Kerstrun As

Deze namiddag deelgenomen aan de Kerstrun in As. Vorige jaren liep ik hier al eens mee met de 5 km en aan de 15 km. Ik weet nog dat die 15 km toen in felle sneeuw gelopen werd. Dit jaar deed ik mee aan de 10 km, en van echt winterweer was er geen sprake. Het weer viel heel goed mee, een flauw zonnetje af en toe en temperaturen rond de 8 graden. Eigenlijk wel goed loopweer.

Ik wist niet goed hoe het bij mij zou gaan. Op zich voelde ik me wel lichamelijk goed, maar mentaal heb ik het afgelopen week zeer moeilijk gehad door privé aangelegenheden. Er wachten me trouwens nog enkele spannende weken omtrent mijn schildklier. Volgende week ga ik een 2e punctie laten doen, en dan hopen dat de uitslag duidelijk en goed gaat uitvallen natuurlijk, maar daar zal je in de loop van komende weken zeker meer over te weten komen.

Ik ging me dan inschrijven. Ik betaalde 6 euro en kreeg mijn chip en borstnummer. Ik deed dan een opwarming van ongeveer 2 km. De 15 km begon om 14u, terwijl de 10 15 minuten later van start ging. Iets later dan 14u klonk het startschot van de 15 km en weg waren ze. Ik wachtte dan nog even aan de start. Er waren toch weer enkele bekenden komen opdagen, loopmakker Markske (deed ook mee aan de 10, maar ging voor iemand hazen), de runners van Kortessem met Lode Raskin (deed mee aan de 5 km), Chris Wouters (15 km) en Pascal Van Marcke (10 km).

Precies om 14u15 klonk dan het startschot van de 10 km. Ik kon direct een goed tempo ontwikkelen en liep al snel alleen. Er was een groepje van ongeveer een 10-tal lopers dat het hazenpad koos. Ik kwam daarachter aan de kop van het volgende groepje en daar liep ik stelselmatig van weg. Het parcours bestond uit een rondje van ongeveer 5 km, en in die eerste ronde kon ik een 2-tal lopers inhalen en werd ikzelf nog ingehaald door ene. Gedurende de rest van de wedstrijd liep ik steeds alleen, op zo'n 100 m voor mij liep ene loper maar die afstand bleef steeds dezelfde. Alleen in de laatste 2 km (dus in de laatste ronde) begon ik langzaam maar zeker hem in te halen. Op een zeker moment zat ik zo'n 20 m nog maar achter hem. Toen zaten we al in de laatste 500 m, en toen plaatste hij een kleine versnelling en zelf kon ik niet meer versnellen. Ik heb steeds met een goed gevoel kunnen lopen en dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik kan afklokken in 40:59 over de 9,86 km afgemeten met mijn FR305 oftewel 4:09 / km. Daar kan ik alleen maar zeer tevreden mee zijn. Een van mijn betere wedstrijden van het jaar en dat dus na een zeer moeilijke week. Ik deed nog een dikke kilometer om uit te lopen.

Op http://www.sqmtime.be/Stratenloop-Kerstrun-As.html kan je de uitslag vinden. Ik ben 17e geworden op 98.