Lentejogging Zonhoven

Afgelopen zaterdag deelgenomen aan de Lentejogging in Zonhoven. Dit was mijn 8e deelname in 9 jaar. Enkel in 2012 niet kunnen deelnemen wegens een blessure. Mijn beste tijd hier heb ik gelopen in 2009, toen liep ik hier 50:34 over de 12 km (4:13 / km). Ik had mezelf als doel gesteld proberen die 50:34 te verbeteren.

Samen met mijn zoon Tristan vertrokken we rond 13u30 richting Zonhoven. Ik kon gemakkelijk mijn wagen parkeren op de parking aan de Basvelden. Terwijl Tristan zich begaf met zijn step naar het skatepark ging ik naar de inschrijvingen waar ik 6 euro betaalde en liet mijn HC-nummer inscannen.

Weer de gewoonlijke vele bekenden werden er gespot : lopers van het GS Running team, het SQM Running team, Punk Running team, Bjokkesteam, DCLA Halen en AC Alken. Gedurende mijn opwarming deed ik nog een babbeltje met mijn buurman. Verder nog gespotte aanwezigen Mark Nelissen, Geert Reyskens en Joeri Francart.

Om iets voor 15u nam iedereen plaats aan de start op de atletiekpiste. Precies om 15u klonk het startschot en weg waren we. Eerst een half rondje op de piste en dan ongeveer een kleine 2 km op grasstroken en Finse piste. Ik kon direct een hoog tempo lopen, de 1e km in 3:53 en de 2e km in 4:06. Dan lopen we 1,5 km op straat, vervolgens een 800m op een kiezelweg, dan terug 1 km op straat, dan terug 500m op gras en Finse piste, met de laatste 300m op de atletiekpiste om zo precies aan 6 km te komen. Van km 3 tot en met km 6 liep ik steeds rond de 4:16 / km. Eens aangekomen op de atletiekpiste besloot ik toch even tijd te nemen om wat te drinken. Km 7 en 8 gingen beduidend minder en moest ik even gas terug nemen. Deze liep ik rond de 4:26 / km. Vanaf km 9 begon ik terug in mijn ritme te geraken. Enkele lopers in mijn categorie hadden mij in de 2 mindere kilometers ingehaald en zelfs van mij weggelopen. Maar vanaf km 9 begon ik langzaamaan terug terrein te winnen. Op het fietspad (het stuk na de 800m kiezelweg) kon ik er enkele terug pakken. De laatste kilometer kon ik nog 4:06 / km lopen maar kon net niet nog een paar van in mijn categorie te pakken krijgen. Ik kan afklokken in 50:38, dus nipt niet die 50:34 gehaald. De 2 mindere kilometers hebben me genekt. Toch moet ik tevreden zijn met dit resultaat. Dit parcours heeft me in al die jaren nooit gelegen, en nu was dit niet anders.

Na de douche ging ik nog ene drinken in de kantine. Bij deze wil ik Luc Hermans nog bedanken die mijn ring was komen terug brengen. Je hebt nog ene te goed van mij. De tombola had dit jaar geen prijs voor mij. Daarna besloot ik terug naar huis te gaan.

Vandaag de uitslag gezien en wat blijkt, ik heb er een tijd van 50:31 achter mijn naam staan, dus officieel heb ik net wel mijn tijd kunnen verbeteren ! Toch heb ik nog wat werk voor de boeg om op 30 mei aan die 4:00 / km te komen.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/769560873

Lentejogging Zonhoven 09/05/2015
Foto : Ben Cox

Lentejogging Zonhoven 09/05/2015
Foto : Ben Cox