Vijverrun Bolderberg

Gisteren mee gedaan aan de Vijverrun in Bolderberg. Dit is ondertussen mijn 7e deelname hier. In 2008 en 2010 liep ik mee met de 5 km, en vanaf 2011 steeds met de 12 km (11,5). Mijn beste tijd op de 12 km dateert van 2011 en ik liep toen 49:10 over de 11,45 km.

Momenteel ben ik in voorbereiding op de halve marathon van Lier die doorgaat op 29 maart. Na de teleurstelling op de LPM halve marathon in Genk, heb ik de draad terug opgepakt met het Garmin connect schema en ingesteld met als einddatum 29 maart. De trainingen verlopen goed en ik moet zeggen dat ik sinds deze week gemerkt heb dat het op vlak van snelheid wel in stijgende lijn gaat met een paar goede tempo- en intervaltrainingen (voor meer informatie over mijn trainingen zie link Trainingen rechts in de menu).

Rond 12u30 kon ik mijn wagen gemakkelijk parkeren in de buurt van de Witte Zaal. We begaf me dan naar de inschrijvingen in de sporthal. Ik had me vooringeschreven en gaf mijn naam op. Ik kreeg een envelop met mijn nummer in. Ik had nummer 3 toegewezen gekregen. Vervolgens gingen we een kijkje nemen aan de start. Veel bekenden werden er gespot, Gilbert met zijn GS Running Team, met onder andere Lode Raskin, Patrick Vandenbosch en Edward Vanhove. Het SQM team met Pascal Van Marcke en Hans Vanden Bempt. Daarnaast nog André Claesen, Jimmy Deckers (ADD), Geert Reyskens, Kris Deferm (DCLA), Dimitri Driesen (ACA) en Domenico Di Vito die me wist te vertellen dat hij in de voormiddag nog een wedstrijd gelopen had bij de Walen (Neupré). Ook aanwezig was Mark Nelissen, hij ging niet mee lopen maar zorgen voor beeldmateriaal in de vorm van foto's en video.

Rond 13u besloot ik me op te warmen. Ik deed de eerste 1,5 kilometer van het parcours en terug, 2,95 km in 14:17 (4:51 / km). De benen voelden goed aan. Nog even vlug naar de wagen om me te ontdoen van overtollig kledij en dan begaf ik me naar de start. Precies om 13u45 klonkt het startshot en weg waren we. Ik kon al direct een goed tempo ontwikkelen met in de buurt Edward Vanhove, Rudi Bleus, Lode Raskin en André Claesen. Geert Reyskens was behoudender gestart maar die zou ik later nog tegenkomen, alsook Jimmy Deckers. De 1e kilometer werd afgewerkt aan 4:01. Halverweg de 2e kilometer werden we het bos ingestuurd op onverharde paden. Door de weinige regen van de afgelopen dagen lagen deze er redelijk goed bij. Heel af en toe kregen we een kort stukje met iets meer modder of moest je wat oppassen voor uitgedroogde regenputten. Tussen km 4,5 en 5,5 kregen we een stukje op het fietspad. Vanaf dan was het terug op onverharde bospaden. Op km 9 moesten we dan door de zeer moeilijk beloopbare weide en onmiddellijk daarna de fameuze bergop. Ondertussen had Geert Reyskens zo rond km 8 mij ingehaald samen met Jimmy Deckers. Ik was echter wel aan het inlopen op André Claesen en bij de bergop kraakte hij net iets meer dan mij en kon ik hem terug voorbij. Eens boven besloot ik mijne knop om te draaien en de resterende 1,5 km aan hoog tempo af te werken. Als een steen liet ik me vallen en raapte daarbij al enkele lopers terug op die me een paar kilometer eerder mij voorbij gelopen waren. Onderaan kom ik mijn broer tegen en ik maan hem aan tempo te maken. Op zo'n 50 meter voor me zag ik Geert Reyskens. Ik dacht niet dat ik hem nog te pakken zou kunnen krijgen maar op zo'n 200 m van de finish had ik hem en kon met enige moeite voor hem blijven. Kilometer 11 werd afgelegd in 4:05 en de laatste 460 meter in 1:33 (3:23 / km). Ik kan afklokken in 48:40 over de 11,46 km (4:15 / km). Daarmee 30 seconden beter dan mijn besttijd die ik gelopen had in 2011. Daar was ik uiteraard zeer tevreden mee ! Aan de finish kom ik Geert en André tegen en feliciteerden hen met hun goede wedstrijd. De wedstrijd werd gewonnen door Gijs Hubrechts, voor Peter Wilhelmus en Michiel Vanholst. Volledige uitslag zie hier.

Aan de wagen nog even nagepraat met Lode. Die wist te vertellen dat hij momenteel sukkelt met de aanhechting aan zijn bil. Om dat op te lossen gaat er waarschijnlijk een operatie aan te pas moeten komen. Dat zou dan een lange revalidatie betekenen en dat gaat moeilijk met zijn werk en gezinsleven. Het is dat of de loopschoenen aan de haak hangen. In ieder geval een zeer moeilijk keuze en wil hem alvast veel sterkte wensen. Ik liep nog 1,7 km om uit te lopen. Daarna naar de sporthal om me te douchen. Daar kom ik nog Mario Vanstreels en Chris Baerts tegen die beide deelgenomen hadden aan de 33 km. Na de douche ging ik nog ene drinken in de Witte Zaal. Veel langer besloot ik niet te blijven. Ik kan terug kijken op een geslaagde wedstrijd en hopelijk ga ik een goed resultaat kunnen neerzetten op de halve marathon van Lier op 29 maart.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/720533864

Vijverrun Bolderberg
Foto : Ben Cox
Vijverrun Bolderberg
Foto : Mark Nelissen