Banneuxrun Hasselt

Afgelopen zondag mee gedaan aan de 2e Banneuxrun in de Banneuxwijk in Hasselt. Er was een kidsrun van 1 km, een 5 km en een 10 km. Ik ging deelnemen aan de 10 km.
Aangezien het niet zo ver is van thuis vertrok ik rond 14u30 met de fiets naar daar. Het was ongeveer 4 km en na 15 minuten was ik ter plaatse. De temperaturen zijn boven de 20 graden en dat betekent dat het moeilijk zal worden hier een snelle tijd neer te zetten. Toch hoopte ik de 4:30 / km te halen. Aan de inschrijvingen betaalde ik 8 euro en kreeg ik een envelop met mijn nummer in de plaats. Er zat  ook een chip in voor de tijdsregistratie die je moest bevestigen aan je schoen. Veel volk is er niet en 1 bekende spotte ik, namelijk Pascal Van Marcke. We besloten ons samen op te warmen. We deden een groot stuk van het parcours en zo kwam ik aan 2,49 km in 14 minuten (5:39 / km). Het ging niet echt vlot maar daar zal het warme weer wel iets voor tussen zitten. Aan de start spot ik nog een bekende, namelijk Claes Valentin. Ook hij zei dat het niet zijn favoriete weer was. Het parcours bestond trouwens uit 2 rondjes van precies 5 km.
Om iets na 15u30 klonk het startshot en weg zijn we. Ik probeerde direct een goed tempo te ontwikkelen zonder te kijken naar mijn klok. Na ongeveer 1,3 km keek ik op mijn klok en ik zag 5:14 / km. Ik dacht hoe kan dat nu, maar ik was vergeten mijn opwarming terug op 0 te zetten, dus ik was verder aan het lopen op de gegevens van mijn opwarming. Dan maar al lopend mij klok op 0 gezet. Uit mijn gegevens van SportTracks kan ik zien dat ik tot dan aan 4:22 / km liep. Ik moest daarvoor al ferm op mijn adem trappen. Het lukt mij maar niet om bij warm weer het juiste tempo te vinden. Na ongeveer 2,5 km moesten we door een bos lopen wat toch voor iets verkoeling zorgde maar veel hielp het niet echt. Mijn tempo ging langzaam aan naar beneden. De eerste ronde kan ik afleggen in 22:58 (4:34 / km). Ik had het echt al moeilijk en wou eigenlijk er al de brui aan geven. Ik besloot het dat toch niet te doen en de 2e ronde gewoon uitlopen. Ik kon toch nog redelijk mijn tempo houden en bij de bevoorrading dronk ik een bekertje water leeg en een ander kapte ik over mij uit. Ik was blij dat ik uiteindelijk over de finish was. Ik klokte af in 46:42 over 10,06 km (4:39 / km). Toch nog een redelijke tijd, maar ruim die 4:30 / km niet gehaald. Zo warm weer is echt niks voor mij om in te lopen, maar al bij al mag ik niet klagen want de temperaturen tot nu toe waren goed mee gevallen de afgelopen wedstrijden. En natuurlijk zullen er nog zo van die dagen komen.
We kregen dan nog een zak met een flesje water, een banaan en een appel. Ik besloot niet lang meer te blijven en terug naar huis te gaan. Nu zaterdag een Hesbignon Challenge wedstrijd in Verlaine. Hopelijk iets koeler dan.
Alle info (uitslagen en foto’s) over de banneuxrun kan je vinden op http://banneuxwijk.be/kalender/banneuxrun
banneuxrun_2012_2