Midwinterjogging Kiewit

Vandaag meegedaan met de 10 km van de Midwinterjogging in Kiewit.

Het was vooral met argus ogen uitkijken naar de weersomstandigheden. Er zou een ferme storm over het land trekken met rukwinden tot 120 km / h. En de weersomstandigheden waren zoals ze voorspeld hadden. De wind raasde door de bomen toen ik rond 13u30 mijn auto op de parking parkeerde.

Ik nam mijn sporttas uit de koffer en begaf me naar de sporthal om mijn nummer af te halen. Daarna ging ik naar de herenkleedkamers die zich aan de piste bevonden.

Ik was nog maar juist begonnen met me om te kleden wanneer clubgenoot Johan binnen kwam. Hij was ook onder indruk van de weersomstandigheden. Een tijd durfde we beide niet voorop stellen. Het zal in ieder geval een zware wedstrijd worden en een snelle tijd zal er niet inzitten. Een goed groepje opzoeken om je te beschutten tegen de wind leek mij wel aangewezen.

Nadat we onze sporttas in de auto gedaan hadden, gingen we ons opwarmen op de piste. Even later werden we vergezeld door Jim71 van het joggingsforum. Na een paar rondjes gingen we ons stretchen en deed ik een paar versnellingen. Het gevoel was heel goed en ik zag het wel zitten, ondanks dit weer. Rond 14u20 gingen we onze regenjas uitdoen en gingen we in de massa staan aan de start. Het regende op dat moment niet maar de wind bleef wel fel.

Precies om 14u30 klonk het startshot en weg waren we. Ik stond ergens in het midden en het was even zoeken om op tempo te komen. Na een honderdtal meter kan ik wat vaart maken. Na ongeveer 600 m is er plotseling ongeveer honderd meter voor me wat opschudding, er is een boom dwars over de weg omgevallen. Een van de lopers in mijn buurt kan de boom met wat moeite aan de kant duwen. Veel hinder heb ik niet van het voorval. Tom Partoens wist me te vertellen na de wedstrijd dat de boom juist achter hem was omgevallen en dat er een paar tegen de grond gegaan zijn maar zonder veel erg. Km 1 kan ik afleggen in 4:01. Km 2 kan ik versnellen, deze in 3:50. Km 3 leg ik af in 4:03 en loop nu aan 3:58 gemiddeld. Voorlopig valt het nog mee met de wind die vooral in de rug zit. Km 4 passeren we langs het domein Bokrijk, deze leg ik af in 4:05. Het gaat voorlopig zeer goed met me en kan goed tempo houden. Toch weet ik dat we een paar km verder de tegenovergestelde richting zullen maken en dat we meer dan waarschijnlijk de wind op kop zullen krijgen. Clubgenoot Johan kan aansluiten in het groepje waar ik in zit. Een paar honderd meter verder moet ik hem wat laten gaan (ofwel versnelde hij). Hij port me aan om mee te volgen en dat probeer ik. Ik waarschuw hem nog voor de tegenwind straks. Nu we in de tegenovergestelde richting lopen voel je duidelijk een verschil maar al bij al valt het nog mee. Toch moet mijn tempo ietsje achteruit, km 5 in 4:09. Km 6 kan ik terug wat versnellen, deze in 4:05. Johan blijft hangen op een 10-tal meter voor me en loopt niet verder van me weg. Km 7 moet ik terug wat gas lossen, deze in 4:13. We zijn nu in het rechte lange stuk van de Kiewitstraat, de wind hebben we hier af en toe op kop, maar dat is nog kinderspel met hetgeen wat ons verder te wachten staat. We slaan dan rechts in en daar krijgen we vol de wind op kop. Het is echt beuken en het groepje waarin ik zat wordt helemaal uit elkaar geslagen. Ik probeer door te bijten en zet een kleine versnelling in om bij een groepje te geraken. Maar dat kost me zoveel kracht dat ik na enkele meters weer moet lossen. Mijn benen zijn helemaal verzuurd geraakt van die korte versnelling. Km 8 leg ik af in 4:17. Km 9 is het fameuze stuk door het bos. Daar ligt het zeer vettig met nog steeds Johan op een 10-tal meter voor me. Het is bikkelen door het bos. Km 9 leg ik af in 4:13. Mijn gemiddeld tempo is op dat ogenblik 4:07 / km. Km 10 loopt terug over de verharde weg en ik kan terug wat versnellen. Johan komt steeds dichter en dichter. Als ik bij hem ben, blijf ik even bij hem, er zijn ook nog een paar andere lopers komen aansluiten. Vlak voor we richting piste draaien versnel ik. Het klein bergje op en op het fameuze stuk Finse piste. Dat loopt natuurlijk een heel stuk moeilijker en ik zet me op de grasstrook langs de Finse piste. Het is nu echt wel alles geven en af en toe kijk ik achter mij. Johan bevindt zich op ongeveer een 10-tal meter achter mij. De laatste 10-tallen meters van het stuk langs de Finse piste zijn heel slecht beloopbaar en mijn schoenen zakken volledig weg in de modder. Mijn benen beginnen helemaal te verzuren en dat zet zich voort op de piste. Toch kan ik voor Johan blijven die op enkele seconden van mij aankomt. Mijn tijd : 40:58 en daarmee toch wel tevreden gezien de omstandigheden. Km 10 leg ik af in 3:58.

In de hal van het gebouw van de herenkleedkamers komen we Tom Partoens tegen, 37:50 is zijn schitterende tijd, amai die is sterk bezig ! Na een heerlijke douche gaan Johan en ik nog eentje drinken in de cafetaria waar we nog even kijken naar de ontknoping van Kuurne – Brussel – Kuurne. Daarna vertrekken we allebei terug naar thuis.

Persoonlijk denk ik niet dat indien het goede omstandigheden geweest waren, die 40 minuten gehaald konden worden. Het zal heel dichtbij geweest zijn, een PR (40:20) had er misschien wel ingezeten. Mijn volgende wedstrijd zal de Vijverrun op 21 maart zijn. Ik ben nog aan het twijfelen tussen de 5 km of de 11,7 km. Meer dan waarschijnlijk de 5 km om een poging te wagen mijn PR op die afstand te breken ;)