Lentejogging Zonhoven

Afgelopen zaterdag mee gedaan aan de Lentejogging van Zonhoven. De vaste lezers hier weten ondertussen wel dat dit de wedstrijd is waarbij het allemaal zowat begonnen is. In 2007 liep ik hier mijn eerste loopwedstrijd en sindsdien ben ik niet meer gestopt. Dit jaar is al mijn 7e deelname, enkel in 2012 niet kunnen deelnemen wegens een blessure. Bij uitslagen kan u na gaan welke tijden ik hier al gelopen heb. Mijn snelste tijd is 50:34 gelopen in 2009. Dat is momenteel nog iets te snel voor mij. Stiekem hoopte ik wel rond de 51 minuten te lopen.

Rond half 2 vertrek ik. Ik ben eerst mijn broer gaan oppikken, want die wou komen supporteren. Ook mijn zoontje Tristan was erbij. Rond 2 uur komen we aan aan de Basvelden in Zonhoven. We komen ook de andere Speelhofrunners tegen op de parking : Marc, Mario en Sven. Vervolgens gaan we ons inschrijven. Ik betaalde 5 euro en nam ook een rouwlintje, want Herman Daenen van de organisatie van de Haspengouw Challenge is onverwachts overleden. Hij deed vooral de verwerking van de uitslagen.

Het weer was niet echt schitterend, zwaar bewolkt en er hing regen in de lucht, met daarbij nog een stevig briesje. Rond half 3 besloten we ons te gaan opwarmen. We deden 2 km in 11 min. De benen voelden niet echt goed aan, de stevige trainingen van in de week lieten zich nog wat voelen.

Om iets voor 3 was het dan tijd om ons aan de start te zetten. Er werd nog een minuut stilte gehouden vanwege het overlijden van Herman Daenen. En dan klonk het startshot. Eerst 3 kwart rondje op de atletiekpiste, dan wat draaien en keren op een stuk onverhard, dan een stuk Finse piste. Die eerste kms kon ik een goed tempo ontwikkelen, zo rond de 4:06 / km. Maar ik voelde al dat ik dit niet ga kunnen volhouden. Na de Finse piste gingen we dan de straat op. We waren nu al 2 km onderweg en ik heb nog gene bakker (Marc) mij zien passeren. Ik vroeg me af waar die blijft. Tempo was chance al gezakt naar 4:12 / km. Op km 3,5 passeerde hij me dan. En liet me ook ter plaatse. Aanpikken ging zeker niet. Dan kregen we het stuk onverhard op kiezel. Ik had verwacht dat hier veel regenputten zouden zijn, maar het lag er nog redelijk goed bij. Dan liepen we over een fietspad en daarna terug een stuk Finse piste om zo dan terug uit te komen aan de piste. Mijn broer en Tristan stonden net na het stuk Finse piste en moedigden me aan. Ik gaf al aan dat het niet echt lekker ging. Bij doorkomst aan de piste gaf de klok 25:30 aan. Mijn gemiddeld tempo was op dat ogenblik 4:15 / km. Mijn concurrenten (Dimitri Driessen, Kris Deferm, ...) zag ik allang niet meer. Die liepen weer een heel sterke wedstrijd vandaag. Tijdens het 2e rondje moest ik gestaag mijn tempo nog laten zakken. Op km 10 haalde ik tot mijn verbazing Nathalie Van Oosterwijck in. Ik kon een paar honderd meter bij haar blijven (zie foto onderaan), maar dan versnelde ze terug. Ze zou bijna nog een minuut voor mij eindigen. Uiteindelijk kan ik afklokken in 51:56 over de 12,01 km (4:20 / km). Toch een beetje teleurgesteld, maar in de laatste 3 km was het nog ferm beginnen regenen, en dit is een parcours wat me helemaal niet ligt. Marc heeft zijn wedstrijd heel mooi ingedeeld en heeft 49:46 gelopen. Even later komt ook Mario aan, zijn tijd 57:30, daar is hij heel tevreden mee. En Sven loopt 59:46 en voor het eerst dit jaar onder de 5 min / km. Ook hij is tevreden.

Vlug douchen en dan nog ene drinken in de kantine en wachten op de tombola. Vorig jaar won ik hier nog een Polar. Dit jaar was er helaas geen prijs voor mij en zijn we terug naar huis vertrokken. Volgende wedstrijd is normaal de volgende van de Hesbignon, de Jogging van Verlaine.

Lentejogging Zonhoven 2014
Foto : Mark Nelissen

Garmin connect gegevens : http://connect.garmin.com/activity/496797968