Lentejogging Zonhoven

Gisteren mee gedaan aan de Lentejogging in Zonhoven. Wedstrijd nummer 10 van het jaar. Het is voor de 5e keer dat ik deze loop. Mijn allereerste loopwedstrijd liep ik hier. Dat was in 2007. Toen liep ik 54:31 (4:32 / km), in 2008 liep ik 51:58 (4:20 / km), in 2009 liep ik 50:34 (4:13 / km), in 2010 niet kunnen deelnemen wegens blessure, in 2011 liep ik 54:26 (4:32 / km). Mijn doelstelling voor dit jaar was onder de 54 minuten.

Redelijk laat vertrek ik rond 14u richting Zonhoven. Om 14u20 kan ik mijn wagen gemakkelijk parkeren aan de achterkant van de Basvelden. In loopas begeef ik me naar de inschrijvingen waar ik 7 euro betaalde. Dan terug naar de wagen en van daaruit liep ik 2 km over het parcours om me warm te lopen. Die 2 km liep ik in 10:06 (5:03 / km), redelijk snel als opwarming maar het gevoel was goed. Nog vlug mijn loopshirt in de wagen gedeponeerd en vervolgens wandelde ik naar de start op de atletiekpiste. Daar kom ik Marc tegen. Ook de rest van de bekenden spotte ik, de runners van Kortessem, Marc Schoels, Lode Raskin, Rudi Bleus en Peter Vossius. Ook present was Pascal Van Marcke en ook Chris Wouters zag ik zich opwarmen. Ik kom ook Stefan Meekers tegen aan de start.
Precies om 15u klonk het startshot. Eerst een 3 kwart rondje op de atletiekpiste en dan een stuk op het gras en dan een stuk Finse piste. Er werd zeer snel gestart en ik liep daardoor ook een snelle 1e km, deze in 4:18. De 2e km ging nog vlotter, deze in 4:16. Tijdens de 3e km lopen we weg van het complex de straat op. Ik kan aanpikken bij ACA loper Driessen Dimitri. Ik sprak hem even aan en vertelde hem dat ik ging proberen zijn tempo te volgen. Hij zei dat hij rond de 4:15 loopt, maar we liepen op dat moment aan een gemiddelde van 4:17 / km. Dat was eigenlijk naar gevoel net iets te snel, maar ik dacht bij mezelf, we zullen wel zien waar het schip strand. Km 3 liep ik in 4:21 steeds in het groepje van 4 met Dimitri. Ook km 4 liep ik samen met het groepje. Deze in 4:18. Km 5 liepen we de strook van de grindweg en over een stuk onverhard waar ze nog aan het werken waren aan de weg. Vanaf de grindweg moest ik Dimitri een gaatje laten van ongeveer 15 m en dat werd langzaam groter en groter tot ongeveer 50 m. Km 5 liep ik in 4:25. Km 6, de laatste km van de 1e ronde, lopen we terug richting basvelden complex met Dimitri nog steeds op een 50-tal meter. Deze 6e km loop ik in 4:26. De eerste ronde klok ik af in 26:24 (4:20 / km). Heel mooi op schema om een beste jaarprestatie neer te zetten. Maar dan mocht ik zeker niet crashen tijdens de laatste ronde. Aan de piste staan ze met water en ik besloot toch wat te drinken en stopte even met lopen om gemakkelijker te drinken. Dan terug hetzelfde parcours voor de 2e ronde. Km 7 loop ik in 4:33. Het lijkt alsof ik dichter kom bij Dimitri, maar aangezien ik het zelf redelijk moeilijk heb, dacht ik dat ik hem zeker niet meer te pakken zou krijgen. Km 8 in 4:26, km 9 in 4:33 en km 10 in 4:28. Vanaf dan besloot ik een versnelling hoger te schakelen. We lopen nu wel op het moeilijkste stuk van het parcours, namelijk de grindweg. Dimitri bevindt zich nog steeds op zo’n 50 m van mij. Eerst moest ik nog een groepje van 4 of 5 lopers te pakken krijgen waar onder andere David Meekers, de broer van Stefan. Dat groepje kan ik redelijk makkelijk achter mij laten. Er zit dan nog 1 loper tussen mij en Dimitri, maar ik begin het nu ook terug moeilijk te krijgen. Km 11 loop ik in 4:15. Dan de laatste km. Pas vlak voor de piste kan ik die ene loper te pakken krijgen. Dimitri bevindt zich nog op 15 m. Op de piste pers ik er nog een sprintje uit, maar hij heeft het vlug door dat ik hem probeer te pakken en versnelt zelf ook. Het lukt me niet meer hem nog in te halen. Ik klok af in 53:03 over 12,16 km (4:22 / km) en daarmee zeer tevreden, weer een beste jaarprestatie. De 2e ronde afgelegd in 26:39 (4:24 / km).
Aan de finish schut ik Dimitri nog de hand en zeg hem dat ik net niet hem te pakken gekregen heb. Hij zegt dat ik hem zeker de volgende keer te pakken zal krijgen, maar dat zullen we dan wel zien hé. Marc (bakkertje64) heeft 50:43 gelopen. Lode rond de 46 minuten, en Peter Vossius rond de 44 minuten. Ik loop nog 4 rondjes rond de piste om uit te lopen.
Ik ga dan terug naar mijn wagen om mijn sporttas te halen en dan richting douche. Na de douche dan richting kantine om ene te gaan drinken. Met de tombola win ik een mooi loopshirt en loopbroekje van Asics, maar wel voor vrouwen. Ik zal eens op Facebook een oproep doen als er iemand is die ik daarmee een plezier kan doen. Na de tombola besloot ik terug naar huis te gaan.