Overmuntheloop Urmond

Vandaag stond mijn eerste wedstrijd van 2011 op het programma : de Overmuntheloop in Urmond (NL). Je kon kiezen tussen 3,3 km, 6,6 km en 10,3 km. We kozen voor de 10,3 km. Ik had afgesproken met Mario en Marc. Clubgenoot Lode was ook aanwezig en Raf (250 gr sossies) maakte zijn comeback na zijn operatie aan de knie.
Precies om 11:15 klonk het startshot en weg waren we. Ik besloot direct het gas open te draaien en gewoon zien waar we uitkomen. Als ik goed ben zal het verval beperkt blijven dacht ik. De 1e ronde gaat nog redelijk, 1e km in 3:47, de 2e in 4:03 en de 3e in 4:13. Aan de doortocht klok ik af in 13:49. Even daarvoor was Marc me voorbij gegaan en ik moest hem helaas laten gaan. Mijn kuiten begonnen te verkrampen en moest ik noodgedwongen mijn tempo laten zakken. Dan was er het stuk onverhard waar dan ook nog de wind vol op kop stond. Het werd een lange lijdensweg met km-tijden tussen de 4:30 en 4:40. Bij de doortocht van de 2e ronde gaf ik aan de trainer (Gilbert) aan dat het voor geen meter liep. Uitlopen was nog het enige wat ik kon doen. In de 3e ronde waren de krampen al iets minder.
Uiteindelijk klokte ik af over de 10,29 km in 45:08 (4:23 / km). Dit is duidelijk geen bevestiging van de vorm die ik de laatste weken heb. Ik weet zeker dat ik sneller moet kunnen. Als ik kijk naar mijn gemiddelde hartslag van de 1e ronde (164), dan moet ik dat normaal gezien kunnen houden. Ook als ik kijk naar de tijden van mijn tempolopen moet ik normaal gezien beter kunnen.
Nu zondag ga ik proberen revanche te nemen voor deze mindere prestatie en hopelijk lukt het dan wel. Ik ga in ieder geval de komende week het iets anders aanpakken : donderdag nog een goede training en dan 2 dagen rust voor de wedstrijd. Ik heb eind vorig jaar gemerkt dat het me dan beter afgaat.
Overmuntheloop_2011