Jogging des Cloches du Grac - Waremme

Afgelopen zaterdag meegedaan aan de 2e wedstrijd van de Challenge Hesbignon, namelijk de Jogging des Cloches du Grac te Waremme.
Aangezien ik niet over een wagen beschikte, had ik afgesproken met Raphael Van Den Broeck. Hij pikte me op en om iets voor 4 waren we ter plaatse. We hebben ons ingeschreven en het was nog wat te vroeg om ons te gaan opwarmen. We besloten te wachten op de andere Speelhofrunners. Rond 16u30 arriveerden ze. Robin, Marc, Mario en Sven N. waren van de partij. Na hun inschrijving gingen we ons opwarmen. We deden een kleine 2 kilometer op het laatste stuk (enigste stuk dat onverhard was vandaag) van het parcours. Om iets voor 17u zetten we ons aan de start. Precies om 17u klonk er een zwak fluitsignaal en weg waren we. Ondanks ik me voorgenomen had redelijk rustig te vertrekken (wegens knie perikelen), deed ik toch een hele snelle 1e km in 3:56. Na 2 km kwam Marc me voorbij en die moest ik al vlug laten gaan. Hij heeft de afgelopen weken gesukkeld met zijn rug en wist ook niet wat het ging geven vandaag. Zijn start was in ieder geval zeer goed. Na 2,5 km kreeg ik het wat aan de stok met een loper die al een paar keer vlak voor mij was komen lopen en waardoor ik steeds mijn tempo moest laten zakken. Zeer vervelend vond ik dat en met een kleine tempoversnelling nam ik afstand van hem. Bij dat manoeuvre ben ik met mijn klok tegen hem gekomen waardoor deze gepauzeerd was. Vooraleer ik dat door had, was ik al een paar honderd meter verder en drukte ik de knop in zodat mijn klok verder liep. Tussen km 5 en 6 kregen we de steilste helling. Tot dan kon ik steeds een tempo ontwikkelen van rond de 4:15 / km. Km 6 werd door de helling afgelegd in 4:41. Mijn gemiddeld tempo lag op dat moment zo rond de 4:18 / km. Km 7 en 8 kreeg ik even een (mentaal) dipje want mijn tempo lag nog rond die 4:18 / km. Maar wie verscheen er plotseling achter mij en ging zelfs even over mij ? Nee niet Dimitri, maar Raphael. Ik besloot mezelf achter hem te plaatsen. De volgende km moest ik moeite doen om bij hem te blijven, maar vanaf dan was mijn dipje helemaal voorbij en voelde ik me plotseling een stuk beter. In het parcours zaten nu ook enkele stukken dalend en vond ik mijn tweede adem. Ik nam langzaam maar zeker meer en meer afstand van Raphael en kon in de laatste kilometers nog enkele lopers inhalen. Ik kan uiteindelijk afklokken in 54:35 over de 12,75 km (4:17 / km). En daarmee weer tevreden. Aan de finish kom ik Robin en Marc tegen. Robin heeft 50:27 gelopen en Marc 53:04. Hele mooie tijden voor beide. Een goede 30 seconden na mij finisht Raphael in 55:07. Lang besloten we niet meer te blijven, want Raphael moest nog naar een feestje.
De uitslag is ondertussen te vinden op http://www.jogging.org/classements/claswaremme2013.html.
Er is ook een diavoorstelling van de wedstrijd:
Jogging des Clockes du Grac - Waremme
Robin: op 0:25 en 2:32
ikzelf: op 0:35 en 3:01
Raphael: op 0:40 en 3:04

Sven N: op 4:49