Op 10 km was deze steeds 200m of meer te kort. In een bosrijke omgeving (zoals bij de Kraftman Trail in Rotem) kan dat oplopen tot een kilometer te kort. Veel gebruikers hadden hetzelfde aan de hand. Duidelijk dus dat er iets grondig mis was met de nauwkeurigheid van de GPS. Het was niet duidelijk als het nu aan de software of aan de hardware lag. Begin deze week is dan de lang verwachte update uitgekomen, zie hier. Ik heb nu al 2 trainingen afgewerkt op mijn rondjes hier thuis en de afgemeten afstand komt nu terug volledig overeen met mijn Forerunner 305, tot zelfs op 10m. Ik heb een rondje van 2,52 km en met de Fenix 3 was dit telkens 2,52 km, vóór deze update was dat rond de 2,47 km. Gelukkig lag het dus aan de software en heeft Garmin het probleem kunnen oplossen. Initieel was ik toch wat teleurgesteld, maar met deze aanpassing en met de ontdekking dat de klok zelfs je slaap kan analyseren (als je hem aanhoudt tijdens de nacht natuurlijk), kan ik zeggen dat het een klok is met vele nuttige functies ! Ik zou wel nog eens moeten testen in een bosrijke omgeving. Een van dees zal ik nog eens een training afwerken in het Kapermolenpark (want daar had ik ook een grote afwijking).