Schildklier operatie

Vorige week dinsdag is de rechterhelft van mijn schildklier verwijderd doordat er een gezwel van 4,5 cm op 3,5 cm gevonden was. De operatie duurde ongeveer een uur en werd op de middag uitgevoerd. De eerste momenten voelde ik me nerveus en mocht pas na een uur iets drinken. Ondanks het wachten moest ik toch 1 keer overgeven. Tegen de avond kon ik al een lichte maaltijd (paar boterhammen) zonder problemen eten. Mijn stem was hees, maar ik was toch nog goed verstaanbaar.

Na 3 dagen mocht ik al naar huis. Iedere dag wordt de pijn minder en minder. Slikken is in het begin moeilijk, maar dat betert dag per dag. Mijn stem is redelijk goed, maar je stem verheffen gaat (nog) niet. Op het vlak van vermoeidheid merk je ook dat het steeds beter wordt. In het begin kreeg in mijn klop om ongeveer 19u en dat is nu al naar 21u verschoven.

Vandaag heb ik het goede nieuws vernomen dat het gezwel dat ze verwijderd hebben, goedaardig is. Moest het kwaadaardig zijn geweest, dan moest waarschijnlijk de rest van mijn schildklier ook verwijderd worden en dus een nieuwe operatie. Gelukkig hoeft dit nu niet. De chirurg zei dat ik mocht starten met het nemen van een pilletje (L-Thyroxine 50 microgram). Dit om een eventueel tekort aan schildklierhormoon op te vangen. De chirurg zei dat het wel enkele weken kon duren vooraleer de linkerhelft van mijn schildklier de functie volledig overgenomen heeft. Over een 6-tal weken dien ik naar een endocrinoloog te gaan om mijn bloedwaarden te laten controleren en te zien als dat pilletje nog nodig gaat zijn.

Hopelijk verloopt het herstel voorspoedig en kan ik op korte termijn mijn loopactiviteiten terug hervatten.