Trail du Hérisson

Afgelopen zaterdag heb ik deel genomen aan de Trail du Hérisson in Sint-Martens-Voeren (Voerstreek). Je had nu ook weer keuze uit 3 afstanden, een 5 km, een 9 km en een 18 km. Ik koos voor de 18 km. Deze wedstrijd maakt deel uit van het regelmatigheidscriterium "Cours La Province". De reden dat ik deze loop is dat je in de omgeving van Limburg weinig trailwedstrijden vind. Deze bevond zich op ongeveer 45 minuten rijden met de wagen, dus dat viel nog goed mee.

De wedstrijd ging door om 17u. Omstreek 15u15 vertrok ik richting Voerstreek en rond 16u kon ik mijn wagen gemakkelijk parkeren aan het Centre Sportif, de sporthal van Sint-Martens-Voeren. Ik begaf me naar de inschrijvingen, gaf mijn naam op en kreeg mijn borstnummer. Veel bekenden werden er niet gespot, want er waren wedstrijden dat weekend in zowel de Haspengouw Challenge als de Challenge Hesbignon, wat ik totaal niet erg vond :p

Centre Sportif te Sint-Martens-Voeren
Foto : Daniel Drion
Om iets voor 17u begon iedereen zich naar de voorkant te begeven voor de start. Toch 1 bekende herkende ik aan de start, namelijk Luc Lenaerts. Ik ken hem van Facebook en wist dat hij lid is van Run en Fun, een Genkse joggingclub. Praktisch iedere wedstrijd zie je hem in de singlet van die club. Het was te kort voor de start om hem nog aan te spreken, maar dat zou later nog volgen.

Precies om 17u werd er afgeteld en weg waren we. De eerste paar honderd meter lopen we nog op asfalt en lopen we onder een hoog spoorwegviaduct, maar dan werden we een pad op gestuurd tussen de akkers dat moeilijk beloopbaar was. Diepe tractorsporen en losliggend steenpuin, dat bovendien redelijk stijl omhoog liep. Dat stuk omhoog duurde tot km 2,7 en werd gevolgd door een gevaarlijke steile afdaling. Vanaf km 4,3 werden we eindelijk het bos (Alsbos) ingestuurd, Daar werden de paden iets beter beloopbaar. Luc was ondertussen uit het zicht verdwenen. Zoals ik eerder verteld heb, zijn deze trails mij te doen vooral voor het plezier. Je komt ergens waar je normaal gezien nooit zou komen en door een prachtige natuur. Door me iets te veel te concentreren op de grond, had ik een pijltje naar links gemist. In de achtergrond hoorde ik al wat geroep en gefluit om mij en een andere loper die me gevolgd was, duidelijk te maken dat we een afslag gemist hadden. Daardoor liep ik zo'n 150 m extra. Vanaf km 5,7 lopen we het bos uit en is het ongeveer een 2 km lange afdaling op een moeilijk beloopbaar pad. Van km 7 kregen we een mooi zicht op de Commanderij van Sint-Pieters-Voeren, een prachtig kasteel, We lopen doorheen de mooie tuin die langs het kasteel ligt. We lopen vervolgens naar de uitgang van het kasteel dat gedurende 1 km steil omhoog loopt. Van km 8,5 tot km 10,5 lopen we opnieuw door een prachtig bos (Vrouwenbos) met goed beloopbare paden, met op het einde nog een heel mooi stuk doorheen een fruitboomgaard, dan een klein stukje op asfalt om dan opnieuw door een mooi bos (Veursbos) van km 11,2 tot km 15. Dan lopen we terug een stuk langs of door de akkers. We krijgen nog enkele stevige hellingen en lopen nog een stuk door een bos (Broekbos). Op km 17 krijgen we nog een stevige helling en vanaf dan is het een lange gevaarlijke moeilijk beloopbare afdaling. In de laatste 200 m van deze afdaling wordt het nog vettig doordat er water over het pad loopt. De laatste 200 m lopen over straat. Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:42:46 over 19,04 km (5:24 / km). Je mag zo'n 150 m aftrekken door het stukje verkeerd gelopen. Aan de finish staat een uitgebreide bevoorrading met water, sportdrank, wafels en fruit. Ik zie Luc aan de finish en stel mezelf voor aan hem. Hij vertelt me dat hij 1u40 erover gedaan heeft. We praatten nog even na over het mooie parcours. Door zo stil te staan begonnen we het beide wat koud te krijgen en besloten we richting sporthal terug te gaan. Ik ging dan mijn sporttas halen en vervolgens ging ik me douchen in de sporthal. Aan de ingang van de sporthal stond er een BBQ en daar nam ik een broodje braadworst en zette ik me op een bankje. Even later kwam Luc eraan. Hij bestelde ook een broodje en kwam bij me zitten. Daar hadden we een heel aangenaam gesprek. Het werd al vlug half 8 en besloot terug richting Hasselt te vertrekken.

Dit was een zeer geslaagde dag en een hele mooie trailwedstrijd. Hier zien ze me zeker nog eens terug. Ik kan iedereen aanraden hier eens te komen lopen. Keuze genoeg voor iedereen met de 3 afstanden voor ieder niveau en dat door een prachtige natuur.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/750422249

Trailrunning begint me meer en meer aan te spreken en dit gaat zeker iets zijn waar ik de komende jaren me meer op ga toeleggen. En ik kan me volledig vinden in dit artikel : http://www.trailrun.be/site/4-redenen-waarom-trail-running-uw-leven-zal-veranderen/

Aan de aankomst met Luc Lenaerts
Foto : Daniel Drion
Hieronder nog enkele mooie foto's van Luc :

Foto : Luc Lenaerts

Foto : Luc Lenaerts

Foto : Luc Lenaerts

Foto : Luc Lenaerts

Doorheen de fruitboomgaard
Foto : Luc Lenaerts

Foto : Luc Lenaerts

Foto : Luc Lenaerts

Foto : Luc Lenaerts

Aan de commanderij van Sint-Pieters-Voeren
Foto : Luc Lenaerts

Foto : Luc Lenaerts