Schildklier

Zoals ik al eerder gepost heb, hebben ze aan de rechterkant van mijn schildklier een gezwel ontdekt. Uit bloedcontrole bleek dat mijn schildklier normaal werkt. De echo zag er verdacht uit (lees, ze kunnen niet direct zeggen als het goed of kwaadaardig is). Het gezwel was redelijk groot, 4,8 cm op 3,5 cm. Daarom dat er onmiddellijk een punctie gedaan werd en daaruit blijkt dat het goedaardig is. Mijn dokter raadde aan dat ik een afspraak maak bij een endocrinoloog en zo gezegd zo gedaan. 2 maanden later kon ik pas op consultatie gaan bij een endocrinoloog van het Virga Jesseziekenhuis van Hasselt.

Vorige week woensdag is die afspraak doorgegaan. Ik vond het op zijn zachts gezegd een vreemde consultatie. Ik moest eerst al heel mijn verhaal doen, want ze wist blijkbaar van niets. Dat vond ik al heel vreemd. Nadat ik dan heel mijn verhaal gedaan had, herinnerde ze iets dat mijn dokter gebeld had en dat zij het maar moest uitleggen aan mij. Uiteindelijk vond ze de genomen echo terug op haar computer. Ze las dan de bevindingen van de radioloog en aangezien het zo groot is en er verdacht uitziet, vond ze het zeker nodig dat er geopereeerd moest worden. Dat was dan toch weer even schrikken. Ze legde me ook uit wat de eventuele gevolgen kunnen zijn en de eventuele risico's verbonden aan zo'n operatie.

Ik had eigenlijk gedacht dat er gekozen zou worden om het zo te laten en te kiezen voor het verder nauwgezet op te volgen. Ze zag dat ik zeer twijfelachtig stond tegenover een operatie. Ik moest me dan ontkleden en ze begon mij wat te onderzoeken. Ze luisterde naar mijn longen, en voelde hier en daar. Ze nam ook mijn bloeddruk. Ze zei er niets van, maar ik weet zeker dat ze niets gevonden had en alles normaal was. Dan begon ze (het leek of ze niet goed wist wat ze verder nog moest zeggen), wat vragen te stellen, waar ik dan eigenlijk allemaal "nee daar heb ik geen last van" op antwoordde. Ik vroeg dan is er geen enkele andere manier om zeker te zijn dat de operatie wel echt nodig is. Ze sprak dan om een scintigrafie te doen (zonder echt duidelijk te zeggen wat dat inhoud) om te zien als het gaat om een koude of warme nodule. Ik wou er eerlijk gezegd niet langer over doorgaan want mijn gevoel was helemaal niet ok over haar bevindingen. Ik had het gevoel dat louter op basis van de grootte van het gezwel en dat de echo er verdacht uitzag, dat er maar geopereerd moest worden. Ze gaf me dan papieren mee om een afspraak voor een scintigrafie te laten doen en die afspraak had ik laten vastleggen en zou normaal doorgaan afgelopen woensdag.

Door het weinige vertrouwen dat ik had bij die endocrinoloog, ben ik op zoek gegaan voor een 2e opinie. Na wat zoekwerk kwam ik uit bij de afdeling endocrinologie van het UZ Leuven. Ik heb dan een afspraak laten vastleggen begin maart 2014. Waarom dan pas, omdat ik toch eerst mijn veldloopseizoen wil afmaken en dan mogen ze doen met mij wat ze willen bij wijze van spreken. Stel dat er toch een operatie dient te gebeuren, dan kunnen ze dat vanaf dan vastleggen zonder dat ik daarvoor mijn veldloopseizoen moet stoppen. Moesten ze natuurlijk een duidelijk bewijs vinden dat het kwaadaardig is, dan wil ik natuurlijk niet wachten.

Maandagavond toch maar eerst naar mijn dokter gegaan om even met hem te overleggen en hij vond het een goed idee om een 2e opinie te laten doen. Hij ging nog voor mij uitzoeken wat het effect van zo'n scintigrafie gaat zijn op je lichaam. Bij een scintigrafie spuiten ze een radioactieve vloeistof in je lichaam en kunnen ze zo zien als het gaat om een koude of warme nodule. 's Anderdaags belde ik hem op en hij wist me te vertellen dat het geen effect heeft op je lichaam. Toch besloot ik de scintigrafie niet te laten doorgaan omdat ik gelezen heb dat ze dan eigenlijk nog geen zekerheid hebben als het goed of slecht is.

Ondertussen heb ik me geregistreerd bij een schildklierforum (zie www.schildklierforum.eu) en mijn hele verhaal daar uitgelegd. Daar kreeg ik ook te lezen dat zo'n operatie toch niet zonder risico's is. Zeker met name je stembanden, omdat je stembandzenuwen zeer dichtbij de schildklier liggen. Ik kreeg ook te lezen dat er in veel gevallen te snel geopereerd wordt. Dit bevestigt voor een stuk mijn gevoel wat ik had bij de endocrinoloog.

Nu na alles op een rijtje gezet te hebben, ben ik van plan nog 1 of 2 puncties te laten doen, en naargelang de uitslag daarvan én de 2e opinie in maart 2014, dan pas te beslissen om een operatie te laten doen.