Kermisloop Kozen

Gisteren meegedaan aan de kermisloop in Kozen. Dit is de 11e wedstrijd van het Haspengouw Challenge criterium, mijn 8e van dit jaar. Het gaat momenteel zeer goed op training en ook op de afgelopen wedstrijden gaat het heel goed. Ik was dus gebrand op een goed resultaat.
Maar mede door een slechte nachtrust voelde ik me de ganse maandag belabberd. Toen ik terug kwam van mijn werk viel ik haast in slaap in de trein. Hoe meer de avond vorderde, hoe minder zin ik kreeg om naar Kozen af te zakken. Toch maar mijn moed bijeen geraapt en naar daar vertrokken. Parking ter plaatse bleek nu ook weer moeilijk, maar ik kon me toch nog redelijk dichtbij de kerk zetten. Aan de inschrijving betaalde ik 5 euro (als VAL-lid, 7 euro voor niet-leden). Het was bijna kwart voor 8 en ik besloot te gaan kijken naar de 4 km. Ik wist dat Robin Leduc ging mee doen. Veel volk was er niet, ik schat zo'n 30 deelnemers. Robin wist beslag te leggen op de 2e plaats.
Om iets na 8 besloot ik het rondje te gaan lopen van de hoofdwedstrijd. Ik had hier reeds 2 keer gelopen, in 2009 en in 2012. Het parcours was niet gewijzigd. In 2009 liep ik 52:30 en in 2012 liep ik 52:52. Het waren toen warmere temperaturen dan dit jaar. Het rondje is niet gewijzigd ten opzichte van vorige jaren. Het is een redelijk snel parcours, maar er zitten toch een tweetal hellingen in. Ik legde de 2,35 km af 11:20 (4:49 / km). Eigenlijk wat te snel als opwarming.
Om iets voor half 9 zette ik me aan de start. Weer veel bekenden stonden klaar, de Speelhofrunners Mario en Sven, Marc deed niet mee wegens een blessure aan zijn ribben, hij ging dienst doen als fotograaf. ACA'ers Raphael Van Den Broeck, Stefan Meekers en Dimitri Driesen. Verder nog Mark Nelissen, Kris Deferm en Michel Wolfs.
Om half 9 klonk het fluitsignaal. Tot mijn verbazing kon ik tijdens het eerste rondje goed mee met mijn concurrenten Dimitri en Kris Deferm. Jo Ruymen bevond zich ook in ons groepje. Het eerste rondje werd afgelegd in 9:27. In de aanloop naar deze wedstrijd had ik uitgerekend om rond de 49 minuten te zitten als eindtijd, moest ik proberen ieder rondje rond de 9:45 lopen. Ik zat dus al direct zeer goed op schema. De 2e ronde ging iets trager maar nog steeds op schema, deze in 9:47. De 3e ronde nog iets trager, maar ik heb mijn concurrenten al een stuk achter mij kunnen laten, deze ronde in 9:56. Aan het begin van de 4e ronde keek ik een paar keer achterom en zag dat Dimitri op mij aan het naderen was. Ik besloot iets te temporiseren en hem tot bij mij te laten naderen. Vanaf dat hij bij mij was, versnelde ik en kon zo terug een kloofje slaan. In de afdaling probeerde ik zo goed mogelijk te recuperen en op de volgende helling besloot ik terug wat te versnellen. Zo wist ik de 4e ronde af te leggen in 9:46. De 5e ronde was het vooral op mijn tanden bijten om mijn tempo te houden want Dimitri zat toch nog op ongeveer 50 m. Dus ik moest zeker mijn tempo houden. In de laatste rechte lijn perste ik er nog een spurtje uit en kon nog een paar lopers inhalen. Ik kan uiteindelijk afklokken in 48:37 over de 11,78 km (4:08 / km). Hier ben ik natuurlijk uiterst tevreden mee. Dimitri feliciteerde me met mijn goede wedstrijd en wist me te vertellen dat hij zich nog moest reppen om Kris Deferm af te houden. Aan de finish kregen we een flesje water en een blikje Aquarius.
Aan mijn wagen kwam ik Michel Wolfs tegen, hij had iets meer dan 46 minuten gelopen en was ook tevreden. Samen deden we nog een rondje om uit te lopen.

Garmin connect gegevens : http://connect.garmin.com/activity/563154400

Kermisloop Kozen