Jogging d'hiver de Hannut

Vandaag mee gedaan aan de Jogging d'hiver de Hannut. Dit is de 1e wedstrijd van de Challenge Hesbignon. Ik had afgesproken met Mario, Marc kan er helaas niet bij zijn wegens een blessure. Om 9u15 pikte ik Mario op en rond 9u35 waren we ter plaatse. De inschrijving was 3 euro + 2 euro voor uw nummer. Dit nummer blijft dan de komende 3 jaren geldig voor iedere wedstrijd van de Challenge Hesbignon. Ik had nummer 45 en Mario had 51. Aan de inschrijvingen spot ik onze clubtrainer Gilbert die fotograaf van dienst zal zijn. Er hangt ook een profiel van de wedstrijd op, de eerste km's zijn dalend, van km 2,5 tot 3,5 is het stijgend, daarna loopt het terug dalend om de laatste km's terug wat stijgend te lopen.
Mario en ik gaan dan terug naar de auto om zo dan ons op te warmen. We lopen samen 3,5 km in een kleine 20 minuten. We liepen op de eerste km's van het parcours dat inderdaad dalend verloopt. De eerste km bestaat uit een veldweg van kasseien en enkele stroken met wat modder. Niet echt goed beloopbaar. Dit blijkt ook de laatste km's te zijn, en dan is dit wel een zwaar stuk. Het loopt dan licht omhoog en oneffen door de kasseien en de modder. Het gevoel na de opwarming is goed en ik heb op dat moment een beter gevoel als vorige week.
Na de opwarming begeven we ons naar de startstrook. We starten op een stuk grasveld waar ook de Lotto Crosscup van start zal gaan. Ik spot ook nog clubgenoot Peter Vossius. Aan de start kom ik Joeri Francart tegen, nog een bekende van joggings.be. Hij komt haas spelen voor een collega loper en zegt dat hij van plan is aan 15 km / u te lopen. "Loop gerust met ons mee" zegt hij, maar ik denk dat dat tempo nog iets te hoog is voor mij.
Precies om 10u15 klinkt het startshot en weg zijn we. Eerst dus een honderd meter over een grasstrook, dan een paar honderd meter over een kiezel weg, dan het stuk over de veldweg met kasseien en modder. Ik heb het gevoel dat ik zeker niet te snel vertrokken ben en het gevoel is op dat ogenblik heel goed. Km 1 loop ik 4:00. Joeri is inderdaad een 20-tal meter voor me en loopt dus mooi op tempo. Km 2 loop ik in 3:59, ik kan dus mooi het tempo houden en nog steeds het gevoel dat ik me niet aan het forceren ben. Daarna krijgen we een stuk op de straat en krijgen we een steiler stuk bergop. Km 3 loop ik in 4:04, iets trager maar daar zit het steiler stuk natuurlijk iets voor tussen. Het steiler stuk loopt ook nog door in km 4. Km 4 loop ik in 4:26. Het gevoel is nog steeds ok want na het steile stuk kan ik terug mijn tempo opdrijven.  Km 5 loop ik in 3:57. Op km 5 kom ik door in 20:25 (4:05 / km) en dus heel mooi op schema. Maar vanaf dan begin ik het moeilijker te krijgen. De benen voelden nog redelijk goed aan, maar de ademhaling begon moeilijk te gaan. Ik kreeg plotseling ook een benauwd gevoel. Ik besloot daarom wat te wandelen. Ik voelde me toch even niet lekker. Na een paar meter gewandeld te hebben verdween dat gevoel. Ik probeerde daarna terug op tempo te geraken maar de ademhaling bleef moeizaam gaan. Even verder kreeg ik terug datzelfde gevoel en weer moest ik even wandelen. Km 6 loop ik in 4:38. Km 7 kan ik blijven lopen, maar vlot gaat het echt niet. Km 7 loop ik in 4:21. In km 8 moest ik weer even wandelen, een loper maant me aan om aan te pikken. We komen nu op het stuk dat wat steiler omhoog loopt met de veldweg met kasseien en modder. Je voelt hier ook duidelijk de tegenwind. Het is bikkelen op die moeilijk beloopbaar stuk. De benen beginnen nu ook verzuurd te geraken en het is nog afzien tot aan de aankomst. Km 8 loop ik in 4:44, km 9 in 4:41 en km 10 in 4:51. Ik klok uiteindelijk af in 44:47 over 10,27 km. Toch wel teleurgesteld over dit resultaat. Ik vraag me nu af waar het aan gelegen heeft. Persoonlijk denk ik dat ik niet volledig uitgerust ben, dus wat oververmoeid. De slaap is de laatste tijd niet zoals het moet zijn en waarschijnlijk heeft me dat parten gespeeld vandaag. Ik zou anders geen verklaring weten.
Veel goesting had ik niet meer om uit te lopen, en zijn we niet lang meer gebleven. De volgende wedstrijd zal de Midwinterjogging in Kiewit worden. Hopelijk loopt het dan beter !